Jump to content

Strøm og lading.

Enzo

Recommended Posts

Jeg ser det er veldig mye diskusjon rundt dette med lading av batterier osv og nå lurer på om jeg har et greit opplegg eller om jeg bør investere i noen ekstra duppedingser for å optimalisere litt.

Ladingen jeg gjør er som oftest fra landstrøm og ikke via motor da vi stortsett seiler og kun kjører morot inn og ut av havn.

Jeg har 3x65amp forbruk og 1x65amp startbatteri som er skilt fra hverandre med egen hovedstrømbryter til start/forbruk.

Laderen er en CRISTEC CPS300 1A

25A 3stegs lader ?? (sier meg ikke så mye da jeg har null peil på dette)

Si at jeg er nede på 12,3V på batteriene når de har stått ubelastet noen timer etter et par dager i uthavn med kjøler,vanntrykk,varmer og leselys.

Hvor lang tid kan man si at jeg bør ligge på landstrøm før jeg kan regne med å ha fulladede batterier og vil jeg kunne forvente å få ladet de siste 10-20%ene med denne laderen ?

Motorlading skjer via en VP2020 2004 modell motor og jeg tror det er en 60amp dynamo på den men som sagt så er det stortsett landstrøm jeg bruker når jeg skal fylle på batteriene.

Virker jo avansert nok. Den greier nok å toppe opp batteriene dine. Poenget er at du må ha en ladespenning på ca. 14,3-14,4 volt for å greie å trykke all strømmen inn i dem. For å få til dette må laderen ha litt følsom elektronikk som sjekker ut at den greier å toppe opp det siste. At den er tre stegs betyr at den har tre faser i oppladningen som er avhengig av hvor mye batteriene er utladet. Jeg har ikke studert den nok til å se om den lader begge bankene på en gang eller om du må bruke venderen, men det vet du sikkert selv. Generelt er det en god regel å ikke lade ut batteriene mer enn ca. 40% av kapasiteten. M.a.o. 65x3x40% er ca. 80 ampertimer og representerer den strømmen du kan ta ut av batteriene om og om igjen uten at de blir særlig slitt. For å passe på dette kan det være lurt å kjøpe en amperteller feks en Batman kan du kjøpe hos Hjertmans i Sverige og den hjelper deg å holde orden på greiene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...