Jump to content

Nye kjølbord

Ole Olsen

Recommended Posts

Hei, er helt ny her inne,så jeg vet ikke om dettte blir riktig :smiley:

Har for en tid siden kjøpt meg en snekke som kjølbordene var dårlige på. Måtte også skifte en del av kjølen. Hår nå fått ny kjøl å klinket bordene med kobber klinkers.

Så er jo det store spørsmålet.....Er det tett nå ????????

båten har ikke vært på vannet siden sommeren 2005. Har latt slangen ligge å renne oppi båten noen timer, å det renner en "god" del vann ut av den.... :nonod:

Har kjøpt Tyrikjære som jeg varmet opp å tømte mellom kjølen å kjølbordene.....da ble lekasjen bedre.

Finnes det noe som man kan smøre på utvendig før man bunnsmører, som tetter ??????

å sist men ikke minst....er det noen som har en billig dynastarter til en Albin motor å selge ???

Er veldig taknemmelig for all hjelp jeg kan få .... :sailing:

Redigert av Ole Olsen (see edit history)

Hei Ole Olsen

og velkommen i dette utmerkede forum.

Flott at du tar på deg å fikse en gammel trebåt. Men vær forsiktig med å fylle for mye vann oppi båten. Det bidrar i verste fall til å forverre lekkasjen ved at det gir trykk innenfra. Tjære kan være vel og bra, innen rimelighetens grenser. For hvis det blir alt for meget av tjære og olje risikerer du at bordene ikke trekker vann når båten ligger på sjøen - og da får den ikke trutnet ordentlig . . . .

Det gamle hjelpemidlet var å kline godt med sauetalg / nyrefett i sprekkene. Det presser seg ut etter hvert som bordene trutner. Men nå minker det jo på de gode slakteriene, så da kan både smør og annet gjøre omtrent samme nytten.

Lykke til i alle fall!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...