Ole Olsen Startet 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2007 (redigert) Hei, er helt ny her inne,så jeg vet ikke om dettte blir riktig Har for en tid siden kjøpt meg en snekke som kjølbordene var dårlige på. Måtte også skifte en del av kjølen. Hår nå fått ny kjøl å klinket bordene med kobber klinkers. Så er jo det store spørsmålet.....Er det tett nå ???????? båten har ikke vært på vannet siden sommeren 2005. Har latt slangen ligge å renne oppi båten noen timer, å det renner en "god" del vann ut av den.... Har kjøpt Tyrikjære som jeg varmet opp å tømte mellom kjølen å kjølbordene.....da ble lekasjen bedre. Finnes det noe som man kan smøre på utvendig før man bunnsmører, som tetter ?????? å sist men ikke minst....er det noen som har en billig dynastarter til en Albin motor å selge ??? Er veldig taknemmelig for all hjelp jeg kan få .... Redigert 25.Juni.2007 av Ole Olsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemi! Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Hei og velkommen til baatplassen Du bør heller legge spørsmålet ditt i Åpent Forum, der er jeg sikker på at du får mange svar. Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Hvis du ikke får den tett er Farm (i to varianter) et godt middel. Smøres på utvendig før du primer og stoffer. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 1.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 Det vil alltid være litt lekkasje etter utskifting på trebåter. De store revene kan en tett innvendig med "drev" etter at båten er kommet på havet. Den vil nok "trutne" etter hvert (en ukes tid). FARM anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 1.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 Du kan også kline smør i gliper/sprekker rett før du sjøsetter. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 Hei Ole Olsen og velkommen i dette utmerkede forum. Flott at du tar på deg å fikse en gammel trebåt. Men vær forsiktig med å fylle for mye vann oppi båten. Det bidrar i verste fall til å forverre lekkasjen ved at det gir trykk innenfra. Tjære kan være vel og bra, innen rimelighetens grenser. For hvis det blir alt for meget av tjære og olje risikerer du at bordene ikke trekker vann når båten ligger på sjøen - og da får den ikke trutnet ordentlig . . . . Det gamle hjelpemidlet var å kline godt med sauetalg / nyrefett i sprekkene. Det presser seg ut etter hvert som bordene trutner. Men nå minker det jo på de gode slakteriene, så da kan både smør og annet gjøre omtrent samme nytten. Lykke til i alle fall! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
blacki Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Tectyl og tjære gjør en god jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.