DMF Startet 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2007 Fortsatt på leit etter ny båt. Har forelsket meg litt i Draco 24 styling. I mange av disse båter sitter det bensinmotorer, jeg er imidlertid litt skeptisk til bensinmotor i båt. Har jeg noen god grunn til det?. Tenker spesielt på forbruk, har hørt mange si at det koster flesk å kjøre båt med bensinmotor. Men prisen på båten blir jo litt gunstigere med bensinmotor. Noen gode tips fra dette forum? Sitér dette innlegget Draco 2700 tricab. Link to post
Larspo Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Fordel diesel: -Mer driftsikker -Billigere i drift Fordel bensin: Billigere deler Bedre lukt/lyd Slipper problem med diseldyr og annet grums i tanken Billigere i innkjøp. Det er et kontnadspm om du skal ha diesel eller bensin. Du må betale ganske så mye mer for diesel, men får også mer igjen når du evt. skal selge en gang. Kjører du lite, fungerer det fint med bensin, mye, bør kanskje vurdere diesel. Selv bruker jeg rundt 65l/h ved uttak av ca. 300HK på bensin. Høyt forbruk og høy pris, men av og til er det verdt det. Vurderte selv å gå over til diesel, men prosjektet ligger fortsatt på hylla grunnet ulønnsomet. Hos meg er det forbruket som setter begrensingen for turene, og den neste båten min blir diesel selvom jeg kommer til å savne V8´erene noe forferdelig. Mindre vibrasjoner, jevnere gange, gromlyd og feeling skal du lete lenge etter, men det har som sagt en stygg pris mhp. forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Du vil med lengden tjene på å kjøpe en båt med diesel. En i familien har en Sea Ray med V8 bensin. Koster skjorta av å ratte rundt i Son, Moss, Horten etc. området. Forrige helg hadde han fylt et par tanker og det er IKKE billig. Kjøp diesel for guds skyld! Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Jeg har nettopp byttet i fra bensin til dieselmotor i båten min. Hva det koster å eie en bensiner aner jeg ikke, men 14 kroner literen og 300 liters tank svir i lommeboken. Jeg fyllte 200 liter når jeg kjøpte båten og de forsvant skremmende fort. Båten ble kjøpt for å bytte maskin i den, pent eksemplar som jeg ville ha. Men motoren ville jeg ikke ha og solgte den. Nå har jeg kjørt 14 timer med den nye maskinen og har brukt ca 190 liter, hovedsaklig marsjfart pga innkjøring. Man bør ikke kjøre for mye tomgang under innkjøring. 13 til 14 liter i timen kunne jeg bare glemme med bensineren. Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Når dere setter opp regnestykket om diesel eller bensin, kan det være lurt å ta høyde for at bensinen og dieselen kommer til å koste det samme i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Med en diesel kjører man lengre pr liter lake, ergo så vil lik pris på kraftstoffet likevell gjøre dieselen billigere i drift. Men hva er egentlig fremtiden? Er det om 20 år eller om en uke..?? La meg tippe, om et kvarter fjorten dag... Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Hva med brannfare? Bensindamp er eksplosiv.... Kjenner ikke til noen statistikk på brann i båter med bensin motor sammenlignet med diesel, men er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
SveinHa Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Bensindamp er eksplosiv....Det ville vært et viktig poeng for meg. Der stor forskjell på å ha 1 millisekund på å forlate båten sammenlignet med flere minutt Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hydrox Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Jeg tror faktisk at statestikken sier at det brenner flere båter med diesel enn bensin. Men dette skyldes nok at dem med bensiner er mer på vakt enn de som har diesel. Folk har det med å glemme helt at det finnes brannfare med diesel. Holder man maskinrommet rent og pent så er brannfare minimal, og filler med olje bør oppbevares i en blikkboks med lokk. Eksempelvis en kaffiboks av blikk. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 (redigert) Kjøp bensin!! I fjor gikk jeg selv fra VP bensin til VP diesel. Produsenten tilbød ingen andre alternativer enn VP D6-310. Men neste gang vil jeg gjerne ha bensin igjen. Ja, bensin er noe dyrere per liter (ikke så mye her i Vestfold, snittet mitt i fjor lå på ca. 8,30/l). Diesel er langt billigere andre steder i Norge, og Norge er langt rimeligere enn i resten av EU. Men det er svært sannsynlig at denne fordelen forsvinner allerede neste år. I hvert fall i løpet av et par-tre år. Det er ingen gode grunner til at diesel skal ha spesialpriser i Norge. Men som du selv sier, totale innkjøps- og driftskostnader med diesel er langt høyere enn for tilsvarende bensinmotorer, og da blir det hele et spørsmål om du kan ta det igjen når du skal selge båten. Og dersom avgiftsfritaket på diesel forsvinner så tipper jeg at svært mange vil gå tilbake til bensin igjen. Jeg har hatt store bensinmotorer i alle år og aldri hatt driftsproblemer. Komfortmessig er det en helt annen verden. MYE mindre støy og vibrasjon på alle turtall enn for tilsvarende diesel. Mindre vasking av båten og mindre lukt. Det er muligens mindre brann- og eksplosjonsfare med en dieselmotor. Men jeg ser overhodet ikke noe problem med dette så lenge du kjøper en ny båt fra et anerkjent verft. Redigert 26.Juni.2007 av sletten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 JA; eller hva med atomdrevet? Det er renslig....Sikkert stillegående og vibrasjonsfritt og.... Nye båter brenner ikke, så da er jo alt trygt! Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Hva sier statistikken m.h.t. brann i bensindrevne kontra dieseldrevne fritidsbåter? Regner med at f.eks forsikringsselskapene har noe statistikk på dette? Mener å huske at det faktisk brenner oftere i dieseldrevne båter, men ingen tvil om at dersom/hvis og ifall, så ville jeg langt foretrekke å befinne med i en båt med dieselmotorer! Her, som mange andre steder, så er det faktisk av betydning å ha et godt vedlikehold og følge de prosedyrer som man bør bl.a. m.h.t. utluftning før man "fyrer opp"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mosteen Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Mange båter med bensinmotor står leeeenge til salgs, tilsvarende båter med diesel selges fort... Dette bør vel bety at det er gunstig å kjøpe båt med bensin, men verre å bli kvitt den igjen? Det er nok en del myter ute å går vedr. både diesel og bensin, smak og behag teller jo når man skal handle. Min smak er diesel... Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
Pee49 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Kjører for tiden bensin. Kom nok av pris at jeg kjøpte denne båten. Tenkte at jeg på sikt kan bytte til dieselmotor, men jeg er virkelig godt fornøyd med motoren. Går pent, lukter lite, men desverre er den nok litt dyr i drift. Blir dieselen dyrere fortrekker jeg pr i dag bensin. Sitér dette innlegget CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post
tb55 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Det kommer litt an på. Husker tilbake da en arb.kollega kjøpte halvfabrikat , type Jans entry. Han er en velutdannet mann, og kunne regne ut hvor mye penger han kunne fylle "pangsin" for. På denne tiden kostet jo diesel ca. halvparten av bensinen, men en dieselmotor var mye tyngre og dyrere i innkjøp, så valget falt på volvo v8 bensin . Da ville han ha 30 000.- til bensin. Det han imidlertid ikke hadde tatt med i regnestykket, var at pengene til båt hadde han lånt, slik at disse "bensinpengene" kun var tilstede i teorien. Halvannet år etterpå solgte han båten........ Vi går jo nu tydeligvis mot en utjevning av prisforskjellen, og da vil jo bensinere bli mere aktuelle også for større installasjoner. Sikkert mange gode argumenter både for og imot. I min lille verden er bensinmotore noe man henger på utsiden av en båt... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 skal man på langtur/ferietur i grisgrendte strøk uten bensinpumpe på hvert nes da sier det seg jo selv hva man velger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Larspo Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 (redigert) Det er så mange som sier at de ville valgt diesel, men man må også ta kostnaden med i beregningen. Eks. min båt koster 450.000,- EKSTRA om jeg skulle montere diesel. Det er nesten en dobling av summen. I en snekke med en motor til 30.000,- så er saken en helt annen, men store og flere motorer er dyrt. Og langturer = diesel, mens komfort og kortturer = bensin. Her blir det avhenig av bruken til den enkelte og økonomien. Redigert 28.Juni.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Et vesentlig poeng er jo vekt og størrelse på båten. Forskjell på min 23 fot på drøyt 2 tonn og en 30 fot på 5(?) tonn. Jeg har ikke målt så veldig nøyaktig enda men ved fart på ca 25 knop så går det med ca 20 liter i timen på min båt. Ved full gass blir det vel lett 5-doblet, men det er hvertfall ikke noe problem for meg da jeg sjelden kjører slikt. Så for mitt vedkommende er det ikke noe problem med bensin. Ikke bekymrer jeg meg for brann heller. Jeg titter alltid ned i motorrommet før vi skal ut og kjøre. Og eventuel bensindamp ville jeg luktet med en gang. Har også et over-sized automatisk brannslukningsapparat i motorrommet. Slanger og klemmer titter jeg over regelmessig. Men det gjør vel de som har diesel og?? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Når det gjelder V8 bensin er det også stor forskjell på de nye innsprøytningsmotorene og eldre motorer med forgassere, du får et langt bedre forbruk på nyere motorer. Kanskje du finner noen eksemplarer av båten du kikker etter med en bensinmotor av nyere dato? Det ville i allefall vært mitt soleklare førstevalg. Når det er snakk om forbruk, tror jeg også mange båter med bensinmotorer går med litt underdimensjonert motor. En 5.0 V8 forgasser i en SeaRay 270 Sundancer (tung) er nødt til å koste flesk i bruk, men en 5.7EFI/MPI i en 23 fots Rinker, Draco, SeaRay og lignende gir svært høy marsjart for 20L i timen. Selv marsjer jeg i 30 knuter Oslo-Hvaler og bruker ca 20L i timen. I løpet av en slik tur kjører jeg alt fra 5 knop (der det er påkrevd) til bånn gass i noen minutter for å "fly" litt. Jeg tror det "enorme" bensinforbruke t mange hyler om baserer seg på en blanding av uvintenhet, dårlig erfaring med feil motor i forhold til båttype, og generell unødvendig skepsis til bensin. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Onkel Donald Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 (redigert) Jeg byttet nettopp motor i min båt, og jeg gikk for en ny Mercruiser 220HK MPI. Prisen på nye dieselmotorer står ikke i samsvar med hva du får igjen seinere. Jeg kjører ikke mer enn 50 timer i året, og for meg hadde det ikke vært lønnsomt med en nyinnkjøpt diesel på en eldre båt. Jeg fikk en Mercruiser 220HK MPI V6 med ferskvannskjøling, nytt Alfaone drev, transom, instrumenter og kabler for under 110 ' . En tilsvarende diesel motor (Volvo, Mercruiser, Steyr etc.) hadde kostet meg langt over 100 000 kroner mer... I tillegg får jeg grom lyd, stillegående motor, og ikke minst en sprekere motor. Har kjørt ca. 13 timer siden jeg fikk den montert. Starter med det samme jeg vrir om nøkkelen, maler som ei katte. Jeg er i allefall veldig fornøyd. Viktige faktorer som en må vurdere: -Bruk (helårsbruk eller sommerbruk) -Tid (hvor lenge har en tenkt å beholde båten?) - Alder på båten. -sikkerhet - totaløkonomi... etc.etc. Lykke til med valget! Redigert 29.Juni.2007 av Onkel Donald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Ikke i tvil - velg diesel. Har hatt begge deler. Bensin er greit det, men diesel i lengden bedre, billigere, tryggere, mer driftssikker, høyere annenhåndsverdi, lettere å selge..... Og de nyere diselmotorene har et helt annet dreiemoment enn en bensinmotor - det samme som vi ser på biler. OK, litt mer støy, litt mer lukt, litt mer vibrasjon. Men en 6-sylindret diesel av nyere dato (KAD 44, 300, Mercruiser) er utmerket, og de nye D4 og D6-seriene fra VP er jo flotte motorer, da. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Hydrox Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Lukt....?!?!?!?!? Lukter det så har dere lekkasje eller har hatt lekkasje og unnlatt å vaske etterpå. Dieselen skal være på tanken og forsvinne ut gjennom eksosen, ikke nede i bunn på båten. Synes over hodet ikke dette er et argument i mot å kjøpe dieselmotor, det gjennspeiler bare en sloppy holdning til renhold og vedlikehold. Lukter det diesel i båten så hadde det luktet bensin pga samme lekkasjen. I begge tilfeller så snakker vi brannfare. Men som sikkert nevnt tidligere, du har dårlig tid hvis det tar fyr i en båt med bensinmotor. Støy ser jeg heller ikke på som et argument. En bensinmotor støyer mindre enn en bensinmotor med dette lar seg rette på. I de båtene jeg har vært ombord i som har bensininstalasjon så er isolering i maskinrommet heller dårlig. Bytter man til diesel og ikke isolerer ekstra så er det klart at dette blir et problem. Men det er fullt mulig og ikke så veldig slitsomt å ta knekken på dieselknattringen. Isoleres det godt forsvinner så og si knattringen helt. Vibrasjoner er jeg heller ikke helt enig i. Her driver nemlig folk å sammenligner 4 sylindrede diesler med V8 bensin, sier jo seg selv at V8'eren har jevnere gange og følgelig har mindre vibrasjoner. En 6'er diesel har jevn og fin gange og det har en V8 diesel også, noe mer vibrasjoner enn en bensinmotor men et veldig overdrevet problem av folk flest. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Når jeg skrev lukt så mente ihvertfall jeg dieseleksosen, ikke noe lekkasje. Men det er jo forskjell på folk, jeg er veldig var for dieseleksos da jeg lett blir kvalm om jeg lukter mye av denne. Når det gjelder vibrasjoner så er det kanskje litt feil å sammenligne R4 diesel mot V8 bensin. Men si du har en 21 fot daycruiser med V8 bensin. Hvordan blir det med vekten av en V8 diesel, og får man plass til det? Og pris? Nå spørs jeg bare, for dette vet jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Dette varierer kraftig med båtstørrelsen. Det er jo ikke før i nyere tid vi ser 20-fotere med hurtigløps-dieselmotorer. Som prisene og bruktmarkedet er i dag, skal man bruke båten endel før det lønner seg å kjøpe med diesel. Om man ikke kjører mer enn så og så mange timer hver sesong, rekker man ikke å tjene inn forbrukskostnaden før motoren er moden for utskifting, uansett drivstoff. Det er også kraftig forskjell på gammel og ny motor. Gammel diesel kan faktisk være dyrere å mate enn ny 4-takts påhenger, og komforten kan heller ikke sammenlignes. En moderne 4-takter er vibrasjonsfri, stillegående og særdeles økonomisk. Og billigere å kjøpe enn en diesel-installasjon, ikke minst. Samtidig kombineres de små hurtigløpsdieslene med drev, og det er heller ikke særlig besparende med tanke på vedlikeholdskostnader... Jeg tenkte egentlig å kjøpe en Skibsplast 655 med 4-takter. Men når den 650CC'n jeg nå eier dukka opp, til en meget grei pris, valgte jeg heller å slå til. Jeg har samme fartsressurser som en 655 med 140hk, til en vesentlig rimeligere driftskostnad. Og jeg har Bravo-drev i stedet for Alpha, som Mercruisers 1,7 liter diesel leveres med. Kreftene i femmeren er også svært betryggende sammenlignet med 1,7-literens ytelser i Skibsplast 660. Regner egentlig med å spare inn differansen i innkjøpskostnad alt i år. Men med den noe uforutsigbare politikken innen drivstoffpriser for tida, er slikt håpløst å spå. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
The Gannet Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Det er muligens mindre brann- og eksplosjonsfare med en dieselmotor. Men jeg ser overhodet ikke noe problem med dette så lenge du kjøper en ny båt fra et anerkjent verft. Etter hva jeg skjønner så går vel mesteparten av amerikanske båter (i Amerika) på bensin. Til og med større Cabincruisere har et par-tre bensinmotorer. Så hadde eksplosjonsfaren vært et stort problem hadde de vel brukt diesel? Blir avgiftsfritaket for diesel fjernet burde bensin bli et mye mer aktuelt valg. Som nevnt tidligere, billigere innkjøp og billigere deler samt lavere vekt på samme effekt. Du skal ha STOR diesel for å trekke ut 3-400 hester. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.