Rastløs Startet 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2007 Som ny Bavaria eier ( 31 AC /2000 modell m / VP 2020) - tenkte jeg at jeg skulle ta en liten gjennomgang av motoren før vi drar på ferie. Olje og filter antar jeg er en smal sak, selv med mine minst 5 tommelfingere, men hvordan er det med impelleren. Er det også bare å skru opp et lokk, løfte ut den gamle og slippe inn en ny ? - Eller er det like greit å sette bort hele jobben ? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Impeller er jo mye enklere enn olje eller dieselfilter. Steng bunnkrana, og løsne 5 skruer med flatskrujern. Sitér dette innlegget Link to post
Belly Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Jeg er temmelig "brød" på mekanikk, og skifter impeller som en lek! Detta fikser du. Litt triksing med å "skvise" gummiskovlene på impelleren på plass - bruk smøremidlet som følger med i pakka. Husk å skifte pakning på pumpelokket. Dessuten - impellerskifte er noe du MÅ kunne, dersom du plutselig for en hyse i kjølevannet når du er på tur... Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Impeller er så enkelt at det ikke går an. Litt sand og sement og en skvett med vann.... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Bare legg merke til hvilken vei lamellene på impelleren ligger før du tar den ut. Så bretter du lamellene på den nye smme vei når du setter inn den nye. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 men hvordan er det med impelleren. Er det også bare å skru opp et lokk, løfte ut den gamle og slippe inn en ny ? Det er - som skrevet ovenfor, ganske enkelt å bytte impeller. Du bør ha prøvd det - ifall du må bytte om du får havari underveis. Pass bare på at du får riktig impeller. Det er 2 typer. En som passer MD2020A, B eller C og en som passer MD2020D. Sjekk mot serienummeret på motoren om du ikke vet hvilken type det er. volvopenta.no har masse info. Kjøp 2 stk. en du bytter og en til å ha i reserve. Mvh Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
"Mathilde" Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Kjøp 2 stk. en du bytter og en til å ha i reserve. Eller bruk den gamle som reserve. Skulle ikke forundre meg om den var god nok til det Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 HAr lest litt på det svenske Bavaria forumet at det har vært veldig mye dårlig kvalitet på originale VP impellere og folk opplever brekte lameller etter veldig kort tid , er det noen som vet noe om serinumre på de med ny og bedre gummiblanding , evnt om man kan være trygg når man kjøper en ny fersk impekker på et VP verksted nå og ikke får av de gamle med dårlig kvalitet ? Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Impellere laget for 2030 ifjord var veldig dårlige. Faktisk så dårlige at da jeg nevnte det for min Volvo forhandler fikk jeg ny gratis. Jeg byttet før sesongen, og når jeg skulle hjem fra ferie i begynnelsen av august gikk motoren varm!!! Faktisk var alle vingene bortsett fra ett, falt av. Men det var ikke noe problem å fjerne impelleren. 2030 har en gummi sak fra sjøvannspumpen og inn på varmeveksleren. Denne sitter med to slangeklammer av den store typen, løsne og ta av, og der lå alle vingene... Vi får håpe at Volvo har bedret sitt kvalitetssystem slik at noe lignende ikke gjentar seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.