Jump to content

Leve baatplassen.no...

agun

Recommended Posts

Frekventerer denne siden ofte, og setter stor pris på den positive og ikke minst hjelpsomme holdningen blandt brukerne her. Er (eller var....) ofte innom BM sitt diskusjonsforum, men etter hvert finner man ut i hvilken "havn" man hører hjemme i......

For å illustrere dette, vil jeg vise til en bruker på nevnte forum som var ute etter andres erfaringer vedr. et ekkolodd han vurderte. Se på svarene som kom!!!! http://www.batmagasinet.no/baatweb/admin.n...sf?OpenDatabase

Det er selvfølgelig OK med humorisktisk grensesnitt, men......

Så enig, så enig!

Er vel nesten flere postinger her enn hos BM og av de som er hos BM er jo nesten ingen sakelige lenger i det hele tatt. Aktivitetet her nå er jo fenomenal i forhold til årstiden, det er bare å :cheers: å sen lørdagskveld.

Jeg sitter opp og leser selvbiografien til Ellen Mac Arthur se www.ellenmacarthur.com....her snakker vi om en rimelig beintøff jente :cheers:

Ja, ja...kanskje på tide å køye snart?

Ja, dette er bare fantastisk. Kan ikke få takke Ingar nok altså for denne flotte siden.

Så mye kunnskap og erfaring som finnes samlet her, skal man lete lenge etter.

Samtidig som der er mange flere muligheter her, med tanke på bildeinnlegging osv.......Nei, dette er bare moro altså.

Her tar vi alle hatten av, bøyer oss i støvet, og skylder Ingar en stor takk alle mann.  :cheers:

• 4 år senere...
Frekventerer denne siden ofte, og setter stor pris på den positive og ikke minst hjelpsomme holdningen blandt brukerne her. men etter hvert finner man ut i hvilken "havn" man hører hjemme i......

Jeg setter også pris på hjelpsomheten. Noen ganger trenger man ikke engang å spørre og svaret kommer av seg selv. Noen legger hodene i bløt og sammen klarer man å løse de mest avanserte mysterier

Får stadig oppgidde sukk her i huset, enten er eg ned på båten, eller så sitter eg på dataen og tegner eit eller anna til båt, eller mest vanlig, sitter å leser på baatplassen....... :cheers: , guttene kommer innom "kontoret" for å sjå ka pappa styrer med, går ut igjen med samme sukk kvar gong: ...ååå, båt no igjen.... :nonod: , det er ikkje min feil at eg er blitt avhengig av baatplassen...... :flag:

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Ja, ingen tvil om hvor på nettet kunnskapen er samlet. Jeg har på den korte tiden jeg har vært obs på dette nettstedet lest mye og postet heller lite. Tenker det blir slik en stund fremmover. Det er jo så utrolig mye stoff lagret her at det tar litt tid å komme gjennom.

Eneste ankepunktet er at terskelen for å poste her kan være noe høy. Det har selvfølgelig ikke noe med "maskinisten" å gjøre, men mer med tonen noen (veletlablerte) medlemmer har. Kanskje noe å tenke på?? Vi nye får jo inntrykk av gamle medlemmer gjennom arkivet og det er faktisk noen få som gjør terskelen for nypostinger her rimelig høy.

Vel, jeg er ikke skyggeredd og tar et internettforum for det det er, ville bare gjøre oppmerksom på hvordan nykommere kan oppfatte forumet. Kanskje en av grunnene til at det tilsynelatende er en enorm andel av medlemmene som kun er "lesere".

Flott at du tar opp dette temaet påny NRK. Jeg tror det er utviklet noen arbeidsformer her på BP. Ett sentralt kjennetegn på forumet er at det ikke finnes "dumme" spørsmål. Det ligger som regel mye grubling og endel erfaringer bak de aller fleste spørsmål, og selv om de som har skrudd endel på motor, eller seilt litt, eller gjort andre ting med eller i båten, kanskje oppfatter spørsmålet på litt annen måte enn spørsmålsstiller, er det en oppgave å kunne svare på noe forståelig vis. Jeg glemmer dette ofte selv og skriver om annet enn hva spørsmålet gjelder. Ett annet kjennetegn er etter mitt skjønn at det er relativt stor takhøyde på BP. Man kan mene og synes det meste så sant man holder seg i rimelig grad innenfor "etiketten" på forumet. Det er spennende å registrere at god "etikettre" tydeligvis kan oppfattes ganske forskjellig i ulike deler av landet, og kanksje også blant forskjellige medlemmer. Ett tredje kjennetegn er at vi som regel kommer videre med formidleing av kunnskap og erfaringer. Så nå er det bare å være med på spørsmålsrundene eller svarrundene, eller begge deler..

:flag::flag::flag: Bare enig. Bra at du gir Ingar og co honnør - det fortjener de. Synes det har vært en del negativt mot skispsråd, Ingar m.fl. den siste tiden. Godt å se at vi er kommet inn i et godt spor igjen og kanskje fått tilbake den gamle gode saklige, positive tonen som har preget forumet i flere år.

Eneste ankepunktet er at terskelen for å poste her kan være noe høy. Vi nye får jo inntrykk av gamle medlemmer gjennom arkivet og det er faktisk noen få som gjør terskelen for nypostinger her rimelig høy.

Vel, jeg er ikke skyggeredd og tar et internettforum for det det er, ville bare gjøre oppmerksom på hvordan nykommere kan oppfatte forumet. Kanskje en av grunnene til at det tilsynelatende er en enorm andel av medlemmene som kun er "lesere".

Bra du ikke er skyggeredd - og velkommen til forumet! Min erfaringer er at selv når det stilles "dumme spørsmål" (om det er noe i det hele tatt som heter det da) så får en raskt saklige svar også på det.

MEN jeg vil oppfordre til å bruke emneoversikten og søkefunksjonen. Gjennom mange år er de aller fleste vanlige spørsmål drøftet. Finner en ikke fram er det selvsagt ok å stille spørsmålet, men av og til har jeg inntrykk av at det gjøres fordi det er lettvindt i forhold til å søke litt - litt latskap :smiley: : Men for all del på BP er alle spørsmål velkomne!

Man kan mene og synes det meste så sant man holder seg i rimelig grad innenfor "etiketten" på forumet. Det er spennende å registrere at god "etikettre" tydeligvis kan oppfattes ganske forskjellig i ulike deler av landet, og kanksje også blant forskjellige medlemmer.

Synes etiketten er veldig bra. Selv konfidensielle opplysninger blir behandlet med respekt. Kjempebra Ingar.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Enig med dere i at det allerede finnes svært mye god informasjon her på BP. I tillegg vil jeg tilføye at et viktig kjennetegn med et forum er at medlemmene kan diskutere temaer som er utdypet før, ikke nødvendigvis for å skape ny kunnskap, men som ledd i å skolere medlemmene i å få tilgang på denne kunnskapen. Et forum blir dermed også et læringsmiljø. Et godt læringsmiljø kjennetegnes blant annet ved at de enkelte deltagere kan stille spørsmål ut fra eget ståsted og forhåpentligvis få godt tilpassede svar.

En ting som bekymrer meg litt er at materialkvaliteten på maritime deler, som skroggjennomføringer, beslag og skruer avtar, noe som gjør at vi synes å få flere utfordringer med å holde fritidsbåten ved like sammenlignet med tidligere. Dette er forhold som vi kan hjelpe hverandre til å være observante på. Jeg har svært lite rede på motorer, men det bekymrer meg litt at utviklingen med common rail motorer synes å gjøre det vanskeligere med eget vedlikehold på bekostning av mer verkstedvedlikehold.

Joda, og verden går tross allt framover. Det som var vedtatt som en sannhet igår er kanskje ikke like sant idag. Det å trekke gammel kunnskap fram igjen, tørke støv og sjekke at kunnskapen fortsatt er gyldig kan være svært sunt iblandt. Feks vil et søk på batterier og kompabilitet fortelle at en ikke skal blande sammen batterier av forskjellig størrelse og alder i samme bank. I dag vet vi at dette er foreldet kunnskap og sprøyt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Eneste ankepunktet er at terskelen for å poste her kan være noe høy. Det har selvfølgelig ikke noe med "maskinisten" å gjøre, men mer med tonen noen (veletlablerte) medlemmer har. Kanskje noe å tenke på?? Vi nye får jo inntrykk av gamle medlemmer gjennom arkivet og det er faktisk noen få som gjør terskelen for nypostinger her rimelig høy.

Det er absolutt noe å tenke på.

Men her tror jeg at du tar feil.

Og i den grad du ikke gjør det, så er mitt råd: Ignorér postinger og "tonefall" som oppfattes som begrensninger i din rett til å engasjere deg i debatten og til å stille spørsmål her.

Jeg husker at jeg i forkant av at jeg registrerte meg som medlem på BP, over lengre tid, ca ett år, hadde lest forskjellige innlegg som fasinerte meg.

Bl.a. merket jeg meg det spesielle nicket "Anonym" som registrerte seg sommeren 2005, ca 1/2 år før jeg registrerte meg. Jeg oppfattet at han hadde en veldig bratt "lærekurve" fra å be om råd ved kjøp av seilbåt, til å bli båtbeboer på heltid - om jeg ikke husker feil. Jeg tror endog at han en morgen våknet opp i båten ved at det var en ødelagt skroggjennomføring.

Anonym får korrigere meg på dette om jeg tar feil.

Poenget mitt er at alle med interesse for båt kan stille ett eller annet spørsmål, og få svar.

På ett område er jeg så og si totalt kunnskapsløs, og det er på motorer (bl.a. justering av ventilåpninger).

På andre områder er jeg i villfarelse (korrosjon i båter - her har jeg nylig fra USA kjøpt 3 bøker om korrosjon i fritidsbåter). Jeg synes det sies så mye motstridende om korrosjonsforebyggende tiltak at det ikke er lett å vite hva som er fornuftig. Helt tilfeldig kom jeg i dag til å lese litt i Everett Colliers bok: The Boatowner's Guide to Corrosion, McGrawHill, New Yprk, 2006, hvor dette formuleres på side 17. (Denne boka har forøvrig fått kommentaren "Den beste boka jeg overhodet har sett som omhandler korrosjon". Uttalelsen er fra guruen Nigel Calder.

Poenget mitt er at her må vi stille spørsmål ut fra det kunnskapsnivået vi har i øyheblikket. Dersom det er tilnærmet null, er det helt greit.

Utfordringen blir større for oss litt eldre i å forklare nykommerne svar på spørsmålene.

Når det er sagt: ingen tvil om at mange nykommere også besitter svært god kunnskap om fritidsbåter.

Vår visjon bør etter mitt skjønn være at vi skal hjelpe hverandre til å bli bedre fritidsbåteiere.

Vår visjon bør etter mitt skjønn være at vi skal hjelpe hverandre til å bli bedre fritidsbåteiere.

Støtter deg på det, men jeg vil i tillegg ønske at vi også må bli bedre båtbrukere slik at båtlivet blir både hyggeligere og ikke minst sikrere.

Vi blir aldri utlært til sjøss. Vi er prisgitt elementer vi ikke kan styre, og for mange, et ukjent element. Å innrømme sin egen utilstrekkelighet er vanskelig, men å vite om man har det, er dog vanskeligere.

Jeg mener at vi fremdeles har en arv å forvalte, en arv fra sjøfolk, fiskere og båtfolk. En respekt for sjøen som vi ynder å kalle sjømannskap. Og når farten har fordoblet seg og tettheten av båter er blitt så stor, bør respekten også økes i samme takt.

En nøkkel i dette, er forståelse. At motorbåter og seilere vet om hverandres handlingsmønster, at småbåteiere kan se det som brovakten ikke kan se, at det noe som heter dybtgående og stopplengde. At navigasjonslys betyr noe. Osv. osv.

Med en bedre forståelse vil vi kunne se at det er en båtvenn som har litt problemer, istedenfor å tro han er på et annet lag og vil ta ballen fra deg. Og når man snakker om regler, og er enig om at det må man ha, hva er bedre enn å ha de samme reglene.

Da jeg mønstret på BP, var det muligheten til å lære- å lære - å lære. Det var som å sitte i messa med sterk kopp 3-kaffe og kunne snakke om båt og sjø. Hyggelige karer med ulik bakgrunn, men alle med en respekt for sjøen. Jeg trodde jeg stilte dumme spørsmål, men fikk redelig svar. Med tiden, har jeg selv også bidratt med noe, forhåpentligvis positivt.

Jeg satte også pris på at eieren/ledelsen forsøkte å holde orden. Personsjikane var selvfølgelig forbudt, men både feiltolkninger av sjøveisregler og folkeskikk, ble ettertrykkelig påskrevet, oftest av "veteranene" her. Man fikk en følelse at tråden ville gi en fasit til slutt og at svaret var å stole på.

Mulig man mimrer med årene og synes forumet var bedre før, men BP har en fantastisk mulighet til å være en brobygger mellom båteierne som egentlig plasker i det samme vannet. :seeya:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Den som setter seg høyt på sin hest og tror at man er utlært innen båt og båtliv tar skammelig feil. Heldigvis har alle en gang startet med båt uten å kunne så mye om emnet. Jeg hadde ikke Baatplassen da jeg var ung, men jeg hadde "gamlingene" og fatter som jeg kunne øse kunnskap fra. Heldigvis.

I dag er jeg glad for BP og alle dens kunnskapsrike medlemmer. Noen få ganger kan jeg hjelpe andre ofte er det motsatt. Vi har alle felles interesse i båt og sjøen som tumleplass. Og vi lærer hvordan en seiler tenker og hvordan en motorbåtmann reagerer. Flott med mangfold.

Sammen med den kunnskapen som formidles setter jeg vennskapet til de medlemmene jeg har møtt meget høyt. Vi møter mange av dere på våre turer året rundt. Og det finnes mye varme og omtanke bak hver og en av dere. :cheers:

Vi gleder oss allerede til neste båttur.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Som vanlig har du et svært omfattende repetoar av henvisninger i mange av dine innspill.

Jeg er imponert over din bredde i kunnskapsnivå.

Jeg antar at denne kunnskapen ikke er etablert i løpet av ett år eller to. Skipsraadet bør nok merke seg dine uttalelser.

Jeg sakser litt fra ditt omfattende innlegg - det er nok ikke representativt, men et sitat:

En nøkkel i dette, er forståelse. At motorbåter og seilere vet om hverandres handlingsmønster, at småbåteiere kan se det som brovakten ikke kan se, at det noe som heter dybtgående og stopplengde. At navigasjonslys betyr noe.

Min visjon er at jeg ved å være deltager på BP bidrar til denne forståelsen...

Den som setter seg høyt på sin hest og tror at man er utlært innen båt og båtliv tar skammelig feil. Heldigvis har alle en gang startet med båt uten å kunne så mye om emnet. Jeg hadde ikke Baatplassen da jeg var ung, men jeg hadde "gamlingene" og fatter som jeg kunne øse kunnskap fra. Heldigvis.

.

Og det finnes mye varme og omtanke bak hver og en av dere. :cheers:

Jeg setter også stor pris på omtanken fra hver og en.

Nei utlært blir vi nok aldri . Men etter en 50-60 år i båt kan vi vel det mest elementære.

Ja hvem har vel ikke følt seg som en førstereisgutt ute på det store havet i en liten båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...