Jump to content

Linssenyachts

regina_nei_takk

Recommended Posts

Hei, med et slikt lite skip kan du garantert ferdes "utaskjærs" selvom de brukes mye til kanalfart i hjemlandet (Holland) Har selv en tilsvarende båt, og en fordel med en stålbåt på denne størrelsen er at den er meget stødig og tung i sjøen. Så hvis man nyter selve turen på vannet, og ikke må ha en båt som går i halv/helplan, er dette et meget godt alternativ. Det er også meget god plass inni, da stålbåter ikke må ha skott og avstivere til skroget, fordi stålet i seg selv er meget stivt og solid. :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Hva er poenget ditt lano2? Jeg klarer ikke å få tak i budskapet ditt nå om kvelden. Jeg oppfatter at du i enkelte innlegg skriver noe kryptisk. Forsøker å lese deg seriøst, men.... Vet at jeg selvfølgelig kan ekskludere deg fra oppsettet på PCen - men antar at du har noen verdifuille merknader.

Blue_Dragon skrev:
Flotte båter, men ingen fartsmaskiner. Fikk veldig positiv omtale i siste MBM.

Ja, lano2 jeg vurderer en Viksund 340, men trenger jo ikke farten (vi har jo ikke så lange fjorder her på Sørlandet) :wink:

Regner med at en 380 AC ligger noen hakk over i pris :blush:

Det kan være at noen av disse båtene er noe undermotorisert, 80 hk er f.eks ganske vanlig på kanalene men blir for lite på kysten i Norge. I en slik båt bør det vel være min. 150 hk. :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Så en båt i denne uken som hadde likheter med Saga, NordWest mfl. Så den i kikkerten og den la til på Gjetøya ved Slevik. Det sto "Linssen" på siden av båten, men den var ulik Linssen båtene slik jeg kjenner dem fra bilder. Noen som vet om Linssen tidligere har laget en slik type som minner mye mer om Nord West m.fl.?

Den hadde også en gansk kraftig radarmast (m/radarantenne).

Kan jeg ha blingset på navnet?

regina_nei_takk skrev:
...Linssen har vel egentlig litt gammel fasong på skroget, ser jo ut som en isbryter :cool:

Har du røyka no du ikke skulle?

Av alle stygge stålbåter, har Linssen faktisk greid å tegne å bygge en slik at det overgår mange plastbåter i design.

Og den løsningen med styreposisjon med vindskjerm på "hyttetaket" er så genial, at det overrasker meg at ingen plastbåtkonstruktører har kopiert denne ideen.

OLPI skrev:
Så en båt i denne uken som hadde likheter med Saga, NordWest mfl. Så den i kikkerten og den la til på Gjetøya ved Slevik. Det sto "Linssen" på siden av båten, men den var ulik Linssen båtene slik jeg kjenner dem fra bilder. Noen som vet om Linssen tidligere har laget en slik type som minner mye mer om Nord West m.fl.?

Den hadde også en gansk kraftig radarmast (m/radarantenne).

Kan jeg ha blingset på navnet?

Linssen har forskjellige modeller, Classic Sturdy, Dutch Sturdy, Motor Cruiser,mm. Det er vel de to førstnevnte som er litt spesielle i skroget, med stort spring, fendertrosse osv. Cruisermodellen minner mer om "vanlig" motorbåt a la Storebro, Nord West.

Og jeg er enig med Brage, konseptet med styrepos. på akterdekket er meget bra og sosialt. Og man slipper å klatre opp på en flybridge.

Jeg har selv hatt en stål motorseiler i noen år og erfart at stål er et svært bra materiale for en robust turbåt. Stål er det desidiert sterkeste materialet for båtbygging, svært mye høyere strekkfasthet og styrke for punktbelastning en plast. Relativt lett å vedlikeholde dersom moderne spec. for grunnarbeid følges, dersom ikke, en evig kamp mot rust. En motorstyrke på 80 hk er sikkert rikelig, dette er depl. båter og vannlinjen bestemmer båtfarten. Bygges båten etter moderne prisipper uten spanter og andre ofte unødvendige forsterkninger, blir ikke vekten særlig mer enn en konvensjonell plastbåt.

En stålbåt har mange gode sider, det er min erfaring, men smak og behag.

Figaro skrev:
Linssen har forskjellige modeller, Classic Sturdy, Dutch Sturdy, Motor Cruiser,mm. Det er vel de to førstnevnte som er litt spesielle i skroget, med stort spring, fendertrosse osv. Cruisermodellen minner mer om "vanlig" motorbåt a la Storebro, Nord West.

Og jeg er enig med Brage, konseptet med styrepos. på akterdekket er meget bra og sosialt. Og man slipper å klatre opp på en flybridge.

Mulig jeg misforsto da jeg trodde "regina nei takk" kritiserte den Linssen 30 som jeg linket innlegget til.

Men har en mistanke om at dette er 2 gode "busser" som kun ønsker å provosere, og kanskje er det en og samme fyren for alt jeg vet.

Men Figaro du har rett i at noen av modellene likner slepebåter, men nå er det mulig jeg har noen rare fetisher da jeg synes slepebåter har flotte former.....

:lol:

Brage, jeg skrev at noen modeller av Linssen er litt "spesielle", (i forhold til norsk design) ikke at de ligner slepebåter. Men vakre linjer har de, og det har mange slepebåter også. Så på det punktet er det en likhet :seeya:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...