Jump to content

Løs anode på seildrev - hva gjør jeg?

"Mathilde"

Recommended Posts

Anoden på seildrevet har løsnet. Regner med at dette har skjedd i kombinasjon med at jeg ved skifte i vinter har skrudd anoden for dårlig til, sammen med det faktum at jeg fikk det ene skjøtet i propellen tidligere i vår. Hadde glemt å sette åttetalls knop i enden - skjøtet gikk ut i et vindrosse - motorseiling..... skjønner ??? :blush:

Anoden er løs og dens funksjon er derved redusert (ikke eksisterende?????). Sitter nå og lurer på hva jeg skal gjøre. Frykter selvsagt korrosjon og annen dÆ#¤"# skap.. på drevet. Foldepropellen har egen anode, så den tar kanskje noe??

Skal jeg få skrudd anoden fast, må propellen av. Skal propellen av, må båten opp (foldepropell med muttere, splinter, løse blader etc etc). Kunne tenke meg å slippe dette, men må jeg??? Hva mener dere??

Jeg ville snakket med en av de sjåførene som kjører båt.

Avtalt en tid hvor han allikevel har et ærend i havna.

Så løfter han båten mens du skifter anode.

Å bytte denne skulle ikke ta altfor lang tid.

Du må sikre skruene med litt Loctite, så dykking er ikke noe valg.

Du må sikre skruene med litt Loctite, så dykking er ikke noe valg.

Jeg må sikre skruene, ja. Ikke minst låseskruene til forldepropellen. Noen som vet om Loctiten må tørke før sjøsetting. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å sette båten på vannet umiddelbart etter at anoden er fikset.

• 3 uker senere...

Da har båten vært på land og anoden festet skikkelig. Egentlig en greit jobb, men litt styr med bestilling av løft etc. blir det jo sånn midt i sesongen, :crazy:

Hadde montert to nye anoder foran denne sesongen. Anoden som var løs, var den som var montert på selve seildrevet. I tillegg hadde jeg montert ny anode på forldepropellen. Denne siste var kraftig angrepet allerede nå etter en halv sesong. Smuldret nærmest opp da jeg skulle skru den av for å demontere propellen. M.a.o. har denne tydfeligvis overtatt jobben for anoden på drevet. Dette viser vel at det var en god idè å få festet anoden - slik jeg ble rådet til her på båtplassen.

Gode råd og svar som vanlig - takk for det :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...