Jump to content

Kjøp av vhf

froesak

Recommended Posts

skal ta vhf serfikat men kurset begynner ikke før etter ferien. Får jeg kjøpt ny vhf fra foretning nå uten og ha dette eller må sertfikat vises frem når jeg kjøper det. Vet man kan kjøpe brukt vhf fra private uten og ha lisens men hvordan er det ved kjøp av ny??

Som hermansen sier: ikke nødvendig med lisens før du kjøper VHF. Det er du som er pliktig til å melde at du har VHF, dette gjør du bl.a. her: http://www.maritimradio.no/lisensavdelinge...m_konsesjon.doc Jeg vil anbefale at du ringer til flere butikker før du kjøper VHF. For tiden anbefaler Seatronic i Moss VHF fra Standard Horizon - dette er en meget god VHF til en god pris. Jeg har sjekket den i forhold til maritim radio og de oppgir god effekt. Tenk deg også nøye om før du velger VHF antenne.

Man må skille mellom konsesjon og sertifikat,

Konsesjon er papiret som gir deg tillatelse til å ha radiostasjon ombord. Alt radioutstyr skal være ført inn i dette dokumentet.

Sertifikatet er det som gir deg tillatelse til å bruke radiostasjonen.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Hvor har du det at det ikke er lov til å montere VHF hvis man ikke har lisens?

Det vil si du ikke har lov til å føre en båt som det står en VHF i hvis man ikke innehar lisens....

hmm.... :confused:

Slik tolker jeg nok reglene, ja.

For at båten skal ha montert VHF, må den ha konsesjon. Ansvarlig for konsesjonen må ha sertifikat. Båt med radio har lytteplikt, men det er ikke lov å bruke radioen uten å ha en ansvarlig operatør med sertifikat om bord. Så låner man bort båten til noen som ikke har sertifikat, bryter man enten lytteplikten eller sertifikatplikten.

I grunnen ganske meningsløst, og en overlevning fra den gang radio om bord bare var for proffene.

skal ta vhf serfikat men kurset begynner ikke før etter ferien. Får jeg kjøpt ny vhf fra foretning nå uten og ha dette eller må sertfikat vises frem når jeg kjøper det. Vet man kan kjøpe brukt vhf fra private uten og ha lisens men hvordan er det ved kjøp av ny??

Når og hvor skal du ta kurset? Pris? Tenkte på å ta det til høsten/vinteren jeg... Da er det ikke så mye aktivitet ellers :fishing:

Har fått tak i Simrad rt64 VHF brukt jeg.

Alias "Roger`n"

Ps: om et par uker er båten min på Mjøsa å. Har fått båtplass å greier! Lakkerer skroget til helgen og så skal det herde en uke! Deretter er det feirie og pundinger som gjelder :yesnod::flag:

Når og hvor skal du ta kurset? Pris? Tenkte på å ta det til høsten/vinteren jeg... Da er det ikke så mye aktivitet ellers :fishing:

Har fått tak i Simrad rt64 VHF brukt jeg.

Alias "Roger`n"

Ps: om et par uker er båten min på Mjøsa å. Har fått båtplass å greier! Lakkerer skroget til helgen og så skal det herde en uke! Deretter er det feirie og pundinger som gjelder :yesnod::flag:

tenkte jeg skulle sjekke her http://www.mjosa-baatskole.no/

Hei alle båtvenner...

Jeg låner tråden litt.

til neste sessong har jeg lyst til å få meg VHF ombord i min lille skute.

Har tenkt å ta kurset hos Poseidon i November (Er det enda ledig plass?, må melde meg på nå..)

Har sett litt på forskjellige VHFer, og har funnet ut at det er bedre å bruke litt ekstra penger på en ny, da det mer mye dyrt, gammel og "slarve" på brukmarkedet.

Den billigste som ser kurrant ut er denne.

Der dette lurt og bruke penger på? Bruker den kollosalt mye strøm?

Så trenger jeg antenne. Hvor billig får jeg noe som virker og har rekkevidde lengre enn "rundt neset"? :lol:

Er denne bra? Får jeg noe like godt/bedre/godt nok til samme prisen eller billigere?

Så tenkte jeg på denne som en billig form for landstrøm. Er det lurt?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hei Seilaren.

Ctek laderen er helt grei, gå for den modellen som også er beregnet på forbruk under lading (husker ikke modellen, jeg betalte ca.700,- for to år siden)

Brukte denne i gamlebåten og hadde alltid nok strøm.

Når det gjelder VHF, bør du gå for en med DSC (digital selectiv call) denne kobles opp mot gps og sender posisjon og nødkalling med bare et tastetrykk.

Om du ikke har gps må posisjonen plottes manuelt hver 4.time.

Når du har avlagt eksamen kan du søke konsesjon på radioen, da får du kallesignal og mmsi nr.

Ved nød sender da radioen dette mmsi nummeret og posisjon når du aktiverer knappen.

Noen typer kan du også velge type nødkalling du skal sende (brann,lekkasje,kullseiling etc..)

Det er riktig som flere hevder at du må ha konsesjon på radio ombord, og for at du skal få konsesjon må du ha sertefikat.

Har ennå til gode å høre at noen har blitt straffet for å ha sendt nødmelding uten lappen.

Ved å få kringkastet dette på kanal 16 hører alle båter i nærheten samt kystradiostsasjoner at du er i nød, dette hører de ikke om du ringer mobil.

Redningskjøytene er også utstyrt med peileutstyr for å peile på kanal 16.

Skal se etter den lille tøffe grønne i Ryfylket om vi tar turen innover der i august.

Ha en god båtsommer :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Når det gjelder VHF, bør du gå for en med DSC (digital selectiv call) denne kobles opp mot gps og sender posisjon og nødkalling med bare et tastetrykk.

Men om du ikke har GPS eller ikke har umidellbare planer om å anskaffe dette så har ikke DSC noen hensikt. Tvert i mot så bør du om du kjøper med DSC i alle fall forsikre deg om at alarmen for manglende GPS signal lar seg slå av en gang for alle under instillinger slik at du slipper å kvittere alarmen i tide og utide.

Å plotte posisjon manuelt kommer du trolig ikke til å gjøre !

Jeg syntes dette var en god pris på et anerkjent merke (men Simrad kjøpte vel opp et billigmerke for noen år siden- er det her den er produsert?), og vurderer selv å stikke innom Høcom :seeya:

Er radioamatørsertifikat gyldig til bruk av vhf slik at en radioamatør kan søke om konsesjon for et apparat?

Nej

vi använder maritime delen av VHF-frekvenserna....til det behöver du ett SRC(VHF-sertifikat) eller högre radiosertifikat typ LRC, (ROC/GOC proffssertifikat)

du kan sende på VHF-bandet som radioamatör.....men det er helt andre frekvenser enn det vi benytter i båt!

S/Y Gunga Din

Kan en med gyldig sertifikat søke om konsesjon til et apparat i en båt som han selv ikke eier?

- Og svaret på spørsmål 2 er vel også nei. Konsesjonssøknaden skal ha "Eiers/reders/bestyrende partreders underskrift " (Sitat fra søknadskjemaet.)

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Det er jo mulig å skru av DSC funksjonen. På Navman er det ikke nødvendig å sette inn posisjonen hver 4 time heller, det er bare å kvittere ut 1ste alarmen som kommer når den ikke har kontakt med gps.

En liten kommentar til kjøp av VHF med eller uten DSC. Slik jeg ser det er VHF i første rekke knyttet til sikkerheten ombord. GPSer kan i dag fås for så rimelig penge (alt er relativt), at jeg synes det er på grensen til å være uklokt å kjøpe VHF uten DSC. En VHF med DSC gjør at andre ombord kan sende ut nødsignaler uten at de har kjennskap til VHF-rutinene. Barna våre har blitt forklart hvordan de skal trykke den røde knappen på VHFen om noe alvorlig inntrer. Likeledes forteller vi gjerne gjester om denne funksjonen. Prismessig er det vel i dag ikke så store forskjellen på nye VHFer med og uten DSC.

En liten kommentar til kjøp av VHF med eller uten DSC. Slik jeg ser det er VHF i første rekke knyttet til sikkerheten ombord. GPSer kan i dag fås for så rimelig penge (alt er relativt). Prismessig er det vel i dag ikke så store forskjellen på nye VHFer med og uten DSC.

Alt er relativt som du sier, seilern vurderer å investere kr 1500 i VHF, skal han ha en med DSC må han opp noen hundrelapper, om han i tillegg må han ha GPS så koster vel den og en tusen lapp ? Altså står valget mellom kr 1500 eller bortimot det doble! For et lavt budsjett kan denne relative forskjellen utgjøre om Seilaren anskaffer seg VHF eller ikke. :wink:

Fartsområdet for seilasen er jo også vesentlig, at du som krysser åpent hav tar denne investeringen er jo helt klart, men at en 22 fots båt skal behøve GPS og DSC er overkill etter mitt syn. Jeg har ikke GPS i båten og ser ikke noe behov for å anskaffe det heller. VHF derimot ser jeg absloutt behovet for å ha og vurderer derfor å bytte ut den jeg har da jeg er sterkt i tvil om utsendelseseffekten på den.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...