Jump to content

AQ145 stoppet og vil ikke starte igjen

puteunderarmen

Recommended Posts

kjørte i marsfart, tok turtallet ned til nesten tomgang, og da plutselig døde den. Helt umulig å få start på den igjen, og det var ikke antydning til tenning. Kom oss heldigvis hjem med dorgemotoren...

hadde ikke så mye verktøy ombord så jeg fikk ikke sjekket så mye, men fikk titta inni fordelerlokket og på rotoren. De var nok noe sotet men ikke mer en man kan forvente, pusset det bort i alle fall, stiften var også noe slitt men ikke værre en at den burde holde.

prøvde å gi motoren en dram i hver forgasser men den startet heller ikke da, så da må det være noe med tenninga. noen forslag?

holder selv en knapp på coilen?

sjekket ikke om rotoren gikk rundt men...

motoren har alltid vært lettstartet og gått meget fint på tomgang på 900 rpm, slik også i dag

Kjenner disse motorene i detalj ut og inn. Kan virke som om tenningen er problemet. På disse motorene er dette et relativt enkelt system (helt mekanisk). Ta ut en plugg og sjekk om det gnistrer på den.

Gnistrer det, så er det trolig noe annet. Da ville jeg tatt en kompresjonstest på alle 4 sylinderene for å utelukke større problem med motoren.

Gnistrer det ikke, så kan det være enten coilen, stiften eller kondensatoren. Mest trolig er en perle på stiften som "isolerer". Puss kontaktflatene med fint smergelpapir, ta så et mulitimeter og sjekk om stiften åpner og lukker når motoren går rundt. Gjør den det, er det trolig coilen som kan ha tatt kvelden, selvom dette ikke skjer ofte. Mest sannsynlig er nok at du har fått en perle på stiften, eller at en ledning har hoppet av.

reg rem trenger ikke ryke for at disse stopper det kan like godt hende at den hopper over ei tann eller to, prøv først vanlig søk på tenning osv så se etter om regremma står på merkene sine , husk at stempel 1 mot remma skal stå på topp (merkene kan stemme med stemplet i bunn også) bytt reima like godt med engang mens du holder på!!! stemplet slår ikke oppi toppen/ventiler på dissa gamle motora men den stopper..........

..bytt reima like godt med engang mens du holder på...

Og bytter du, ikke gjør samme feilen som meg, å kjøpe en spennrulle fra Biltema. Fungerte bra i hele 14 dager, før den rustet fast og låste seg. Resultatet var store skader på cam-rem og måtte igjen av med all kjøling, ny rem og ny spennrulle (denne gangen orginalt).

Hei!

Tips: Sjekk at splintene/spor mellom kamreimdrevene/svinghjul og ditto akslinger er intakte. Disse har en tendens til å rustet/knekke. (skjedde på min motor i fjor). Blir ikke mye tenning av at kamreimhjulet sluret på kamalselen. Dette var ikke lett å oppdage. Måtte åpne oljelokket for å se om kamakselen ble med rundt når jeg dreiet medurs på svinghjulet.

Mvh Styrbert

En kompresjonstest utelukker problemer med cam. Koster en hudre-lapp på biltema og er gjort på 15 min.

Bra tips, komp-test vil jo også vise om motoren er slitt, håper jeg ikke får noen overaskelse.

ser i manualen hvilken stift og plugger jeg skal bruke, men på biltema har de ikke overgangstabell, men det holder vel kanskje og velge Volvo 200 og B230A?

coil fra Biltema ser ut til å ha rustbare deler så om den er røket må jeg vel krype til korset eller kan jeg bruke biltema sin?....finner forresten ikke coil i Norpart sine lister...

Generell info om ulike modeller VP. Men den har du kanskje allerede :smiley:

Grundinställningen på förgasarna beror precis på, vad du har för motormodell, dessa 2x Solex 44PAI har ju funnits på följande motormodeller, och alla har lite olika inställningar.

AQ130C, AQ130D, AQ145A, AQ145B, AQ151A,B,C,D, AQ171A,C

Enda B23 baserade motorerna är:

AQ145A: 138hk, 2,3L, 8ventiler, 280/280T drev

AQ145B: 138hk, 2,3L, 8ventiler, 290 drev

B230 motorer finns sedan i följande utföranden:

AQ131/SP230: 120hk, 2,3L, 8ventiler, 275/290/SP drev

AQ151/SP250: 146hk, 2,5L, 8ventiler 290/SP drev

AQ171/SP251: 167hk, 2,5L, 16ventiler, 290/SP drev

AQ140A 1975-1979

AQ145A 1979-1985

Biltema har overgangstabell fra Bosch. (AQ145a = Bosch W6DC eller tilsvarende). Biltemas coilpriser gjør det billig å teste ut. Har du gamle tenningskabler? - kan det også være lurt å bytte disse fra evt. ny coil og hele veien til pluggene i samme slengen for en billig penge. Finnes i ass. lengder på BT. BT har også kamreim hvis du skal bytte. Strammerulle: Gjør som Larspo skriver. Kjøp orginal og rustfri

Mvh Styrbert

fant feilen, og det var strammehjulet som var "grodd"-fast slik at det ikke strammet skikkelig og etterhvert røyk registerreima.

nå ligger båten med delene fraskrudd, og saltvannspumpa er ikke påskrudd, dvs at det ikke er noe som stopper vannet fra å komme inn kjølvannsrøret. det kommer ikke inn vann, men vet ikke hvor lenge jeg tør å la båten ligge slik, hva kan jeg bruke for å tette røret midlertidig? slå inn en treplugg kanskje?

Trekk et par tre tykke plastposer over stussen og stram det til med et par strips. Skulle nivået komme under vannflaten blir det nok ikke 100% tett, men vil i tilfelle bare smådryppe litt. Skal smådryppe i maaange dager før båten går under.

Ellers hadde jeg samme problem som deg en gang, med at spennrulla hadde rustet fast. Dette tyder på at den ikke er original (skal da være syrefast). Bytt til en original når du bytter, ikke la deg lure av Biltema prisen til 200,- kontra originalen til nesten 1000,- Definitivt verdt kronene i mellom.

skulle sette på den nye reima, og finner merkene på kamdrevet og drevet til fordelern, men veivdrevet der finner jeg merke på drevet, men "dekslet" hvor merket skal være er ikke likt det som er i manualen... Det dekslet som er der finner jeg ut har to hakk som kan være riktig pungt det ene ca kl 09-10 og det andre ca kl 14-15. noen som vet hvilket jeg skal bruke?

tenkte å se i aq151-manualen om kanskje dekslet var likt der, men fant det ikke i arkivet

skulle sette på den nye reima, og finner merkene på kamdrevet og drevet til fordelern, men veivdrevet der finner jeg merke på drevet, men "dekslet" hvor merket skal være er ikke likt det som er i manualen... Det dekslet som er der finner jeg ut har to hakk som kan være riktig pungt det ene ca kl 09-10 og det andre ca kl 14-15. noen som vet hvilket jeg skal bruke?

tenkte å se i aq151-manualen om kanskje dekslet var likt der, men fant det ikke i arkivet

Skru ut tennpluggen på syl 1. Stikk ned et sugerør og finn ut når stemplet står på topp. (Da er motoren i dødmerke). Da vil du finne hvilket merke du skal bruke. Alternativt sett på reimhjulet til dynamoreima samt deksel med grader for tenningsjustering. Bruk 0 mot merket.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...