Jump to content

CTEK 8-trinns lader, erfaringer?

sharko

Recommended Posts

jo da,har lest dette før-MEN nåe det fra forskjellige forhandlere sies at den skal stå på 14.4v,en annen sier "supply",så blir jeg i villrede.Hadde vært fint om noen med denne ladderen kan fortelle meg hva som er den rette innstillingen.Hadde den på "supply"i vinter,det resulterte i kokte batterier :cryin:

jo da,har lest dette før-MEN nåe det fra forskjellige forhandlere sies at den skal stå på 14.4v,en annen sier "supply",så blir jeg i villrede.Hadde vært fint om noen med denne ladderen kan fortelle meg hva som er den rette innstillingen.Hadde den på "supply"i vinter,det resulterte i kokte batterier :cryin:

Laderen går automatisk til vedlikeholdslading. Om vinteren når det er kaldt bruker jeg innstilling 14,7V, ellers blir den innstillt på 14,4V. Spenningen ved vedlikeholdslading er mye lavere enn ved supply. Du må ikke bruke supply til vedlikeholdeslading.

Har ikke laderen på hele vinteren, men ca noen uker om gangen.

:seeya:

kjenner ikke laderen/e men generelt kan det se ut som laderen både er lader og strømforsyning alt etter behov men dersom "supply" instillingen er "supply" regulerer den ikke strømmen for batterilading men er klar til å gi max hele tiden uten å ta hensyn til batteritilstanden og kan således "koke" batterier.

mine 2 riksdaler......

Jeg har en Multi XS 25000 (forbruk) og en XS 7000 (start) og en XS 3600 (MC+bil). Er storfornøyd med alle. Aldri tom for strøm i alle fall.

Hei SW!

Multi XS 25000 og Multi XS 7000 er vel ganske like i "programmet" og virkemåten, slik at det i hovedsak er ladekapasiteten som er forskjell.

Slik jeg oppfatter det er "Supply" -moden, kun beregnet for strømforsyning ved f.eks. utskifting av batteri o.l. Vanlig vedlikeholdslading går den automatisk over til i sine vanlige programmer.

Men som jeg forstår mange lurer på, - ettersom bruksanvisningen "forvirrer" litt om begrepene her, - så kunne det vært fint å vite hvilken innstilling (mode) du bruker med bra resultat på disse modellene av laderne? :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)

Jeg har en Multi XS 2500 og den står alltid i Normal. Den modusen fungerer glimrende og den gjør jobben både med opplading av batterier som mangler litt kapasitet og kun for vedlikeholdslading.

Supply er veldig dårlig forklart i manualen, står ikke engang hvilken spenning den leverer da i den jeg finner på nettet nå.

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg testet Recond funksjonen på et patteri som var utladet og sikkert sulfatert som hadde stått i garasjen noen år, det blir kaldt der om vinteren så det kan godt ha vært dypfryst flere ganger. Forsøkte en rekke andre ladere og de var ikke engang villige til å lade det batteriet i det heletatt. Forsøkte recond funksjonen på 2500'n og det ble liv i batteriet. Riktignok ikke nok liv til at batteriet er brukbart i båten, men det har fått et nytt liv som strømforskyning til andre 12V greier jeg har. Batteriet var helt utladet når jeg startet, 4 celler ble 100%, en celle ble nesten 100% og en celle halvgod.

Slik jeg oppfatter det er "Supply" -moden, kun beregnet for strømforsyning ved f.eks. utskifting av batteri o.l. Vanlig vedlikeholdslading går den automatisk over til i sine vanlige programmer.

Men som jeg forstår mange lurer på, - ettersom bruksanvisningen "forvirrer" litt om begrepene her, - så kunne det vært fint å vite hvilken innstilling (mode) du bruker med bra resultat på disse modellene av laderne? :seeya:

Så vidt jeg forstår er supply konstant 13,8 V. Jeg har aldri brydd meg med det, jeg kjører laderne i normal-modus og er fornøyd med det. Jeg prøvde "recond" en gang, etter at forbruksbatteriene mine var helt nede på 0,3 V :crazy: og det funket, fikk ladet dem til 12,8 V og fikk start på motorene men uten lading til neste morgen så var det døden dvs. jeg måtte ha nye batterier. De gamle var komplett tørre -- jeg fylte på 13 liter vann (3 stk 115 Ah). Så "recond" bør tydeligvis brukes med en viss forsiktighet. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Laderen går automatisk til vedlikeholdslading. Om vinteren når det er kaldt bruker jeg innstilling 14,7V, ellers blir den innstillt på 14,4V. Spenningen ved vedlikeholdslading er mye lavere enn ved supply. Du må ikke bruke supply til vedlikeholdeslading.

Har ikke laderen på hele vinteren, men ca noen uker om gangen.

:seeya:

Hjertelig takk for ett konkret svar.Har vært en torn i øyet dette da jeg har fått forskjellige svar fra flere forhandlere.Men det som er rart er at for noen uker siden var jeg i Tr-heim på en båtbutikk,de har rykte på seg for å være bra.På spørsmål om denne laderen sa den ene at den ikke var å beregne som vedlikeholdslader og skulle sådan ha meg til å kjøpe en som var det dobbelte i pris.Så dukker det opp en annen annsatt og lurer på hva som foregikk.Da min lader(c-tec 7000)ble nevnt sa denne at dette var den beste vedlikeholdslader :crazy: Er det rart man kan bli forvirret.Men i alle fall,takk for all gog hjelp

Uten at jeg kjenner denne laderen høres det logisk ut at "supply" er en innstilling hvor laderen antagelig leverer en fast spenning uansett forbruk (inntil laderen ikke orker å levere mer strøm).

Dette er typisk aktuellt når man ligger i gjestehavn og bruker kjøleskap, lys osv med strøm fra land. I prinsippet blir da ikke batteriene belastet mens man har landstrøm - hvis laderen er kraftig nok....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...