sharko Startet 26.Juni.2007 Del på Facebook Startet 26.Juni.2007 Har nylig anskaffet modell 7000, fra CTEK: http://www.ctek.com/no/atta_steg.asp Sålangt kjempefornøyd med vedlikeholdslading. Reklamevideoen viser til at det ikke er tæringsfare, vanntett osv. Er det andre her som har erfaring med CTEK? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Har samme lader, men eldre modell. Er svært fornøyd med denne laderen, den lader med 7A i starten. Bilbatteriet mitt og flere andre sine i familie har fått sprekere batteri etter lading med denne. Har også brukt det siste trinnet med hell. Lykke til med laderen. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hvilken innstilling har dere på ved dedlikeholdslading over lengre tid? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) Har xt 14000 storfornøyd så langt,. men har ingen måledata. Har bare hørt skryt av de laderene. Draugen : Den går over til vedlikehold automatisk.. Mvh Pjolter Redigert 26.Juni.2007 av Pjolter (see edit history) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
m/s draugen Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 automatisk?er det bare å koble på strøm?jeg har min på 14,4v men vet ikke om dette er riktig.har vært i kontakt med flere forhandlere,DE strides om hva som er rette innstilling,for jeg har ikke fått ett eneste samstemt svar.....har en 7000. Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hvilken innstilling har dere på ved dedlikeholdslading over lengre tid? I følge bruksanvisningen skal modus "Normal" gå over til vedlikehold etter som batteribanken fylles. Se bruksanvisning her: http://www.ctek.com/pdf/manualer/14100160_...7000_NO_002.pdf Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 jo da,har lest dette før-MEN nåe det fra forskjellige forhandlere sies at den skal stå på 14.4v,en annen sier "supply",så blir jeg i villrede.Hadde vært fint om noen med denne ladderen kan fortelle meg hva som er den rette innstillingen.Hadde den på "supply"i vinter,det resulterte i kokte batterier Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Jeg har en Multi XS 25000 (forbruk) og en XS 7000 (start) og en XS 3600 (MC+bil). Er storfornøyd med alle. Aldri tom for strøm i alle fall. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nemo Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 jo da,har lest dette før-MEN nåe det fra forskjellige forhandlere sies at den skal stå på 14.4v,en annen sier "supply",så blir jeg i villrede.Hadde vært fint om noen med denne ladderen kan fortelle meg hva som er den rette innstillingen.Hadde den på "supply"i vinter,det resulterte i kokte batterier Laderen går automatisk til vedlikeholdslading. Om vinteren når det er kaldt bruker jeg innstilling 14,7V, ellers blir den innstillt på 14,4V. Spenningen ved vedlikeholdslading er mye lavere enn ved supply. Du må ikke bruke supply til vedlikeholdeslading. Har ikke laderen på hele vinteren, men ca noen uker om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 jo da,har lest dette før-MEN nåe det fra forskjellige forhandlere sies at den skal stå på 14.4v,en annen sier "supply",så blir jeg i villrede.Hadde vært fint om noen med denne ladderen kan fortelle meg hva som er den rette innstillingen.Hadde den på "supply"i vinter,det resulterte i kokte batterier kjenner ikke laderen/e men generelt kan det se ut som laderen både er lader og strømforsyning alt etter behov men dersom "supply" instillingen er "supply" regulerer den ikke strømmen for batterilading men er klar til å gi max hele tiden uten å ta hensyn til batteritilstanden og kan således "koke" batterier. mine 2 riksdaler...... Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 (redigert) Jeg har en Multi XS 25000 (forbruk) og en XS 7000 (start) og en XS 3600 (MC+bil). Er storfornøyd med alle. Aldri tom for strøm i alle fall. Hei SW! Multi XS 25000 og Multi XS 7000 er vel ganske like i "programmet" og virkemåten, slik at det i hovedsak er ladekapasiteten som er forskjell. Slik jeg oppfatter det er "Supply" -moden, kun beregnet for strømforsyning ved f.eks. utskifting av batteri o.l. Vanlig vedlikeholdslading går den automatisk over til i sine vanlige programmer. Men som jeg forstår mange lurer på, - ettersom bruksanvisningen "forvirrer" litt om begrepene her, - så kunne det vært fint å vite hvilken innstilling (mode) du bruker med bra resultat på disse modellene av laderne? Redigert 27.Juni.2007 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cubical Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Jeg har en Multi XS 2500 og den står alltid i Normal. Den modusen fungerer glimrende og den gjør jobben både med opplading av batterier som mangler litt kapasitet og kun for vedlikeholdslading. Supply er veldig dårlig forklart i manualen, står ikke engang hvilken spenning den leverer da i den jeg finner på nettet nå. Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg testet Recond funksjonen på et patteri som var utladet og sikkert sulfatert som hadde stått i garasjen noen år, det blir kaldt der om vinteren så det kan godt ha vært dypfryst flere ganger. Forsøkte en rekke andre ladere og de var ikke engang villige til å lade det batteriet i det heletatt. Forsøkte recond funksjonen på 2500'n og det ble liv i batteriet. Riktignok ikke nok liv til at batteriet er brukbart i båten, men det har fått et nytt liv som strømforskyning til andre 12V greier jeg har. Batteriet var helt utladet når jeg startet, 4 celler ble 100%, en celle ble nesten 100% og en celle halvgod. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Tror det er XS 3600 (eller en tilsvarende modell) jeg har. Lader fort, ingen problemer. Vanntett og kan stå tilkoblet hele tiden hvis jeg ønsker det. Fornøyd. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
ulysses Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Min XS25000 har temperaturregulering av ladespenningen. Tipper den lader med litt mer enn 14.4V hvis det er kaldt i været. Forøvrig en kongelader! På XS7000 får man vel justere denne spenningen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Slik jeg oppfatter det er "Supply" -moden, kun beregnet for strømforsyning ved f.eks. utskifting av batteri o.l. Vanlig vedlikeholdslading går den automatisk over til i sine vanlige programmer. Men som jeg forstår mange lurer på, - ettersom bruksanvisningen "forvirrer" litt om begrepene her, - så kunne det vært fint å vite hvilken innstilling (mode) du bruker med bra resultat på disse modellene av laderne? Så vidt jeg forstår er supply konstant 13,8 V. Jeg har aldri brydd meg med det, jeg kjører laderne i normal-modus og er fornøyd med det. Jeg prøvde "recond" en gang, etter at forbruksbatteriene mine var helt nede på 0,3 V og det funket, fikk ladet dem til 12,8 V og fikk start på motorene men uten lading til neste morgen så var det døden dvs. jeg måtte ha nye batterier. De gamle var komplett tørre -- jeg fylte på 13 liter vann (3 stk 115 Ah). Så "recond" bør tydeligvis brukes med en viss forsiktighet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
m/s draugen Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Laderen går automatisk til vedlikeholdslading. Om vinteren når det er kaldt bruker jeg innstilling 14,7V, ellers blir den innstillt på 14,4V. Spenningen ved vedlikeholdslading er mye lavere enn ved supply. Du må ikke bruke supply til vedlikeholdeslading. Har ikke laderen på hele vinteren, men ca noen uker om gangen. Hjertelig takk for ett konkret svar.Har vært en torn i øyet dette da jeg har fått forskjellige svar fra flere forhandlere.Men det som er rart er at for noen uker siden var jeg i Tr-heim på en båtbutikk,de har rykte på seg for å være bra.På spørsmål om denne laderen sa den ene at den ikke var å beregne som vedlikeholdslader og skulle sådan ha meg til å kjøpe en som var det dobbelte i pris.Så dukker det opp en annen annsatt og lurer på hva som foregikk.Da min lader(c-tec 7000)ble nevnt sa denne at dette var den beste vedlikeholdslader Er det rart man kan bli forvirret.Men i alle fall,takk for all gog hjelp Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Hvor anbefales det å kjøpe sånne ladere da? Jeg har sett en på Clas O. til en drøy tusenlapp, er det en grei pris? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
m/s draugen Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Hvor anbefales det å kjøpe sånne ladere da? Jeg har sett en på Clas O. til en drøy tusenlapp, er det en grei pris? Alle steder untatt en båtforretning,da er prisen snart fordoblet.Kjøpte min i fjor på WG-bilutstyr for 1050,-En lokal båtforhandler skulle ha nesten 2000,- Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Uten at jeg kjenner denne laderen høres det logisk ut at "supply" er en innstilling hvor laderen antagelig leverer en fast spenning uansett forbruk (inntil laderen ikke orker å levere mer strøm). Dette er typisk aktuellt når man ligger i gjestehavn og bruker kjøleskap, lys osv med strøm fra land. I prinsippet blir da ikke batteriene belastet mens man har landstrøm - hvis laderen er kraftig nok.... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Tror at supply er en variant av trinn 3, nemlig den at den ikke går over til trinn 1 igjen dersom spenningen skulle falle under en viss grense. I tillegg har den kanskje også den egenskapen at den også funker dersom batteriene er helt fjernet/frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 har den i båten jeg som kombinert start/forbruk. Veldig bra! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Nemo Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Hvor anbefales det å kjøpe sånne ladere da? Jeg har sett en på Clas O. til en drøy tusenlapp, er det en grei pris? Ja, det er grei pris, har sett den der til 1298. Finner den på batterinett.no til 995, men der blir det noen kroner for sending. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Mekonomen har Ctek XS3600 til kr 697,50... Kjøper en sånn en, jeg. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
sharko Svart 1.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Innser at jeg burde ha montert en slik sak for mange år siden. Kjekt å vite at man alltid er fulladet.... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Mekonomen har Ctek XS3600 til kr 697,50... Mja, og hva er forskjellen til CTEKs Zafir 90 for 200 kroner mindre hos Clas Ohlson og 300mA (mindre en 10%) mindre maks ladestrøm? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.