Jump to content

Særavgiftsutvalget foreslår avgift på båtdiesel - igjen

Kosmix

Recommended Posts

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=153537

"Myndighetene forsøker igjen å innføre avgift på båtdiesel, bare noen måneder etter at forslaget ikke ble vedtatt av Stortinget."

"Utvalget vil utjevne avgiftsforskjellen mellom bensin og diesel for fritidsbåter, med den begrunnelsen at diseldrevne fritidsbåter skal betale for de ekstra kostnandene knyttet til båtbruk."

"Blir forslaget gjennomført antas det at det vil gi en ekstrainntekt til staten på om lag 30 millioner kroner."

:boxing:

:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Utvalget var vel mer eller mindre håndplukket av Avgiftsminister Kristin Halvorsen , de foreslo vel å generelt øke avgiften på det aller meste..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er vel ikke uten grunn at det heter særavgiftsutvalget.

(person 1) Hva jobber du med?

(person 2) Jeg finner opp nye avgifter.

(person 1) ...

Hvem er det som nedverdiger seg til sånne moralsk og etisk forkastlige stillinger som å sitte i et utvalg å lage nye avgifter? Da er det bedre å lage våpen...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Det var vel de samme som ville avskaffe tollfri handel, osv. Tror nok det er long-shot om dette går gennom noe sted. Og dersom formålet med avgiftsendringen er å "UTJEVNE AVGIFTSFORSKJELLEN" så må det vel ende med at staten forvneter å få inn kr. 0 til statskassen på endringen?

Så får de også ta med i vurderingen om man ønsker å fremme diesel av miljøhensyn. Ellers vil nok flere velge bensinmotorer, speiselt i mindre båter.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Jeg foreslår at man leser Særavgiftsutvalgets mandat:

Utvalget skal vurdere dagens særavgifter, og ha en bred tilnærming til spørsmålet om hvordan særavgiftene best mulig kan utformes.

Utvalget skal vurdere hvordan dagens særavgifter ivaretar målene om å (i) skaffe staten inntekter på en best mulig måte, og (ii) korrigere for eksterne kostnader. Videre skal utvalget vurdere hvordan særavgiftene påvirker rammebetingelsene for enkeltnæringer og fordeling av reell kjøpekraft. Både utforming og nivå på avgiftene skal vurderes.

Utvalget skal peke på forslag til endringer i særavgiftene som kan bidra til at målene i (i) og (ii) nevnt overfor oppfylles i større grad. Forslagene skal skje innenfor en provenynøytral ramme.

Utvalget skal vurdere økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene, herunder provenyvirkninger, næringsvirkninger og fordelingsvirkninger og virkninger på helse og miljø. Utvalget skal legge vekt på at forslagene er administrativt håndterbare både for staten og næringslivet.

Skatte- og avgiftssystemet er ikke en del av EØS-avtalen. EUs regelverk for offentlig støtte legger imidlertid begrensninger på Norges utforming av særavgiftene. Utvalget må derfor legge regelverket for offentlig støtte til grunn når det foreslår endringer i særavgifter.

Mulligan; hvis du virkelig tror at folk flest er villig til, eller interessert i, å lese hva utvalgets mandat er så tror jeg nok du blir skuffet! :yesnod:

Her dreier det seg kun om å rakke ned på enhver form for skatt, eller avgift, samtidig som man kritiserer alle havner for at de er for dyre, for dårlige for.... og i samma slengen så skal man klage over for få lærere, for lange ventelister i helsevesenet, for dårlige veier osv osv osv Og ja, selvfølgelig skal diesel til fritidsbåter være avgiftsfrie, helst også fjerne momsen for båtlivet er samfunnsoppgave nr.1 og må på enhver måte prioriteres først, i hvertfall foran skole, eldreomsorg, veier og samferdsel, forsvar osv osv osv

Jeg må virkelig si at "folks" innsikt i forvaltning, styre og stell, er noe mangelfull, hvis i det hele tatt "tilstedeværende"! :crazy: Hele argumentasjonen/diskusjonen er en eneste lang bekreftelse på at vi er et folk som er dovne, bortskjemte og ganske uspiselige blitt, dessverre!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vel, nå skal jo ikke dette være en politisk diskusjon, men så vidt jeg kan huske så gikk ikke den sittende regjering til valg på løfter om å redusere skatter og avgifter? Og allikevel fikk de flertall på Stortinget (og nesten i folket) så løsningen må jo da være å bytte ut folket, endre grunnloven slik at det kan skrives ut nyvalg og så få byttet ut regjeringen?

Men hvilket folk skal vi (de) få istedenfor og hva skal det bli til med oss?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men hvilket folk skal vi (de) få istedenfor og hva skal det bli til med oss?

Det finnes jo nå en snarvei med konvertering så folk blir det nok av. Vi får holde oss i båt utenfor 12 mila og søke om landlov uten avgift. Hvem vet hvor dette bærer hen....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

så vidt jeg kan huske så gikk ikke den sittende regjering til valg på løfter om å redusere skatter og avgifter?

Ikke annet enn jeg kan huske, gikk regjeringen til valg på blant annet:

- Gasskraftverk på Skogn, for å sikre Midt-Norge nok energi i framtida. :lol:

- Fylle vann i bassengene rundt på skolene. :lol:

- Gratis skolemat. :lol: (Skolemelka har blitt mye dyrere...)

- Full barnehagedekning. :lol: (Nå raser bygningene sammen...)

- Bedre skolestruktur. :lol: (Alle midler gikk til barnehage-entreprenørene som de nå har brutt samarbeidet med...)

- Høyere skatter og avgifter. :puke: (Dette har de faktisk holdt. Så til de grader...)

- Høyere sysselsetting. :wink: (I offentlig sektor, så de nye avgiftene kjøres bort i lønninger.)

Jeg håper dere som stemte på supperådet er fornøyde med innsatsen. :flag:

Og om dere stemmer likedant neste gang, er det et sikkert tegn på at dere :sleep: ...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Vel, nå skal jo ikke dette være en politisk diskusjon

Det kan vel ikke bli noe annet med et utvalg utnevnt av regjeringen bestående utelukkende av proffe fra Finansdepartementet.

Må sies at arbeidet bærer preg av å være "brainstorming", eller roting på loftet, på å finne mest mulig upopulære avgifter som rammer flest mulig hardest mulig.

Men dette har vi jo råd til, vi er verdens rikeste land, verdens beste land å bo i. Og på toppen av alt er det frivillig å bo her :crazy:

Jeg tror jeg må :puke: og nei jeg har ikke badet i Byfjorden i Kristiansand de siste dagene... :wink:

Hva klager dere over? Noe annet må det jo da bli mindre avgifter på. Det var visst sjokoladen hvis jeg husker rett.

Riktig Sjokladeavgiften er foreslått fjernet. Skal da eventuelt bli erstattet av en sukkeravgift.

Sjokoladeavgiften slår noe rart ut. det er i allefall undskyldningen. Faktum er vel heller at sukker brukes i det meste , så det blir vel en god del mer penger i kassa. Som må til for å dekke inn lønna til de nye byråkratene som den såkalt rød/grønne regeringa har behov for å ansette.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vel og merke progressiv hestekraftavgift. Dette blir jo bedre og bedre for oss seilbåtfolk. Bare jeg husker på å bytte til trebåt før glassfiberpanten blir innført. :lol:

Ikke glem avgiftene som kommer på alle de miljøskadelige stoffene alle disse trebåtene må smøres inn med. I tillegg er det sikkert ikke CO2-nøytralt nok med trebåter heller...=))

Riktig Sjokladeavgiften er foreslått fjernet. Skal da eventuelt bli erstattet av en sukkeravgift.

Sukkeravgiften er vel allerede på plass..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...