Jump to content

Særavgiftsutvalget foreslår avgift på båtdiesel - igjen

Kosmix

Recommended Posts

Hva særavgiftsutvalget mener om, ja om hva, er jo helt klart ut fra der de sier:

”Fritidsbåt er en vare som er komplementær med fritid i konsumet

og som derved skal beskattes for å motvirke substitusjon over mot fritid”.

Lars H. :confused:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her dreier det seg kun om å rakke ned på enhver form for skatt, eller avgift,

og i samma slengen så skal man klage over for få lærere, for lange ventelister i helsevesenet, for dårlige veier osv osv osv

Vel, du skryter stadig av at "vi" har så god råd i dette landet her, så jeg skjønner egentlig ikke at det kan være nødvendig å øke skattene noe mere. Penger er det jo nok av, sier du.

Hele argumentasjonen/diskusjonen er en eneste lang bekreftelse på at vi er et folk som er dovne, bortskjemte og ganske uspiselige blitt, dessverre!

Javel??!! Det er jo ingen som hindrer deg i å flytte til et land hvor du kanskje vil føle på kroppen at du må jobbe litt mere for lønna di, er det vel?

Var ikke argumentet for å ikke innføre dieselavgiften i fjor høst at det ville bli vanskelig med distribusjon og egne bunkringsanlegg for både avgiftsfri (til yrkesflåten) og avgiftsbelagt diesel rundt omkring i vårt langstrakte land? Har virkelig alle disse problemene blitt løst på et halvt år? Eller skal yrkesflåten også måtte bruke avgiftsbelagt diesel nå? Jeg bare spør....... :confused:

Nei, jeg skryter ikke GeirFrode, bare fastslår fakta!

Ble sagt i kveld på nyhetene at nordmenn ikke bryr seg om renteøkning fordi reallønnen har steget så mye at det mere enn kompenserer for økte renteutgifter og inflasjonen er jo fortsatt nesten ikke tilstedeværende.

Eller sitter du med annen kunnskap/informasjon enn det som kommer fra SSB, Norges bank og Finansdept.? :eek:

Personlig trives jeg godt med å tjene mye og gjøre lite er doven av natur, og har intet behov for å flytte til utenlands. Har bodd mange år i utlandet, trivdes med det, men trives enda bedre her i landet! Det er vel heller du som burde flytte som tilsynelatende finner lite å glede deg over og desto mere å klage på, eller? :confused:

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sukker og sjokolade ja :smiley: er OT men må si noen ord om det mens det er snakk om det

Levebrødet mitt er å importere ting med både sukker og sjokolade og det er allerede en avgift på ubehandlede sukkervarer , helt opp mot 258% toll , sjokoladeavgiften rammer full vekt på varen selv om det bare er snakk om et tynt sjokoladetrekk som kanskje er 5gram på en sjokolade som er på 65gram totalt , dette er urettferdige avgifter så om sjokoavgiften blir borte så er det fint.

sucrose,maltodextrine,fruktose,dextrose bla bla avgiften er håpløst høy men sånn er det bare.

For en verden vi lever i :smiley:

Nei, jeg skryter ikke GeirFrode, bare fastslår fakta!

Eller sitter du med annen kunnskap/informasjon enn det som kommer fra SSB, Norges bank og Finansdept.? :eek:

Det er vel heller du som burde flytte som tilsynelatende finner lite å glede deg over og desto mere å klage på, eller? :confused:

Joda, du skryter av at du og andre er så rike. Og det er jeg ganske så lei av. Den informasjonen/kunnskapen jeg sitter på som tilsier at alle ikke er så rike, er bl.a. det jeg føler på kroppen selv. Jeg, og veldig mange med meg, (les vanlige lønnsmottakere) merker fint lite litt til denne rikdommen. Det eneste vi merker er at avgiftene øker mye på ting vi trenger i det daglige, og da må det prioriteres enda hardere for å få budsjettet til å gå opp. Dette har du tydeligvis ingen som helst greie på, og derfor bør du avstå fra å kommentere slike ting.

Dessuten bor jeg i et fritt land, og er i min fulle rett til å klage så mye jeg vil! Jeg har ingen tanker om å flytte utenlands, men jeg kan love at jeg skal bruke stemmeretten min ved neste valg. Og det er ikke partiet du representerer som skal få min stemme. Det har du selv sørget for.

alle tjener ikke så bra i norge nei...mulig jeg er uintelligent og lat og mere...har jobbet fullt siden jeg var 15 og aldri ligget samfunnet til byrde...men har ikke sett noe til denne kjøpefesten for min del.... men nok om det...

denne regjeringen er kun ute etter å skape sosiale forskjeller..båt er jo bare noe staten kan tjene penger på...og de kan godt finne på å øke drivstoff prisene til 20 kr for "miljøet", dette rammer jo ikke bare de som er avhengige av eget kjøretøy man også de uten bil eller båt... hvordan?? alle varer som må transporteres blir jo også dyrere... de somfrakter må jo dekke inn drivstoffet sitt så da blir også mat dyrere....blir en slags miljøavgiftt på mat også... :puke:

vet at det koster penger å holde norge i gang.. men det går bestandig på bekostning av de med lave intekter/deltid..ikke alle kan velge seg en jobb i det høyere skiktet..men de skal være med å finansiere de høytlønnedes fest...og nå økte rentene igjen pga denne "festen"

Har lite å utsette på avgifter som har som formål å dreie forbruket for å oppnå helsemessige og miljømessige gevinster. Greier derfor ikke å hisse meg så voldsomt opp over f.eks miljøavgift på diesel.

Verre er det med avgiftsforslag som ikke har annet formål enn å fylle en fra før velfyllt statskasse. Når f.eks Særavgiftutvalget registrerer at borettslagsleiligheter ikke omsettes med dokumentavgift, som selveierboliger, så er konklusjonen at selvfølgelig bør også kjøpere av borettslagsleiligheter betale dokumentavgift. Denne avgiften utgjør for en bolig på 2 mill. kr. 50.000. Milevidt over kostnadene avgiften en gang var ment å dekke.

Mens en rekke politikere og partier ønsker å fjerne/redusere avgiften, går utvalget motsatt vei ved å konkludere at det rettferdige her er å la alle betale noe som i utgangspunktet er blitt fullstendig irrasjonelt.

Redigert av wave (see edit history)
Det finnes jo nå en snarvei med konvertering så folk blir det nok av.

Som et apropos... Hva f**n er det egentlig regjeringa driver med?

Afghanerne som venter på tvangsutsendelse, hadde adgangskort til Sosialistisk Venstrepartis kontor i Oslo da de ble innbrakt av politiet i forrige uke.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg, og veldig mange med meg, (les vanlige lønnsmottakere) merker fint lite litt til denne rikdommen.

Og det er ikke partiet du representerer som skal få min stemme. Det har du selv sørget for.

Mulig du blir skuffet av å høre det, men jeg er faktisk også en vanlig lønnsmottager, det samme er min kone og vi har heller ikke arvet noe! Og allikevel har vi det bra!

Og hva valget 10 september angår så mener jeg å huske at det er kommunevalg og har også inntrykk av at vi ikke bor i samme kommune. Å da ikke stemme på det partiet jeg representerer blir vel ytterligere dokumentasjon på at du fortsatt har litt å sette deg inn i hva angår valg, valgordninger og konsekvenser av de

valg man gjør?

Litt morsomt egentlig m.h.t. hvilket parti jeg reprsenterer for her bare i siste uken har jeg blitt beskldt for å være sosialist, sosialdemokrat, stalinist og hva du egentlig "beskylder" meg for i så måte er jeg litt usikker på? Å bli beskyldt for "så mangt" tyder jo på at jeg har et forholdsvis nyansert syn på ting, evner å vurdere hver enkelt sak for seg og ikke er veldig opphengt i noe partiprogram?

Ja, det er ene og alene ditt valg om du vil bli boende her eller forsøke lykken i et annet land, men siden alt er så ille her så kunne det jo være en tanke?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er også en av de som flirer over beskyldningene mot Muche. Vi er begge lokalpolitikere, og sålangt jeg husker fra en annen tråd er det en viss avstand mellom partiene våre. Grunnen til at vi kan være enige i en god del saker er at politikk dreier seg om å måtte veie ulike interesser opp mot hverandre. Jeg er av den oppfatning at det må være mulig å ha en særinteresse (enten det nå måtte være fotball, bil eller båt) og samtidig ha en interesse og et engasjement for samfunnsmessige forhold. Jeg registrerer imidlertid at svært mange her anser båtliv og utstrakt konsumering av fossilt brennstoff for noe som burde forbli ubesudlet fra å bli vurdert opp mot problemene de forårsaker.

Etter mitt syn er det mildest talt vanskelig å kunne forsvare hvorfor dieselen til fritidsbåter skal være avgiftsfri, i forhold til konsekvenser ved utslipp og samfunnets øvrige miljøtiltak.

Flotte saker.

Kan dere flagge parti, sånn at vi får se hva vi ikke skal stemme på? Ved forrige valg var det tydeligvis ganske mange som ikke tenkte konsekvenser, men i stedet stemte av gammel vane, LO-medlemskap eller andre idiotiske årsaker.

Ville vært fint om vi unngikk dette flere ganger...

:yesnod:

baatplassen.no

Etter mitt syn er det mildest talt vanskelig å kunne forsvare hvorfor dieselen til fritidsbåter skal være avgiftsfri, i forhold til konsekvenser ved utslipp og samfunnets øvrige miljøtiltak.

Uten å være særlig politisk engasjert er dette også vanskelig for meg å forstå.

Har virkelig alle disse problemene blitt løst på et halvt år? Eller skal yrkesflåten også måtte bruke avgiftsbelagt diesel nå?

Spørs om utvalget har tenkt på dette....

Å la yrkesflåten også fylle avgiftsdiesel, og så få refusjon, ble diskutert forrige gang. Problemet med dette er at det åpner for svindel ved at man da kan få refusjon for diesel brukt på bilen.

Jeg har også vanskelig å forstå hva som er feil med en progressiv hk avgift - så lenge det blir billigere for mindre motorer. Synes det er helt greit. Og om dieselen blir dyrere så betyr ikke det stort for oss uytover at jeg antakelig kommer til å sukke litt for meg selv over avgiftsiveren. Kan være at jeg på ert kommer til å fylle i Sverige fremover ettersom de der har miljødiesel til omtrent samme pris som den "råoljedieselen" som selge si Norge.

Jeg er mer bekynret for de som det betyr mye for - og som kanskje ikke har råd til å ha båt pga dette og at mange dermed mister en mulighet til rekreasjon.

Det andre paradokset er at man har behov for å dra inn mer avgifter når staten går med mange hundre milliarder i overskudd hvert år.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det som også er 100% sikkert, er at det blir tomt for olje en gang i fremtida, og at det er lenge siden vi hadde brukt opp halvparten av jordas oljereservoar. Nå har vi forbrent olje i 100 år, men for de siste 15-20 åra trenger vi altså "rensing" som vil koste mer enn verden har tjent på oljen siden den ble oppdaget.

Det mener mange, men de blir selvsagt ikke hørt. For da faller jo grunnlaget for alle de fine nye særavgiftene bort.

Fornuftig?

baatplassen.no

Kan dere flagge parti, sånn at vi får se hva vi ikke skal stemme på? Ved forrige valg var det tydeligvis ganske mange som ikke tenkte konsekvenser, men i stedet stemte av gammel vane, LO-medlemskap eller andre idiotiske årsaker.
650 cc: For å gjøre det hele enkelt for deg: Av de partiene som har noen betydning, kjenner jeg kun til ett parti som har en politikk hvor man unngår at ting veies opp mot hverandre. Stemmer du på dem unngår du både inflasjon, drivstoffavgifter og klimaproblematikk. De har ennå ikke sittet i regjering. Dog har jeg grepet flere av dette partiets lokalpolitikere i å både veie interesser opp mot hverandre, og å forfekte fellesskapsløsninger. Så noen garanti i forhold til neste valg finnes ikke. Lykke til.... :flag:

Og det er nettopp det som er problemet - at det er mediapolemikk som mer styrer klimadebbaten og tiltakene enn hva som faktisk virker. Derfor blir det viktigere å miljøskattlegge småbåter enn å se på CO utslippet fra nyttetrafikken - bare som ett eksempel

Særavgiftsutvalget har lagt fram en rekke forslag til avgiftsendringer/økninger. Først skal utvalgets arbeid evalueres i de ulike partiene. Tror det blir for tidlig for regjeringen å fremme forslag om miljøavgift på diesel allerede i det kommende statsbudsjettet.

På den annen side ønsker regjeringen ganske sikkert å iverksette avgiftsendringene i god tid før neste stortingsvalg i 2009. Avgiftsøkninger er sjeldennnoe godt utgangspunkt for å dra i gang en valgkamp.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...