Jump to content

Særavgiftsutvalget foreslår avgift på båtdiesel - igjen

Kosmix

Recommended Posts

650CC skrev:
Kan dere flagge parti, sånn at vi får se hva vi ikke skal stemme på?

Hvilken kommune jeg bor i fremkommer av min profil, hvilken kommune du bor i vet jeg ikke, men hva er poenget med å "straffe" det partiet jeg representerer i din kommune hvis vi ikke bor i samme kommune? Jeg trodde, og tror fortsatt, at man velger/stemmer på det partiet og personene som har det beste programmet, og som man anser best egnet til å få mest mulig av dette gjennomført. Ditt rasjonell for valg av stemme kan synes å være noe annerledes?

Og bare sånn for ordens skyld så er jeg ikke på valg til høstens kommunestyre da jeg har takket nei til en plass på listen!

Bitteliten skrev:
Derfor blir det viktigere å miljøskattlegge småbåter enn å se på CO utslippet fra nyttetrafikken - bare som ett eksempel

Hvorfor/hvordan kan du si det? :confused:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sofaseileren skrev:
Av de partiene som har noen betydning, kjenner jeg kun til ett parti som har en politikk hvor man unngår at ting veies opp mot hverandre.

Jeg kjenner også bare til et slikt parti, men de sitter i regjering.

Og har nok ikke vært helt uten betydning for de avgiftsøkningene vi nå blir forespeilet.

:rolleyes:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Mouche skrev:
Og bare sånn for ordens skyld så er jeg ikke på valg til høstens kommunestyre

Jeg tenker 3 høster frem, jeg. Noen må tenke litt lengre enn nesa også, om det ikke skal gå helt galt her til lands, men jeg innser at kun et fåtall er i stand til det for tida.

baatplassen.no

Personlig ville jeg vel heller tenkt maks to år frem slik at man rekker å delta i valget! :lol: Og ikke glem at det er valg nå til høsten da! Men du, istedenfor å "bare" stemme så hadde det vel vært bedre om du lot deg velge til et sentralt verv slik at du kunne få direkte innflytelse på de valg som gjøres i landet og derved redde oss fra en skjebne verre enn døden? :rolleyes:

Mouche skrev:
Hvorfor/hvordan kan du si det? :confused:

Fordi jeg mener det :smiley:

Ta en kikk opp ilufte rudnt Færder når "danskebåtrekka" kommer inn. Da ser du en gul sky av eksos fra fergene.

hvor mye forurenser Bastøfergene i forhold til en tunnell ?

Ikke vet jeg - men det forunder at man ser mer på de små tingene enn de store CO utslippene - som feks all gass som brennes i Nordsjøen som en del av oljeproduksjonen der.

Mouche skrev:
Personlig ville jeg vel heller tenkt maks to år frem slik at man rekker å delta i valget!

Så du tror regjeringsvalget blir før 28. juni 2009?

Jeg skal nok minne deg på det. Du fremstår som en rimelig klarsynt politiker nå ja.

:lol:

baatplassen.no

Bitteliten:

Leste for en tid siden at ferger og cruisebåter som ligger i kai i Oslo slipper ut CO2 og NOx tilsvarende 1000 trailere årlig. Et relativt enkelt tiltak hadde vært strømforsyning på kaia, istedet for å la aggregatene gå. Bor ikke langt fra Hjortnes og Color Line. Når vindretning er ugunstig, må vinduer lukkes.

Tror du misforstod meg Bitteliten. Ingen tvil om at fergene forurenser mye, mener til og med å ha hørt at fergene ut/inn Oslofjorden forurenser like mye som biltrafikken i området.

Men det jeg lurte på var hvordan du mener at politikerne (?) er mere opptatt av å skattelegge småbåter enn å se på CO utslippene til nyttetrafikken? På meg virker det faktisk som om politikerne er ganske på hugget på mange fronter for å få ned skadelige utslipp? Og alle partiene (med et unntak da) kappes jo om å være de beste på miljøvern siden stadig flere blir opptatt av dette.

Må si jeg er mer enn skeptisk til dette "miljø-hysteriet".

Alle og enhver skyver dette foran seg i argumentasjonen, og især våre politikere. Ser det også i utallige "grønne" annnonser for biler. Men kan de ikke begynne å ta tak der det monner? Hvor er de store utslippene?

Vi har vår alles kjære oljepumpe ute i Nordsjøen, dette står for en stor del av utslippene. Har ikke hørt mye om det. Men om å ikke kjøre med takboks,skifte til sommerdekk det er på dagsorden.

Det er ok å gi bort billig kraft til kraftkrevende industri, men det fører til at Danmark fyrer opp noen gamle kullkraftverk når vi har behov for mer kraft. Trenger vi å beskytte arbeidsplasser i den industrien, overalt hyles det etter arbeidskraft. Tydelig at noen arbeidsplasser er "hellige".

Igjen hvorfor ikke ta grep der det monner?

Er dessverre rimelig sikker på at det blir økt avgift på avgiftsfri diesel, bare de finner ut hvordan de praktisk skal gjøre det.

Jeg er slett ingen miljøfanatiker selv om jeg sykler til jobb, har bare en bil og ikke har flydd siden dimmeflyet :wink:

Jeg er ikke enig med deg Mouche - se på hva media skriver om. De skriver om partikkelfilter og småsaker for miljøet (som feks maks to flyreiser i året). For å få noen virkelig miljøeffekt må det til store grep. Mulig det er det som kommer i den store miljøplanen som de prater så mye om.

Oteren skrev:
Tydelig at noen arbeidsplasser er "hellige".

Aker :yesnod:

RGI= Regjeringen - Røkke og Investor

(Investor=Wallenberg)

Bør vel kanskje ikke forklare en gang til hva jeg mener om statlig eierskap av industri :rolleyes: Men jeg synes det er merkelig at noen tror at man blir beskyttet mot internasjonal konkurranse fordi staten er eier

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  Bitteliten skrev:
men det forunder at man ser mer på de små tingene enn de store CO utslippene - som feks all gass som brennes i Nordsjøen som en del av oljeproduksjonen der.

Uten oljen og gassen i Nordsjøen hadde landet vårt sett totalt annerledes ut. Gjeld hadde landet hadt i stort mon. Og avgifter i enda større mengder. Høyere skatter og gebyrer. Det rare er at etter 1970 tallet har vi håvet inn store beløp til samfunnet og disse pengene vil vi ha til beste for alle som er bosatt her på berget. Er det noen som med hånden på hjertet vil gi avkal på disse intektene ? At avbrenningen i Nordsjøen forekommer er et nødvendig onde, som med noe tid vil bli redusert betraktelig. Heldigvis går utviklingen og teknologien videre.

Kan være enig i at noen bør se på all denne avgiftsbruken og legge om kursen om tre år. Men det blir vel som alltid, at når valget er over, får vi samme :discuss: dilemma uansett hvem som kommer til makta :headbang:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Bitteliten - Media skriver til deg og meg, og derfor først og fremst om det som berører deg og meg i hverdagen! :yesnod:

Få, altfor få, er opptatt av de store linjer. Vel bortsett fra som et argument for å prøve å hindre avgifter som berører en som f.eks avgift på diesel til bruk i fritidsbåter!

bliss x - nei, desverre, men det kommer nok!

jawik, dette handler ikke om at vi som nasjon har vunnet i lotto ca 1 milliard ganger med vår olje/gass. Det handler om politisk vilje og evne til å ta tak i de store tingene før man tar tak i de små tingene.

Mulig det er politikernes store dilemma: de er ikke lenger på agendaen når det gjelder de store, samfunnsmessige beslutningene. Der er agendaen flyttet til store bedrifter og EU

bliss X skrev:
Det hjelper lite å være på hugget hvis man ikke også gjør noe konkret.

Joda, man sitter foroverlent og prøver å se årvåken ut mens avgiftskronene ruller inn.

Da kan man si at man "gjør noe".

Norsk miljøpolitikk i praksis. Kan sikkert kombineres med å planlegge valgflytting, til før fellesferien. Det ser faktisk ut til at enkelte mener at høsten er i gang. Kan det skyldes global oppvarming, mon tro?

:wink::cheers:

baatplassen.no

bliss X skrev:
Men har du sett noen forslag til tiltak vedr. forurensning/utslipp fra skip da Mouche?

Det hjelper lite å være på hugget hvis man ikke også gjør noe konkret.

ColorLine bygger nå to nye skip for trafikk mellom Kr.Sand-Hirtsals og Larvik-Hirtsals. Superspeed 1 og 2. Noen svære drog på drøye 200 meter og med servicefart på 27 knop. Begge to utrustet med gammeldags tungoljemaskineri. Pressetalsmann for ColorLine sier det ikke finnes annen tilgjengelig teknologi. :eek:

Men har det ikke gått gassdrevne hurtigferger mellom Finland og Tyskland i mange år (bortimot 20 år eller så)? :crazy:

mvh tuffff

Er også av den oppfattning at nyttetrafikk og utslipp er noe som arbeides seriøst med. Tiltross for at konsekvensene ved å pålegge nyttetrafikken krav om reduskjoner får andre konsekvenser rent samfunnsmessig enn de mulige konsekvensene en prøver å stable på beina som argumentasjon mot dieselavgiften. Og en "ta ikke meg, ta storebroren min..." argumentasjon er i mine øyne å skyte seg i foten, om hensikten er å argumentere for avgiftsfrihet. Hvordan kan det forsvares at man i fritiden skal kunne forbruke "hundrevis av liter diesel, for å få vind i håret, uten og betale avgift, mens man betaler avgift på drivstoffet også på helt nødvendig bilkjøring. Sistnevnte kan vi helt sikkert klare å være svært uenige om, men det kunne være eksotisk å høre argumentasjon på hvorfor det er rimelig med en slik forskjell........

Sofaseileren skrev:
det kunne være eksotisk å høre argumentasjon på hvorfor det er rimelig med en slik forskjell........

Forskjellen er vel foreslått utjevnet mange ganger fra begge hold. Politikerne vil feks øke dieselavgiften, mens vanlige folk vil fjerne bensinavgiften.

Kunne vært "eksotisk" å høre argumentasjon på hvorfor det er rimelig med en slik forskjell.........

baatplassen.no

Bitteliten skrev:
... ta tak i de store tingene før man tar tak i de små tingene.

.... de er ikke lenger på agendaen når det gjelder de store, samfunnsmessige beslutningene. Der er agendaen flyttet til store bedrifter og EU

Jeg er klar over dette. Men har man - uansett hvem som har styrt i de tre, fire siste periodene - sett noe vettug fra den kanten. Store vyer med langsiktig planlegging har det vært lite av. Avhengig av øynene som ser og fargen en flagger. Personlig opplever jeg at politikere velges®, og sitter og sikre, seg selv helst inn i neste periode. Se nå bare på siste utfal av domstolsbehandlingen i EFTA. Vi har ingen ting igjen som vi bestemmer selv. "Båtavgifter" kommer krypende inn og det er ingen ting vi - grasrota - kan gjøre med dette. Protester hjelper bare en kort stund. Den menneskelige hjernen glemmer fort.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Bitteliten skrev:
Ikke vet jeg - men det forunder at man ser mer på de små tingene enn de store CO utslippene - som feks all gass som brennes i Nordsjøen som en del av oljeproduksjonen der.

Er det ikke bestemt å "elektrifisere" installasjonene i Nordsjøen , eller er det ikke kommet så langt enda?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jawik skrev:
Den menneskelige hjernen glemmer fort.

Og godt er det. Det har vært hevdet av mange tenkere med betydelig mer veldrevet hjerne en min at evnen til å glemme er blant menneskets beste egenskaper. Og utrolig undervurdert.

Ligger selv tidsvis i front her.

650CC skrev:
Forskjellen er vel foreslått utjevnet mange ganger fra begge hold. Politikerne vil feks øke dieselavgiften, mens vanlige folk vil fjerne bensinavgiften.Kunne vært "eksotisk" å høre argumentasjon på hvorfor det er rimelig med en slik forskjell.........
Har også merket meg at fler og fler vil fjerne alle avgifter og beskattninger som rammer dem, samtidig som de, slik jeg erfarer, ser på de ytelser de personlig mottar fra felleskapet som selvsagte. Om du med uttrykket "folk flest" mener flertallet, dvs mer enn 50 % av befolkningen, tror jeg du er litt ute å paddler. Om du henviser til supportergjengen med samme navn til tidligere omtalte parti (en supportengjeng som nå har fått norges mest egosentrerte kjøpmann som nytt medlem..) har du selvfølgelig rett. Slik jeg erfarer er flertallet av befolkningen, nesten uansett politisk ståsted, såpass opptatt av miljø og samfunn, at de aksepterer dagens avgiftsbelegging av drivstoff. Hvilket ikke er det samme som å si at de smiler hele veien hjem fra bensinstasjonen, men at de i større eller mindre grad er i stand til å sette ting i et større perspektiv. Redigert av Sofaseileren (see edit history)
:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: Bare se på all skallebankingen her på forumet. Ikke rart at noen faller ut. Fåreslår å innføre skallebank avgift som til BP. :headbang: :headbang: :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...