Jump to content

Særavgiftsutvalget foreslår avgift på båtdiesel - igjen

Kosmix

Recommended Posts

Jeg er helt overbevist om at prisen på båtdiesel kommer til og stige ganske brukbart i årene fremover , akurat som annet drivstoff også kommer til og gjøre det. Tror ikke at såkalt avgiftsfri diesel er særlig troverdig i en omlegging av forbruket vekk i fra fossilt brennstoff i de tiltakene som kommer i fra myndighetene ettervært. Seilbåter kommer nok til og bli mer og mer foretrukket som alternativ. :smiley:

Jeg også har sympati med bensinbrukerne. Det er vanskelig å legge frem et plausibelt forsvar til særbehandling av den dieseldrevne fritidsflåten. Det er jo mer eller mindre tilfeldig at vi har denne ordningen i dag.

På den annen side har jeg problemer med å ta inn over meg at vi skal være belemret med offentlig oppnenvte utvalg som har til oppgave å bruke fantasien til og utrede ekstra skatter på gjenstander og sysler vi alt har betalt skatt for.

Dersom regjeringen er bekymret for miljøet, får de heller legge inn et fordud mot bruk av bensin- eller dieseldrevne motorer over en gitt størrelse, med utfasing av eksisterende motorer. Det ville i allefall vært lik behandling både for fattig og rik.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ellers ser jeg ikke helt poenget ditt. Sluppet opp for saklige argumenter?

Uffda, traff jeg på noe sårt her. Ja slik går det når jeg slenger med leppene. Jeg stusset på avarteren din og leste den som HAVSEILERFORENINGEN. Kopierte ordet og søkte på google og kom til haveseilerforeningen. At jeg koppierte en setning som var både godartet og trivelig var ikke ment for å henge deg ut på noen som helst måte. Jeg synes bare det var så trivelig å lese, samt at jeg så så feil på HAV og HAVE. Beklager at dette ble gjort av meg :sad: .

Nei jeg har ikke sluppet opp for argumenter, men måtte avslutte da pliktene kalte. Og debatten har som jeg ser godt videre med flere innlegg. Til og med uten meg :lol: som kan slenge med leppene til fenderen blir glødende.

mvh jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

I motsetning til Mouche, som vil stemme på et politisk parti, avgir jeg min stemme etter hvilken politisk konstellasjon jeg tror vil samhandle best etter at resultatet er telt opp.

Du må være den eneste i dette landet som klarer å stemme på en gruppe av partier og ikke bare et enkelt parti, gratulerer! :flag:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Folk som fortsatt tror at avgifter og klimakvoter er løsningen på alle klimaproblemer er kun godtroende idioter, uten noe som helst form for alminnelig sunn fornuft!

Hele miljødiskusjonen har etter min mening gått fullstendig av sporet, men så lenge staten tjener grove penger på det, så er det akseptert, og godtroende miljømennesker tror flyet forurenser mye mindre hvis de betaler avlat til staten, som igjen kun koker bort i verdens mest ineffektive organisasjon, og mest sannsynlig ikke en krone til å forbedre utslippene i u-land.

Du får det til å høres ut som om diskusjonen om klimatiltak er en særnorsk diskusjon. Det er den ikke.

Når det gjelder tiltak, så er de fleste enige om at det mest effektive på kort sikt er å bremse veksten i CO2-utslipp i land som Kina, India og Brasil. Som vi vet er det politisk umulig å få aksept for dette i de nevnte land. Skal vår bekymring over klimaendringene være troverdig, må vi selv sette inn tiltak på hjemmebane. En nordmann eller amerikaner står bak 4-8 ganger så stort CO2-utslipp som den jevne kineser.

Som det globalt handler om at alle må ta et tak, gjelder det samme nasjonalt. Man kan ikke be bedrifter og ansatte som står bak de største norske utslippene ta hele støyten. Selv om det hadde vært mest effektivt. Mens nordmenn flest fortsetter som før med sine ikke helt utslippsfrie fritidssysler. Som et eksempel.

Vi er trolig kun i startfasen av klimatiltak som kommer. Her handler det også om psykologi for å få til reduksjoner. Tiltakene vil trolig ramme rund baut, og ikke bare noen få utslippsverstinger.

Jeg er enig i at foreløpig virker mye litt meningsløst og gir neppe særlig mye CO2-kutt. Men dersom klimaekspertene har rett, så vil tiltakene etterhvert finne sin form, og bli relativt gjennomgripende i det meste av vår hverdag. Inklusive i våre trivelige dager på fjorden.

Jeg skrev i et tidligere innlegg at den menneskelige hukommelse er av kort varighet. For noen få år siden var prisen på diesel ca. 4-5 kroner. Økningen kom og protestene oppsto. Etter noen måneder stilnet det av og nå har muligens de fleste lært at avgifter kommer inn bakdøren for å bli. Denne gang, som da, vil vi igjen oppleve økning og roen senker seg igjen over landet.

Hadde den totale prisen vært 8 kroner uten avgifter i bildet, hadde nok de færeste reagert. Det virker som at politikerne - uansett parti - anvender moralen (tar du den, så tar du også denne) og stenger døren bak seg.

Avgifter for å berge miljøet er sikkert på sin plass når politikerne kan vise til at avgiften i sin helhet går til dette formålet.

....plass dersom politikerne .....

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg kan ikke se at 15 kr pr liter i forhold til 8 kr gir noe bedre miljø. Det vil sikket kjøres

like mye og forbruket blir er sikkert like stort.

For de med dårlig råd er det mye anleggsdiesel og fiskebåtdiesel tilgjengelig.

Kontrollkapasiteten til staten er svært begrenset og skal det kontrolleres om

ca 200000 båter med dieselmotor ikke har grønn diesel på tanken er det en

byråkratisk hodepine.

Å innføre avgifter uten kontrollmuligheter er ikke troverdig.

Ja, det er ene og alene ditt valg om du vil bli boende her eller forsøke lykken i et annet land, men siden alt er så ille her så kunne det jo være en tanke?

Ja. ja. Du gikk i fella med ett smell ser jeg. Og det var vel ikke noe annet å vente heller. Jeg brukte ditt argument, (om det i det hele tatt kan kalles det) for å se hvordan du reagerte, og du svarer med akkurat samme tåpelige "argument" igjen. Hvis det ikke finnes noe bedre å henvise til, så må det da være bedre å la være å skrive noe? Jeg har skrevet det før, og kan gjenta det igjen: Jeg lever i ett fritt land, og har ingen planer om å flytte på meg.

Og med det innlegget over kan jeg bare gratulere deg Mouche, du er den første jeg nå har markert for at jeg vil ignorere innlegg fra.

Nå vil nok jeg også etterhvert (vet om flere som allerede har gjort det) vurdere om jeg i det hele tatt skal bruke noe særlig mere tid her på Båtplassen framover. Det har blitt altfor mye som ikke er interessant her lenger. Og det er tydelig at det er alt for mye penger blant folk, når de fleste ikke gidder å reagere på at avgiftene skal stige mot nye høyder heller..Avgifter som vil ramme alle på grasrota hardt.........Men det er visst å tale for døve ører. "Vi" er visst så rike at det går nesten ikke an.......

Jeg kan ikke se at 15 kr pr liter i forhold til 8 kr gir noe bedre miljø. Det vil sikket kjøres

like mye og forbruket blir er sikkert like stort. For de med dårlig råd er det mye anleggsdiesel og fiskebåtdiesel tilgjengelig.

Det å avgiftsbelegge for å redusere et uønsket forbruk er jo svært vanlig. Sjokolade og sukkeravgift har vært nevnt. Prisen på tobakk er kanskje det beste eksempelet. Den stive prisen har nok gjort at mange har redusert forbruket, og for mange er kostnad med på å motivere å slutte. Høy pris på drivstoff gjør at flere søker mere økonomiske løsninger, feks. blir drivstofføkonomi kanskje et salgsargument. Det finnes neppe noen ordninger som ikke missbrukes eller hvor noen finner lovlige eller ulovlige smutthull. Storstillt tanking av anleggs og yrkesdiesel i det sentrale østlandsområde vil trolig lett oppdages. Her er det nok heller de som bor i grisgrente strøk som i større grad får mulighet for å tanke dette. Er ikke sikker på om jeg ser det helt store problemet her. Blir det svært utbredt, vil man kunne ha noen intensive aksjoner fra politiets side (som jo sikkert bare er lønnsomme for statskassen...) og problemet vil trolig avta. "folk flest" betaler sin NRK lisens, selv om de vet at det påståtte kontrollmaskineriet deres mest er humbug. Rett og slett for å ikke risikere noe.

vurdere om jeg i det hele tatt skal bruke noe særlig mere tid her på Båtplassen framover.

Synd.

Men jeg blir og en smule lei av argumentet? "det er frivillig å bo i dette landet" om og om igjen.

Som regel hjelper det å ta en tur på sjøen, selv om jeg er redd det kommer til å bli enda dyrere...

Sunt å ha pauser innimellom......også fra baatplassen.no

like mye og forbruket blir er sikkert like stort.

Det er jeg ikke så sikker på. Derimot vil antagelig flere velge fartsområder med mindre forbruk, velge båter med lettdrevne skrog, redusere ren lekekjøring, etc. etc.

Man skal heller ikke se bort fra at med dyrere drivstoff vil motorprodusentene utvikle mer energiøkonomiske båtmotorer. Dette har vel så langt vært fraværende i markedsføringen til fritidsflåten.

Mens vi venter på neste episode av diesel-såpeoperaen, kan vi trøste oss med en ønskereprise.

Statssekretær i finansdepartementet Geir Axelsen (AP) gikk i vinter ut og avsannet ryktene om dieselavgiftene skulle økes for å jevne ut prisdifferansen mellom bensin og diesel. Men samtidig bekreftet han at prisdifferansen skulle utjevnes...?

Les selv.

Finansdepartementet avsanner avisoppslag om at dieselavgiften skal bli like høy som for vanlig bensin.

– Regjeringen foreslår ikke å øke dieselavgiften. Medieoppslagene er feilaktige, sier statssekretær Geir Axelsen.

I budsjettforslaget som regjeringen la fram fredag, står det riktignok at avgiftsforskjellen bør utjevnes over tid, men dette er altså ikke ensbetydende med et forslag om avgiftsendringer i 2007.

– Det er heller ikke ensbetydende med at dieselavgiften skal økes. Det er blant annet gode distriktspolitiske grunner til å være varsom med å endre rammebetingelsene for transportnæringen, sier Axelsen.

Men for å motivere forbrukerne til å kjøpe biler med lavere CO2-utslipp, foreslår regjeringen å erstatte motorstørrelse med CO2-utslipp ved beregning av engangsavgiften. Med en slik omlegging vil nye dieselbiler komme gunstigere ut enn bensinbiler.

– Samtidig vet vi at lokale utslipp til luft er høyere for dieselbiler enn for bensinbiler. Derfor varsler regjeringen at den vil foreslå en gradert årsavgift fra 2008. De biler som slipper ut mye NOx og partikler, vil få høyere årsavgift enn de som slipper ut lite, sier Axelsen.

Han legger til at målet ikke er å vri forbruket fra bensin til diesel, men å stimulere til kjøp av biler som forurenser mindre. (©NTB)

Hm, tenke tenke... Han sa altså følgende:

- Ja, vi skal utjevne prisforskjellen.

- Nei, vi skal ikke øke dieselavgiften.

Eneste gjenværende mulighet er da å utjevne ved å redusere bensinavgiftene? Eller har noen noe bedre forslag?

Den siste muligheten jeg kommer på, er at politikerne ikke tar fem flate øre for situasjonsbetinget løgn. Men det kan jo ikke stemme. Det er jo Norge vi snakker om, ikke sant?

:flag:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Etter som jeg kan se er det her kun snakk om bil og transport på landeveien, med andre ord ikke sjøveis transport. Nå er vel diesel til bruk på sjøen avgiftsfri så hvis logikken skal henge sammen så burde det vel vært snakk om å innføre avgift og ikke å øke avgiften?

Vet ikke, men mulig det er her misforståelsen ligger?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hm, tenke tenke... Han sa altså følgende:

Eneste gjenværende mulighet er da å utjevne ved å redusere bensinavgiftene? Eller har noen noe bedre forslag?

:flag:

Man legger vel bare til en avgift, da har man ikke øket noe. :wink:

Hvis du leser en gang til så står det: "Nei, vi skal ikke øke avgiften i 2007. Ja, vi skal utgjevne forskjellen på sikt."

Du kan dermed rolig gå ut fra at denne avgiften øker i løpet av de nærmeste årene.

mvh tuffff

Du kan dermed rolig gå ut fra at denne avgiften øker i løpet av de nærmeste årene.
Den som ikke eksisterer? :lol::crazy:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...