Jump to content

Særavgiftsutvalget foreslår avgift på båtdiesel - igjen

Kosmix

Recommended Posts

Politikerne vil feks øke dieselavgiften, mens vanlige folk vil fjerne bensinavgiften.

Ser ut til at det er på tide med en innføring i demokrati.

Det er ingen forskjell på politikere og "vanlige" folk.

Vi er alle politikere når vi står med stemmeseddelen i handa.

Da velger vi et utvalg som skal representere oss.

Jeg kjenner noen politikere. Av forkjellig politisk farge. Felles for dem er et brennende engasjement for å skape et bedre samfunn for alle sett fra sitt perspektiv. Felles for dem er også at ingen er ute for å finne på f---skap for andre.

Og, noen ganger må de ta upopulære avgjørelser for å oppnå viktige mål.

Men husk, det er vi alle som tar disse avgjørelsene når vi står med stemmeseddelen i handa.

"folk flest"

Uttrykket begynner å bli slitt i kantene og omfatter nok ikke "folk flest".

.... er flertallet av befolkningen, nesten uansett politisk ståsted, såpass opptatt av miljø og samfunn, at de aksepterer dagens avgiftsbelegging....

Er det befolkningen som er opptatt, eller er det den fjerde statsmakt som er opptatt av å vise dagens politiske agenda. Har følelsen av at mange har gått lei av debatten/miljøsaken og overlater dette til stortinget og organisasjonene. Avlat er jo et godt uttrykk for slikt :smiley: .

Nå må vi trø varsomt. Ingen politisk debatt på BP, ellers kommer Neptun opp fra dypet :fishing:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hysj hysj, vi har faktisk folk her på forumet som stemte på supperådet.

Hvem er supperådet da 650CC? Er ikke så inn i dette jeg, men trodde supperådet hadde noe med en TV sketch fra 60 eller 70 tallet å gjøre.

Kan du forklare hva du mener?

Er det befolkningen som er opptatt, eller er det den fjerde statsmakt som er opptatt av å vise dagens politiske agenda. Har følelsen av at mange har gått lei av debatten/miljøsaken og overlater dette til stortinget og organisasjonene. Avlat er jo et godt uttrykk for slikt :smiley: .
Med "såpass opptatt" mener jeg ikke nødvendigvis et dypt engasjement. Overaskende mange svarer på undersøkelser og meningsmålingher at de ønsker at miljøspørsmål prioriteres, og sier at de er villig til å strekke seg relativt langt for å oppnå miljøgevinst. I praksis vokser forbruke vårt, og det er nok absolutt ett stykke fra ord til handling. Om "avlat" er feks avgifter på diesel og bensin, er jeg nok enig: folks miljøengasjement når man skal fra ord til handling er begrenset, men de fleste ser behovet av at feks drivstoff avgiftbelegges, selv om de personlig ikke er akkurat jubler når drivstoffprisen økes.

Sofaseilas, en undervurdert risikosport. (Medlem av: "Norsk Haveseilerforening" og "Aground alone"

Som travel småbarnspappa lever han ut sin lidenskap for sjø og båtliv i form av aktiv sofaseilas, og er for tiden formann i Norsk Haveseilerforening. (foreningen for alle med seilbåt i haven).

Ekstrem Oppussing later til å være en utfordring som ligger helt opp Lars’ gate:

:smiley: Nå fant jeg ut hva du bedriver - hvorfor ikke en :sailing: på åpne havet med slikkende vind i serken.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvem er supperådet da? Kan du forklare hva du mener?

Oi, beklager. Jeg visste ikke at vi hadde folk her som er helt blottet for ironi og humor. For en gangs skyld skal jeg derfor ty til den noe unøyaktige Wikipedia.

Supperådet er en TV-sketsj fremført av Wesensteen (Harald Heide Steen jr. og Rolv Wesenlund) på NRK TV i 1969.

I sketsjen møter vi en intervjuer (Wesenlund) og Balle Clorin (Heide Steen jr.), lederen av Norsk Supperåd, et offentlig organ med 6-700 (kanskje 800) ansatte. Clorin er overstrømmende munter, åpenbart alkoholpåvirket, og meget åpenhjertig når det gjelder rådets nytteverdi og arbeidsmetoder: Det produserer det meningsløse bladet Suppe i Sentrum med oppdiktet statistikk som viser at blomkålsuppe går opp og tomatsuppe ned, produserer tullete slagord; kort og godt: Det er bare tull alt sammen! Bare tull!

Sketsjen er en av duoen Wesensteens eksperimentelle TV-sketsjer fra slutten av 60-tallet; den er improvisert frem i en tagning, og Balle Clorin fullfører ikke mange setninger: For det meste forsvinner de i snøvling og latteranfall, og den fiktive suppestatistikken markeres med ivrig kaving med armene. Steen fremstilte også ledere for andre råd, blant annet Salatrådet og Mufferådet, men det er Supperådet som blir husket, som har vært sendt i reprise på TV utallige ganger og har vært utgitt på flere plater og videoer.

Sketsjen er blitt den definitive parodien på overflødig konsulentvesen, og Supperåd er et begrep i norsk språk; det betegner et byråkratisk organ uten reell innflytelse eller funksjon.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg brenner så lite diesel i løpet av en sesong at om jeg fyller vanlig eller farget diesel ikke spiller noen særlig rolle. Når det er sagt, så er jeg ikke akkurat overbegistret for nye avgifter. Bekymrer meg vel mer over den dusten som foreslo en bensinpris på over 20 kroner for at vi ikke skulle kjøre så mye bil. F...n så klart at det vil virke!!!! Da vil jo mange ikke ha råd til å vri om nøkkelen engang. Det ser dessuten ut til at akseptet for nye og økte avgifter er større jo høyere inntekt en person har. Hvor mange av dem som lekser opp om at vi må jo alle være med å betale for et bedre miljø, er enige ikke fordi de er så innmari miljøbevisste, men rett og slett fordi de har så god råd at de driter i om ting koster litt mer. Og som en bonus blir det bedre plass på sjøen og på veien.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Du har fortsatt ikke forklart hva du legger i å stemme på supperådet.

Med supperådet menes sittende regjering, og det tror jeg alle her (unntatt deg...?) har forstått for lenge siden.

I motsetning til Mouche, som vil stemme på et politisk parti, avgir jeg min stemme etter hvilken politisk konstellasjon jeg tror vil samhandle best etter at resultatet er telt opp.

Det var dette med å tenke litt lenger enn nesa igjen, da....

baatplassen.no

Overaskende mange svarer på undersøkelser og meningsmålingher at de ønsker at miljøspørsmål prioriteres, og sier at de er villig til å strekke seg relativt langt for å oppnå miljøgevinst.

Du er kanskje ikke så vanskelig å overraske?

Bare de mest miljøbevisste kjøper seg god samvittighet når de legger ut på flyreiser.

Ordningen med frivillig kjøp av klimakvoter i forbindelse med flyreiser vil vare frem til 2011. Etter den tid vil det bli obligatorisk å kjøpe slike klimakvoter i hele Europa.

:puke:

baatplassen.no

Dere er rimelig naive hvis dere tror en annen regjering ikke vil innføre moms på drivstoff til båter en gang i fremtiden.

Om vi får en flertallsregjering som er tilstrekkelig høyrevridd, tror jeg faktisk det vil la vente på seg.

Men det får vi aldri. Til det har vi for mange stemmeberettigede som har betalt LO-kontigent i en mannsalder, og må stemme deretter for å ikke føle at kontigenten gjennom alle år har vært bortkastet.

:rolleyes:

baatplassen.no

650CC - jeg klarer ikke å dy meg, etter å ha lest de fleste innleggene dine både her og på OT-tråden om global oppvarming: Det er faktsik frivillig å bo i dette landet! Er det så ille som sytingen din antyder, så må det da være mange paradiser andre steder (land). Gjør i alle fall minimum som Mouche har foreslått - engasjerer deg (og ta ansvar!) gjennom politikk eller annet "organisasjonsrelatert" arbeid hvor du kan være med å bidra til å fjerne alt det forferdelige. I motsatt fall foreslår jeg at du aksepterer demokratiet og demper sutringen, evt. vurderer andre steder å bo.

Sorry, men det måtte bare ut, for makan... :headbang:

Redigert av Ronald (see edit history)
Du er kanskje ikke så vanskelig å overraske?
Det er netopp dette jeg mener 650cc. De ferreste av oss betaler frivillig ting vi kan slippe. Men det er ikke det samme som å være motstander av at man er nødt til å gjøre ting. For å bruke et litt teit bilde om et bokollektiv: De fleste er enig om at oppvasken må tas. De ferreste løper å tar den frivillig om de vet at endel aldri kommer til å gidde å ta den. Derimot tror jeg flertallet syns det er greit med en rullerende oppvaskplikt, selv om kun den med tvilsomme preferanser jubler når noen vifter med oppvaskhanskene......
Sutreklubben er igang igjen. Vi sitter i dyre båter, noe i mill.klassen med ørten hundre hester, og klager på dieselpriser!!

Nå, nå, nå :nono: Det gjelder ikke på langt nær alle her inne.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Jeg blir heller ikke noe særlig berørt av evt. dieselavgift da jeg har seilbåt, men båten min kommer til å slippe ut akkurat like mye avgasser, uansett hva dieselen koster, men det vil derimot bli mindre cash igjen til å gjøre andre miljøvennlige ting.

Kjører f.eks. en forholdsvis gammel chevy som mest sannsynlig ikke akkurat er miljøbevegelsen sin favoritt. For det beløpet jeg betale for den bilen kunne jeg kjøpt en bil som var ti år nyere, med tilhørende lavere utslipp, bedre kjøreegenskaper og sikrere bil hvis jeg f.eks. handle kjøpt den i tyskland. Problemet er bare at med alle de helvetes avgiftene som parasittene på stortinget sitter å vedtar hver eneste dag, så blir den bilen så dyr at jeg heller forurenser masse med bilen jeg har, MED GOD SAMVITTIGHET!

Folk som fortsatt tror at avgifter og klimakvoter er løsningen på alle klimaproblemer er kun godtroende idioter, uten noe som helst form for alminnelig sunn fornuft!

Hvor blir det f.eks. av miljøbevegelsen når det gjelder fremming av mer mijøvennlige fremkomstmidler? ER ikke ofte miljøbevegelsen etterlyser biodiesel, satsning på et pålitelig og effektiv kollekvivtransportsystem, tiltak for EL-bilproduksjon, LPG og bioetanol på bensinstasjonene. Nei, for de vil ikke innse realiteten, nemlig at bilene har kommet for å bli. Istedet skal staten tjene grove penger på å plage oss med gammeldags teknologi.

Hele miljødiskusjonen har etter min mening gått fullstendig av sporet, men så lenge staten tjener grove penger på det, så er det akseptert, og godtroende miljømennesker tror flyet forurenser mye mindre hvis de betaler avlat til staten, som igjen kun koker bort i verdens mest ineffektive organisasjon, og mest sannsynlig ikke en krone til å forbedre utslippene i u-land.

Blir kvalm bare av å tenke på at mine skattepenger går til å betale en gjeng idioter for å finne opp dustete avgifter vi overhodet ikke trenger, som kun skal innbringe enda flere kroner i statskassa (hvor mye er det egentlig plass til i den?), men det overrasker meg også at ikke flere innser realiteten og fortsatt tror at alle avgiftene som diktes opp fungerer

Hvor blir det f.eks. av miljøbevegelsen når det gjelder fremming av mer mijøvennlige fremkomstmidler? ER ikke ofte miljøbevegelsen etterlyser (...) tiltak for EL-bilproduksjon

El-biler :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Hvor skal vi hente strømmen fra? Kullkraftverk?

Forøverig er jeg enig med det du sier, Kaptein ØL :yesnod:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Synes heller det burde innføres baatplassenavgift, 10 kroner pr innlegg. Da hadde folk kansje tenkt litt mer gjennom ting før de skriver det åpnlyst. Noen av innleggende kan jo rett og slett oppfattes som et miljøproblem.... Sikter ikke til noen spesielle og ønsker alle sammen med båt og mannskap hell og lykke denne sommeren og.. :flag:

Njaaaa Pettersand. Jeg tror muligens at Trygve Hegnar har rett når han påstår at bensinpris økning ikke betyr noenting. Skal vi gjøre noe virkelig bra for miljøet burde vi stenge aluminiumsindustrien. Det gir miljøgevinst og arbeidstakerene der blir høyst sannsynlig nyansatt veldig raskt, det er jo mangel på arbeidskraft som kjent.

Så mjauing over drivstoffprisene isolert sett virker kanskje "dumt" men øket prisnåv betyr antagelig null for miljøet og det kan jo være grunn til mjauing i seg selv. Og å gi blaffen fordi en har minmalt forbruk og forflytter båten med seil betyr således ikke at en skal la være å bry seg eller at en så mye mere miljøvennlig enn de som bare bruker motor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...