Jump to content

SABB tips och råd - epostlista?

flaurin

Recommended Posts

Hej! Vi är ett gäng lyckliga ägare till tre stycken SABB G (10 hk) med reverserande propeller.

Två är vattenkylda och en är livbåtsmodellen med luftkylning.

SABB motorerna var mycket vanliga också i Sverige, både på fiske, lyst och livbåtar.

Och de går precis lika bra i svenskt vatten som i norskt. Det är helt enkelt underbara motorer.

Och de går längre än mekanikerna som servar dom. Så nu börjar det bli ont om folk i Sverige som kan serva en SABB.

Vi har manualen från Damsgaards Motorfabrikk och när vi inte läser den ligger den under huvudkudden. Men likväl uppstår med jämna mellanrum problem och frågetecken som vi inte hittar svar på i manualen. VI skulle gärna vilja komma i kontakt med andra SABB ägare som vill byta erfarenheter om hur man reparerar och underhåller dessa motorer.

Är det någon som vet om det finns någon sådan lista? Annars kanske vi skulle starta en?

Också web-sidor med tips och tricks som gäller SABB är vi intresserade av. Vi har förstås koll på www.sabb.no men det är också den enda sidan vi känner till med SABB info.

Med vänlig hälsning

Fredrik Laurin

Risö i Bouslän

fredrik.laurin@gmail.com

Hei.

Varmer hjerte mitt og høre en god gammel Sabb komme tøffende forbi,

Stiller min kunnskap til Disposisjon, har forholdsvis lang erfaring med disse motorene, både bygging og service.

Send gjerne en IM hvis det er noe jeg kan hjelpe med

Mvh

Mekkaren

Velkommen Fredik!

Det er mulig å bruke en blogg her på BP til dette. Fordelen er at da kan alle medlemmer skrive kommentarer uten at man må registrere seg i ett nytt system. Man kan også åpne for gjestekommentarer. (må modereres av bloggens innehaver)

Det er også mulig å gi utvalgte medlemmer adgang til å skrive innlegg i bloggen.

Ok, det verkar som om detta är forumet jag saknat.

En konkret fråga:

Vi har som sagt en lufkyld SABB GA 10 hk livbåtsmodellen med reverserbar tvåbladig sabb propeller.

Den går som tåget, men har ett problem som blivit värre. Den slirar (slurer på norsk?).

Man kunde tro att det är koblingen som slurer, men jag tror inte det. Jag har spänt kopplingen enligt instruktionen och den spoänner som den ska, kopplingsarmen glider över högsta punkten och vilar sen stadigt. Inget slur med andra ord.

Men det är ett faktum att när man belastar motorn, höjer varvtalet, så tappar motorn kontakt med propellern, den börjar varva.

Men det är inte kavitation. Det trodde jag ett tag men har sen dess ställt om propellern så att den har högre stigning.

Då prövade vi nästa: kopplingen mellan propelleraxel och motor/växelhus. Men inte heller här slirar/slurer det.

Nu har slirade/slurandet ökat så att man knappt klarar att köra mer än tomgång innan det sätter in och man alltså tappar all drift framåt.

Ideer? Vad kan det vara om det inte är koblingen, inte är kavitation, och axeln sitter fast på motorn?

Eller är det trots allt koblingen? Och hur kollar man i så fall det?

/F

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...