Jump to content

Septik - lukt

sharko

Recommended Posts

ca 1 gang i måneden oppstår en kjent lukt i båten. Sjekker/staker luftingen av tanken - alt ok. For å bli kvitt "odøren" må jeg kjøre toalettet / pumpe (tømme) tanken mange mange ganger. Bruker sanitærveske fra Maritim ved hver eneste nedskylling.

Har dere tips til annen veske som kan benyttes? -Biltemas?

Tømmer tanken veldig ofte - bør en heller ha høyere vannstand i slike tanker?

Andre råd?

Det eneste saliggjørende i slike septiktanker er å øke tilgang til luft. Altså så må du øke kapasiteten på luftingen i din tank, gjør du det så er du kvitt møkklufta. De slanger som er koblet mellom toalett, tank, tømmestuss og lufting må også være diffusjonstette.

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Det eneste saliggjørende i slike septiktanker er å øke tilgang til luft. Altså så må du øke kapasiteten på luftingen i din tank, gjør du det så er du kvitt møkklufta. De slanger som er koblet mellom toalett, tank, tømmestudd og lufting må også være diffusjonstette.

Kan bekrefte dette..... :puke: Dårlig eller tett lufting er sannsynligvis årsaken til luktproblemene.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Det kan også være at slangene og gummi-membramemen i lensepumpen er så gamle at de har absorbert dritt-lukta. Kok opp en kjele vann og legg oppi en klut. Den vrir du godt opp og surrer godt rundt en av septik slangene. Vent til den er blitt kald. Hvis det lukter dritt av den så er det ingen vei utenom ett slangebytte. Slangene er ikke gasstette for bestandig, det vil alltid over tid diffundere og til slutt vil det bli ett lukt problem.

Bruker sanitærveske fra Maritim ved hver eneste nedskylling.
Lufting gjør nok susen men ikke bruk sanitærvæske "i hytt og vær", les bruksanvisningen og følg den :smash: Jeg har god erfaring med Hydro/Green Viking sanitærvæske brukt etter oppskriften.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Nutriox leste jeg om i Teknisk Ukeblad for et par år siden, og sendte flere mail til leverandøren for å få mer opplysninger om hvor jeg eventuelt kunne få kjøpt en skvett. Men jeg fikk ikke svar på noen av mailene selv om jeg mailet fra jobben (Forsvarets Forskningsinstitutt) og undertegnet med fullt navn, tittel og arbeidsed. Så vidt jeg forsto, inneholdt ikke stoffet noen som helst "hemmelige" ingredienser, hovedsakelig næringsstoffer for de "snille" bakteriene slik som Green Viking også gjør.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg jobber inne alvøpsvann, og vi bruker et middel som heter Nutriox, leveres av Yara/Hydro med tankbiler. Om du kjenner noen som jobber på et avløpsrenseanlegg har de fleste tillgang på dette. Det virker helt rått! Lokter ingenting og er gassdempende! (H2S)

Jobber også innenfor kommunalteknikk med bl.a renseanlegg. Kan bekrefte at nutriox er meget effektivt med tanke på luktdemping og spalting av foreks. H2S slik at ubehagelig lukt og falige arbeidsforhold unngås. Vi kjøper dette inn i bulk og fyller på i 1000 l dunker. Vi har dette tilgjengelig for bruk på septikbiler, problempumpestasjoner og i septikmotaket i vårt hovedrenseanlegg når det er ugunstig å arbeide i dette miljøet.

Skal sjekke ut om nutriox kan leveres i mindre kvanta samt pris, poster dette i denne tråden.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jobber også innenfor kommunalteknikk med bl.a renseanlegg. Kan bekrefte at nutriox er meget effektivt med tanke på luktdemping og spalting av foreks. H2S slik at ubehagelig lukt og falige arbeidsforhold unngås. Vi kjøper dette inn i bulk og fyller på i 1000 l dunker. Vi har dette tilgjengelig for bruk på septikbiler, problempumpestasjoner og i septikmotaket i vårt hovedrenseanlegg når det er ugunstig å arbeide i dette miljøet.

Skal sjekke ut om nutriox kan leveres i mindre kvanta samt pris, poster dette i denne tråden.

Veldig flott at du sjekker nærmere, er nok flere enn meg som vil helgardere litt på dette området!

Tipper også tett lufteslange. Det kunne være typisk at det da oppstår igjen en viss tid (1 mnd) etter skylling.

Sjekk også om du har slike nettingrister i hullene på lufteventilen - den som er utvendig på skroget. I tidligere tider var det alltid slik rist(er) på disse, vet ikke om det fortsatt er slikt. Uansett - de blir tette og hindrer lufting - pell dem bort med en liten skrutrekker el.l..

For å bli kvitt "odøren" må jeg kjøre toalettet / pumpe (tømme) tanken mange mange ganger.

Hei.

Det som sies om god lufttilgang og bruk av biologisk sanitærvæske er alfa og omega for å unngå lukt. Men starteren av denne tråden nevner også noe som er viktig. Blir tanken stående med dritt på en uke mellom to helgeturer en varm sommerdag, er det neste garantert å bli lukt, selv med rett type sanitærvæske og tykk slange for tilgang på luft. Det blir jo ikke mye tilgang på frisk luft (oksygen) nede i tanken når båten ligger i ro en stille sommeruke.

Så tøm alltid tanken så snart du har anledning, ingen grunn til å reise rundt med din egen bæsj i tank under køyen unødvendig lenge. Fyll opp igjen med vann og pump ut igjen, gjerne et par ganger, og hell så på en skvett biologisk sanitærvæske. Litt arbeid er det riktignok med manuelle systemer, men har du elektrisk dass og elektrisk pumpe for tanken, er det 0-jobb. Dette vil redusere luktproblemet ditt betydelig!

Lars H.

drittunge

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Min fremgangsmåte;

Alltid tømme tanken når båten blir liggende i havna gjennom uka (enkelt når man har ejektorsystem)

Fylle noen titalls liter ferskvann på tanken, gjennom lufteventilen (sikrer da at det er fri åpning)

Fylle på 1/4 flaske Domestos (har såkalt aktivt oksygen)

Når båten er i bruk fylles på 1/4 flaske domestos når tanken er tom. Så en skvett i ny og ne, særlig etter større leveranser.

Har aldri hatt luktproblemer og tror også at Domestoen blir en billigere løsning enn dyre spesialprodukter (?)

Har "gjennomsiktlig" tank, hvor man i motlys tydelig kan se avleiringer på sidene. Startet i år med å også ha på en skvett edikk når båten lå i hjemmehavn. Ved siste inspeksjon syntes det som om avleiringene var borte i nederste del av tanken. Resultat av edikk?? Skal teste dette videre i nybåten.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

• 3 uker senere...

Ja, det harde stoffer er såkalt urinstein som er en kalkforbindelse som dannes av urin og sjøvann. Og da kalk løses opp av syre, er eddik et utmerket middel. Bruk gjerne Hveddings 35% eddikessens som du får i vanlige dagligvarebutikker.

Lars H.

Har en billig og enkel metode som funker bra.

1: Tøm septikken

2: Fyll opp septikken med med vann (gjerne ferskvann via dekkavsug) og tøm igjen.

3: Hell en liter eller to med klorin pr. 100 l septikktank i toalettet og fyll opp tanken med vann (gjerne ferskvann)

4: La stå over natten, tøm tanken og hell i ca. 1/2 mengde klorin i forhold til sist. Fyll så opp med vann.

5: La stå en time eller to før tanken tømmes.

6: Skyll gjerne tanken en gang eller to med vann.

Så noen tips for å unngå problemet...

- Bruk alltid santærveske hver dag du bruker båten

- Avslutt hver båttur med å tømme septikken. En tank som står i ukesvis full av dritt vil det bli mye lukt i, uansett.

- En skylling av tanken med rent vann i ny og ne skader ikke...

Har brukt denne metoden i mange år og den fungerer like herlig hver gang.

Nå i år har jeg brukt metoden på 2 stk. vennebåter som hadde så alvorlig luktproblem at nabobåter innenfor 30 meter omtrent svimte av hver gang det ble pumpet i toalettet. :puke:

Begge to ble helt luktfrie etterpå :smiley:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Klorin burde ikke være noe problem, annet enn for evt aluminiumsdeler etc. Men da dreper du jo alle bakterier, både de "snille" og de "stygge". Er du sikker på at det er det du ønsker å oppnå?

Jeg hadde septiktank hjemme tidligere, og da var det fy-fy å bruke Klorin i avløpet. Kunne føre til at prosessen i tanken stoppet opp. Men den tanken var på 7,5 kubikk da, og ble ikke tømt i utide... Så da var man vel mer avhengig av at det skulle foregå en prosess i tanken enn det gjør i en båt, der tanken tømmes annenhver dag eller deromkring når den er i bruk....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Klorin er utmerket til å rengjøre en "umulig" tank. Men skyll så godt ut etterpå at du kan drikke fra septiktanken, he, he. Så er det den vanlige forebyggende oppskriften fra del 2 av innlegget til sap_2000.

Lars H.

Apropo blanding, - vil du ha en effektiv vindusspylervæske for bilen/båten tar du en god sprut Zalo, en dasj Salmi, noen dl. rødsprit/isopropanol på spylertanken og topper opp med vann. Dette tar alt bortsett fra poleringen.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...