Jump to content

Septik - lukt

sharko

Recommended Posts

Ja, både og. I tillegg til å holde systemet frostfritt, har den også en rensende effekt. I Sverige kalles rødsprit gjerne for "vaskesprit". Skal du for eksempel rengjøre elektriske kontakter, er sprit utmerket. Da jeg jobbet på lydservice i NRK Fjernsynet, brukte vi teknisk sprit denaturert med 2% metylisobetonketon til vasking av lydhoder på båndspillere. Det fjernet både organiske og uorganisk belegg. Og med fri tilgang til dette stoffet på teknisk lager, gikk det nok noen liter til vindusspyleren på bilen også!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Formaldehyd er "Fy, fy", og sterkt kreftfremkallende. Dette er et middel som ble brukt i "gamle dager", men som miljøbevisste båtfolk holder seg langt unna. Nå brukes det nesten bare til behandling av lik som skal holde seg under varme forhold før det begraves eller kremeres. I en septiktank vil det drepe alle typer bakterier, både de uønskede og de ønskede. Dermed vil dritten din være like hel og ufyselig når du pumper den ut i sjøen. Har du imidlertid god lufting og en sanitærvæske med næringsstoffer for de aerobe bakteriene, er drolten din oppløst til en tynn suppe før du pumper den i sjøen, - uten giften formaldehyd.

Så glem dette fortidsforslaget fra loddet!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Apropos rødsprit til rengjøring. (avsporing)

I forbindelse med vask av skroget før priming ble jeg blant mye annet anbefalt å bruke rødsprit. Når jeg snakket med mannen i fargehandelen ble han meget engasjert, og mente at det var en særdeles dårlig ide. For noen år siden hadde det vært en god ide, men nå tilsettes visstnok noen stoffer som ikke gjør rødsprit egnet som "vaskesprit". Mulig det er for å gjøre den mer lettdrikkelig... Ikke vet jeg.

Jeg har ikke fått bekreftet eller avkreftet dette av andre, men jeg har stor tillit til denne personens fagkunnskaper.

Ben Sin

At rødspriten ikke kan brukes til å vaske med, tviler jeg på. Og den er definnitivt ikke blitt mer lettdrikkelig, selv ikke silt gjennom en gammel loff-skalk. Det er alkoholen som gjør jobben, uansett tilsettningstoffer, både for fylliken og til båtvask. Er du i tvil: - prøv selv da vel! (på båten altså). Stol i hvert fall ikke på folk i båtsjapper. De har sikkert noe lurium som det står "båt" på som de tjener mer på. Han er sikkert imot å bruke det beste vaskemiddlet som finnes også, - Zalo.

Lars H.

Han er sikkert imot å bruke det beste vaskemiddlet som finnes også, - Zalo.

Vanlig god gammeldags grønnsåpe er slett ikke så gale den heller... jeg vasker hele båten med den og godt lunket vann...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

De fleste vanlige vaskemidler for "heimen" egner seg like godt for rengjørng av en båt. Men ikke bruk sterke alkaliske midler som f.eks Handy. De kan i det lange løp få gelcoat til å gulne. Spør ikke meg hvorfor, men slik skal det være etter uttalelser fra kjemikere som har greie på det.

Lars H.

• 1 år senere...

Generelt kan Green Viking (og andre biologiske typer sanitærvæske som f.eks. "Natur, biologisk sanitærvæske") kjøpes på de fleste Jernia butikker.

Lars H.

ca 1 gang i måneden oppstår en kjent lukt i båten. Sjekker/staker luftingen av tanken - alt ok. For å bli kvitt "odøren" må jeg kjøre toalettet / pumpe (tømme) tanken mange mange ganger. Bruker sanitærveske fra Maritim ved hver eneste nedskylling.

Er dette etter båten har lagt i ro? sjøl tømmer jeg tanken alltid før vi legger den fra oss, deretter så pumper jeg saltvannet ut av skålen og fyller den med ferskvann. Saltvann lukter "#¤&^¨ eter å ha stått litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...