Jump to content

Fartsgrenser til sjøs

Bitteliten

Recommended Posts

En ting som jeg ikke helt finner ut av er fartsgrenser som gjelder på sjøen.

En sak som er grei er når det er merket med skilt på land - f.eks. sakte fart - maks 5 knop. Men finnes det noen generelle fartsregler - som f.eks. maks 10 knop 100 meter fra land e.l.? Det var jo forslag om 5 knop 50 meter fra land e.l. - men det forslaget ble lagt i skuffen av departementet.

Om "maks 5 knop skilt" på land ikke er lett synlige for båtfører som ikke er kjent i området - gjelder de da? Jeg må si at første gang jeg seilte inn til Sandefjord så ikke jeg skiltet etter Jotun fabrikken om sakte fart - og jeg kjørte pent og pyntlig inn i havnen i +20 knop (uten Politiets tilstedeværelse heldigvis).

Ettersom jeg er oppvokst i seilbåt - så har jeg ikke tenkt så mye over dette tidligere. Seilgleden er jo størst når man trimmer genoaen og øker fra 6,6 knop til 6,8 knop og får bra trykk i roret... Med motorbåt er gleden en litt annen. Håper derfor at noen av dere kan hjelpe med dette.

/Christer

+20 knop der?Vel,nå er ikke jeg den som følger farts grenser slavisk men prøver å bruke hue litt innimellom.Syntes hekksjøen er viktigere så om du drar avgårde i 20 knop så det sjenerer ikke meg så mye,du lager jo ikke sjø da.Men en halvplaner i 12-å hutte meg tu! :smiley:

Mener å huske at hoved fartsgrensene står i båtsport kartet?

Er det mye båt og folk i farvannet så slakker jeg av åkke som.en bør jo ikke gå fartsgrensa.

Feks i Vrengen Sundet der går vi sjelden over 5 knop da vi drar antagelig 3 ganger så mye sjø i 8 knop.Ikke at det hjelper så mye,det er jo nesten opprørt hav der selv på en stille dag takket være mye trafikk.

Nå var det først og fremst de formelle reglene jeg var ute etter - ikke en individuell vurdering av hva som er passende fart i forhold til omgivelser/trafikk på sjøen. Om 20 knop inn til Sandefjord er passend avhenger av om det er andre på sjøen og hver båtførers vurdering. Om vurderingsevnen er bra eller ikke er jo en egen diskusjon der det antakelig er like mange meninger som båter på sjøen  :crazy:

Nå er det slik at det er et maks 4 knops skilt ved innseilingen til Kanalen i Moss også. Vet ikke om noen av dere som har seilt inn Mossesundet fra Nord har oppdaget det. Skiltet står rett nord for småbåthaven som heter Bettongen -  på en sandtange ved Moss Roklubb (omtrent på høyde med Peterson fabrikken - men på Jeløy siden)Er det noen som ikke er fra Moss som har oppdaget det ved første gangs seilas her?

Generelt så er jeg av oppfatning av at det er bedre å holde for lav enn for høy fart - og at man absolutt bør ta hensyn til sjøen man lager og hvordan andre oppfatter din ferdsel som komfortabel for dem eller ikke. Er det fare for at andre synes du kjører for fort bør man slakke av. Også bør alle lære seg sjøveisreglene slik at man i en viss grad kan forutsi hva en møtende/passerende båt gjør.

Men spørsmålet var igjen - er det noen formelle regler nedfelt i forskrifter eller lover som konkret regulerer farten til sjøs?

Et ønske til alle om et nytt, trygdt år på sjøen   :sailing:

/Christer

• 3 år senere...
  Faxen skrev:
I Drøbaksundet er det ikke større hastighet en at dine bølger ikke er til skade for badene, fortøyde båter og båthavner.

Når man ser hvordan en del nyttetrafikk graver sjø her så skal vi jo kjøre svært uvettig for å være værre enn disse.

På den andre siden så jeg i fjor under Færder'n en ca 60 fot stor lystbåt som kjørte i 30 knop+ gjennom feltet av seilbåter

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...