Sjarles Startet 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2007 (redigert) Naturvernforbundet krever at båtfolket tømmer septiktankene sine på land http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.2810005 Redigert 27.Juni.2007 av Sjarles (see edit history) Min blogg på baatplassen. Link to post
bjorngb Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Synes miljøforbundet burde satse på undervannsdass for fiskene om neste kampsak Link to post
Amfea Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Ja, de snakker som de har forstand til!! Er dette de samme folkene som lovpriser det klare blå vannet langs Middelhavets strender? Meg bekjent er det veldig få, om ingen av fritidsbåtene der nede som har septiktank. Har seilt blant øyene i Hellas flere ganger, og har aldri opplevd det som noe problem med at det ikke finnes tank ombord.(var litt skeptisk første gangen) Har ennå til gode å se så mye som et toalettpapir flyte langs båtene, og da kan det være rimelig mange båter i havnen. De burde først ta seg en runde rundt i distriktet sitt og telle miljøstasjoner, jeg kjenner til EN. Den ligger godt skjult på vei inn til Bergen havn. Nei, vi får vel muligheten til å kjøpe kvoter her også, da slutter vi jo å forurense med en gang. Naturvernere: Klipp dokkar, å få dokkar ærlig arbeid! Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Pee49 Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 (redigert) Hvis det skulle bli påbudt å tømme på land, må det investeres i utallige tømmestasjoner. Jeg tror ikke vi har myndigheter som er villig til en slik investering. Før dette bør det settes opp flere søplekontainere i vår havner. Jeg er ikke fornøyd med dette. Når det ikke legges tilrette for dette havner desverre søppel i naturen. Redigert 27.Juni.2007 av Pee49 (see edit history) CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post
Avsluttet2 Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Tre hundre meter fra badestrendene virker da ikke så veldig betryggende. Med litt pålandsvind er det vel ikke utenkelig at en bader treffer på litt toalettpapir. Hvor store er egentlig tanken på båter fra 40 og oppover? Link to post
index Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Toalettpapiret som brukes i båt løser seg opp til en fint pulver i septiktanken, og dette synker rett ned. Resten av godsakene blir også så oppmalt når det går gjennom systemet at det i realiteten er grumsete vann som kommer ut utløpet. Sannsynligheten for at dette skal være merkbart 300 meter borte er helt minimal. Kloakk fra fritidsbåter kan være et problem om hundre båter ligger i den samme bukta og pumper rett ut, men om man tømmer et par hundre meter fra land under fart er dette et ikke eksisterende problem. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Det er nå vel en vesentlig forskjell på å slippe en liten due på et lukket soverom kontra ute ved hushjørnet i nordavinden...., eller? Link to post
MT. Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Det ligger nok an til at vi blir nødt til å betale en ekte dritt-avgift snart, på toppen av alle de andre... baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Avsluttet2 Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Nå er jeg ikke så godt vant med septik - har selv kun porta porti. Men etter det jeg har lest så bruker nå endel vanlig toalettpapir, ikke spesialpapir. Det er vel heller ikke slik at alle bruker kvern, eller? Når jeg tømmer mitt illeluktende så ligger det nå i alle fall endel og flyter. Link to post
lippert Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Jeg har enda ikke sett noe flyte rundt båten når jeg har tømt septiken. mvh Knut Erik Link to post
tom-ass Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Bæsjen min forsvinner rett ned iallefall, ikkeno som flyter rundt! Er delvis enig med å hindre utslipp, men da må det bli flere tømmestasjoner, og disse må selvfølgelig være gratis å bruke! Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
MB Keila Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Hvor mye driter 10000(0) laks i ei mære? Eller en stim med sild? Eller en hval? Havet er skapt for å drite i Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Dette må da virkelig være som "en piss i havet"? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 "Bæsj&Carry" (Porta) er mere uproblematisk... Ligger jeg i havn, tømmer jeg godsakene i det lokale dasset; Ellers 3-400 meter fra land under fart. Med den lille båttrafikken og STORE fjorden vi har her, skjønner jeg ikke problemet. Kanskje noen burde opplyse meg? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Kanskje noen burde opplyse meg? Meg også! Noen med kontakter til naturvernerne slik at det kan gies en begrunnelse? Link to post
Poseidon Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Hvor store er egentlig tanken på båter fra 40 og oppover? Jeg regner med at du mener 40 fot og oppover? Da blir svaret at det er høyst variabelt. Dagens Poseidon har f.eks en tank på noen tusen milliarder kubikkmeter, eller noe i den duren, som vi forøvrig alle seiler rundt i Poseidon II har en septiktank på 3.400 liter, noe som jeg vil anta burde holde i min tid . . . . Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hifo Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 septiktank på 3400 liter????????? da kan du drite i alt og alle , så lenge du måtte ønske.. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjarles Svart 28.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Poseidon II har en septiktank på 3.400 liter, noe som jeg vil anta burde holde i min tid . . . . Når du eller en arving av deg en vakker dag må tømme tanken... - da håper jeg Poseidon II befinner seg i internasjonalt farvann Min blogg på baatplassen. Link to post
Divemaster Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Middelhavets strender?Meg bekjent er det veldig få, om ingen av fritidsbåtene der nede som har septiktank. For at svare et par her...... Septiktank i lystbaat er EU krav fra 2006.... Vi er 45 fot og har tank for 135 L som er sett som relativt stort... Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Herman Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 septiktank på 3400 liter????????? da kan du drite i alt og alle , så lenge du måtte ønske.. Å jeg vet nå ikke. En søndag med avisene og en kopp kaffe pleier å fylle opp en god del. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Pjolter Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Jeg har vel 41 fot. og ca 75 liter septik. Med kvern både på dassen og på pumpa er det ikke mye som "flyter rundt" Pjolter I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Avsluttet2 Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Med slike små mengder kvernet kloakk skjønner jeg at det blir komisk når det blir krevd forbud. Så for meg mye større tanker jeg :-) Link to post
Astor Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Naturvernforbundet krever at båtfolket tømmer septiktankene sine på land http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.2810005 Agurkttid...., Lett å få spalteplass i disse tider. Og vår tømming ute i fjorden med god gjennomstrømming er som å pisse i havet.... Det kvernes opp til intet... Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
index Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Selv med manuelt toalett og pumpe som jeg har blir det meste rimelig finsmuldret. Det er enveisventiler av gummi i både toalett og pumpe som det hele presses gjennom, samt at sanitærvæsken også løser opp litt. Selv når jeg ligger stille og tømmer er det lite eller ingenting som viser seg på overflaten, det går stort sett rett til bunns. Og med 40 liters tank, hvor 3/4 sikkert er vann, blir det ikke store forurensingen av dette nei.... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bavaria 40 Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 septik bør tømmes utaskjærs :nono: har de siste årene desverre opplevd og ligge i bukter hvor plutselig ulumskehetene kommer til syne rundt båtene, men hvem som er syndere det er ikke lett og finne ut av. Det kan virke som om flere og flere sniktømmer tankene sine om kvelden/natten for og slippe og flytte båten i populære områder (redde for og miste plass?) ikke vet jeg men noen griser er de ihvertfall. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn