Astor Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 septik bør tømmes utaskjærs :nono: har de siste årene desverre opplevd og ligge i bukter hvor plutselig ulumskehetene kommer til syne rundt båtene, men hvem som er syndere det er ikke lett og finne ut av. Det kan virke som om flere og flere sniktømmer tankene sine om kvelden/natten for og slippe og flytte båten i populære områder (redde for og miste plass?) ikke vet jeg men noen griser er de ihvertfall. Griseri!!!!! Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjarles Svart 28.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Helt enig! Skal en først snakke om forbud mot tømming var det vel slike tilfeller av smugtømming som burde svi for dem som driver med slikt. Da burde lovens lange arm trengt seg inn gjennom skroggjennomføringer og hva som ellers måtte være av hinder gjennom bakvegen til doskåla til den det måtte gjelde, -og bare ventet på å få klemme til neste gang noe klembart kom innen rekkevidde Vel, kanskje ikke så lett å finne synderen i slike tilfeller Den gjeldende 300-meters grensen burde kanskje vært tydeliggjort klarere blant folk flest, i tilfelle den sunne fornuften ikke skulle strekke til... Min blogg på baatplassen. Link to post
Pjolter Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Når noen av oss syntes dette forslaget er høl i hue så ta med at vi alle.. og da mener jeg og håper alle i det minste her inne,. tømmer sine septiktanker slik loven beskriver. det er vel ingen som tømmer inne i havna??? Hva er da vitsen med en tank??? Jeg og alle andre jeg kjenner tømmer når de går.. har man glemt,. så er det jo bare en unnskyldning for å kjøre enda mer båt Mvh Pjolter I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Faxen Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Denne har vært diskutert før her på BP. Det ble regnet på hva et årlig utslipp kunne være i Oslofjorden. Så kom en kar og sa at han (ved en feiltagelse) hadde sluppet ut 12000 kbm i en vik på Østlandet. Hvor mange septiktanker utgjør det??? Kloakk er fiskemat!!! Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
eysteind Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 har 120l til 26 fots båt. Burde vel holde en stund da eg ser hva andre har... Link to post
Fjordutsikt Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Bæsjen min forsvinner rett ned iallefall, ikkeno som flyter rundt! Er delvis enig med å hindre utslipp, men da må det bli flere tømmestasjoner, og disse må selvfølgelig være gratis å bruke! Gratis??? Superoptimist Link to post
Skipper Worse Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Kloakk er fiskemat!!! Betyr dette hva jeg tror at det betyr? Altså at når vi spiser fisk ... så spiser vi egentlig ... mannskit??? I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Faxen Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Betyr dette hva jeg tror at det betyr? Altså at når vi spiser fisk ... så spiser vi egentlig ... mannskit??? Hvor tror du skiten forsvinner hen?? Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Herman Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Og hver gang det regner litt skjer dette: 7000 liter kloakk i sekundet går urenset ut i fjorden Det verste er at dette ikke er uvanlig. Det skjer flere ganger hvert år. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
wilma Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 samt at sanitærvæsken også løser opp litt. Bør/må man bruke sanitærvæske i et manuelt sjøvannstoalett med tank, eller holder det med sjøvannet? Har foreløpig ikke tatt andre forholdsregler enn å bruke lettoppløselig papir. Link to post
Mouche Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Det verste er at dette ikke er uvanlig. Det skjer flere ganger hvert år. Men nå er vel Oslo, Asker og Bærum endelig blitt enige om fordelingen av kostnadene ved å bli kvitt dette problemet! Husker ikke når denne utbyggingen er gjennomført, men skulle ikke være så lenge til. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
olpi Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 (redigert) Worse: ............... Altså at når vi spiser fisk ... så spiser vi egentlig ... mannskit??? Det kallse "å flu" her nede. Gjør det hver gang vi fisker Redigert 4.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Har 200L tank jeg på min 32 foter, holder det men det er en fordel å tømme ofte får det kan komme lukt ut ventilene før det renner over for å si det sånn. Noen som vet om disse svenske septikkmålerene er kommet i butikken? Link to post
Syvert Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Hei Baatplassfolk Som dere kanskje har sett og hørt, så har jeg vært involvert i denne debatten også, både på TV, i radio og i andre media. Fakta er følgende: Det er ikke lov å tømme toalettavfall innenfor 300 meter fra land. Toalettavfall inneholder såkalte næringssalter som er føde for mikroorganismer i saltvann. Under kraftige regnskyll går kloakken, med noen hundre tusen "personekvivalenter", urenset ut i fjorden. Selv om den samlede fritidsbåtflåte i Indre Oslofjord var ute på fjorden, og alle satt på potta samtidig, ville de ikke være i stand til å produsere en brøkdel av kloakkutslippet fra renseanleggene! Ved slike utslipp fra renseanleggene oppstår såkalt "overgjødsling" med tarmbakterier i badevannet, men etter et par dager er vannet like rent igjen. Jeg kan bare henvise til episoden i Kristiansand hvor vannet i havnebassenget ble "friskmeldt" dagen etter at utslippet hadde skjedd. Hvis dere går inn på nettsiden til Båtliv kan dere se en omtale av saken hvor jeg for en gangs skyld kan si det jeg mener, nemlig at jeg er møkklei (bokstavelig talt) alle angrep på båtfolk hvor vi er lovlig vilt hvis man bare tar med "miljø" eller "klima" i setningen. Nå venter jeg bare på et forslag om at det bør påbys å sette bleier på måkene! Hilsen Syvert knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Sail S Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Enig at dette bokstavelig talt er et musepiss i havet. Hva gjelder ulumskheter i havner så har jeg erfart to ting. Såperester fra oppvaksen er ikke veldig pent i et havnebaseng så man kan fort bli lurt av det. Dessuten er det faktisk mange som ikke har septik og som ikke gidder å gå på do på land så å koble det man av og til kan se i havnebaseng med hva man skal gjøre med septik som man har på tanken er etter min mening en avsporing. Link to post
Victora III Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 (redigert) Hei Baatplassfolk Som dere kanskje har sett og hørt, så har jeg vært involvert i denne debatten også, både på TV, i radio og i andre media. Fakta er følgende: Det er ikke lov å tømme toalettavfall innenfor 300 meter fra land. Toalettavfall inneholder såkalte næringssalter som er føde for mikroorganismer i saltvann. Under kraftige regnskyll går kloakken, med noen hundre tusen "personekvivalenter", urenset ut i fjorden. Selv om den samlede fritidsbåtflåte i Indre Oslofjord var ute på fjorden, og alle satt på potta samtidig, ville de ikke være i stand til å produsere en brøkdel av kloakkutslippet fra renseanleggene! Ved slike utslipp fra renseanleggene oppstår såkalt "overgjødsling" med tarmbakterier i badevannet, men etter et par dager er vannet like rent igjen. Jeg kan bare henvise til episoden i Kristiansand hvor vannet i havnebassenget ble "friskmeldt" dagen etter at utslippet hadde skjedd. Hvis dere går inn på nettsiden til Båtliv kan dere se en omtale av saken hvor jeg for en gangs skyld kan si det jeg mener, nemlig at jeg er møkklei (bokstavelig talt) alle angrep på båtfolk hvor vi er lovlig vilt hvis man bare tar med "miljø" eller "klima" i setningen. Nå venter jeg bare på et forslag om at det bør påbys å sette bleier på måkene! Hilsen Syvert Har registert at KNBF har engasjert seg i saken og det er bra. Synes dere har helt rett i vurderingen av at båtfolket er i ferd med å bli et urettferdig offer for miljøsaken. Både utslipp, teak-saken og dieselavgiften er eksempler. Selvsagt skal vi også bidra, men vi må kjempe for at politikerne skjønner hvor forsvinnende liten miljøgevinst som ligger i å avgiftsbelegge båtfolket på alle kanter. Stå på, Sivert! Vi trenger dere som står på overfor politikerne Redigert 4.Juli.2007 av Swande (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn