Bützfleth Startet 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2007 (redigert) Javel, da var endelig båten i "havn". Fikk nøkkler og kontrakt skrevet idag så nå er jeg den heldige eier av mange problem. Kjøpte meg en "eldre" Bützfleth 44 hvis noen kjenner til de. Det første og viktigste jeg må gjøre er å få satt en stopper for eksoslekasjen jeg har på den ene motoren. Lekasjen er så stor at det ikke er mulig å oppholde seg i motorrommet særlig lenge. Men samtidig er den så liten at jeg ikke fant den idag. Motorene jeg har er Perkins T6-354. Jeg er ingen ekspert på disse motorene så jeg tenker jeg må kanskje finne meg en som er. Men før jeg gjør det er det kanskje verd et forsøk på å finne ut hvor feilen er, evnt å bytte alle pakkninger fra manifoil og helt ut. Om noen her skulle ha litt peiling så setter jeg stor pris på forslag og tips! Evnt hvor jeg kan få kjøpt pakkinger, på østlandet, til denne motoren. Forresten er det noen som vet om brannvesenet "låner ut" røykdykker utstyr? Redigert 27.Juni.2007 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 (redigert) Hei og velkommen til dette utmerkede forum Hvis det er HT motorer du har så er det vel 175 HK med turbo liggende motorer du har.. Det har jeg også :-) Motorene har godt rykte. Lekkasje på eksosen er mest sannsylig i bendet som går ut i fra turboen og før eksosbendet der kjølevannet kommer inn. Evt rett etter bendet. . Du får fremdeles kjøpt pakninger og fester men ikke selve bendet. Det må du få sveiset. Så lenge du har orginalen så er ikke det noe problem,. dessuten sikkert billigere en hvis man skulle kjøpe det i båtbutikk. Mener å huske at et pakningsett med klemme og ring kostet ca700 kr. Marine og industridiesel i Trondheim kjøpte jeg de hos. De kan sikket fortelle deg hvor Perkins leverandør i din kommune er.. Eller ta kontakt med : Universal-diesel Mvh Pjolter Redigert 28.Juni.2007 av Pjolter (see edit history) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Hydrox Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Som regel vil en eksoslekkasje synes godt akkurat i det du fyrer opp og motoren røyker som værst. Stå i maskinrommet og observer når en annen starter maskinen. Da skal du kunne se røyk komme ut der hvor lekkasjen er. Når maskinen er god og varm ser eksosen ideellt sett ut som varmedis og er vanskelig å spore. Sot rundt lekkasjeområdet vil også kunne oppstå, men siden du nettopp har kjøpt båten har kansje selger vasket for å fjærne spor. Eller hvis hele maskinen og maskinrommet er møkkette så vil det være vanskelig å finne. Da er det vasking som er eneste botemiddel og deretter se hvor driten kommer i fra. Igjen er jeg inne på fordelene med å ha et rent å pent maskinrom. Alle typer lekkasjer er lette å oppdage og finne. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 28.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Hei igjen, jo det stemmer det skal være 175 hk ja. Jeg bestillte pakkningen mellom topp og mainfoil og håper det kommer i løpet av morgen dagen så jeg har noe å kose meg med i helgen. Bestillte hos Universal Diesel. Snakket med dem og de mente jeg burde starte med maifoil og ta det derfra. Men skal sjekke det med å stå inne i motorrommet når motoren blir startet. Mulig jeg kan se noe, selv om røyken er ganske usynlig. Nesten synd at motoren ikke er slitt, lettere å se svart røyk. Og motorrommet...ja, hadde det vært tømt så hadde vel båten gått enda et par knop raskere. Ser for meg den ryddesjauen der inne i nærfremtid. Og takk for tipsene! Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Gratulerer med drittlekker båt. Faktisk ikke så ulik min Er motorene fra 77 også? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Bützfleth Svart 28.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 (redigert) Takker Ja, mener det. Etter det de sa på Universal så så det ut til å være "den gammle typen" da jeg viste dem bilder av motorene. Har du noen positiv/negativ erfaring med dem som kan være verd å vite? Ja, ikke for å si noe feil om nye båter...men våre ser jo ut som båter. Redigert 28.Juni.2007 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Ja, ikke for å si noe feil om nye båter...men våre ser jo ut som båter. OI, OI en ny hets diskusjon, men jeg er enig. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bützfleth Svart 1.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 Fikk med meg noen pakkninger til manifoil i helgen. Men når jeg kikket på problem området så ser det ut til at jeg kommer til å gå på en liten smell siden det gjelder sb motor ut mot skottet. Og det er jo den siden som har fått minst oppmerksomhet. Noe all rust vitner om. Men det skal være mulig.. Før jeg kaster meg ut i det... Hva er den klossen (1) som henger der (sjøvannskjøling for eksos?)? Feste under er det som er nesten helt opp rustet på sb maskin (og alle slanger til og fra ser ikke bra ut). Men jeg ser at det er helt ned sotet i mellom den klossen på undersiden og toppen/toppdekselet. Var litt redd for å demotere den siden det går en slange rett ned igjennom skroget. Men når jeg har fått den ut av veien tror jeg at problemet vil åpenbare seg. Etter å ha vært i båten i helgen ser jeg at jeg ikke kommer til å bli arbeidsledig i vinter. Regner med at bare disse motorene kommer til å ta en god del av fritiden... Så sant ikke noen her vet om et bra/rimelig verksted rundt Oslofjorden eller Stavanger som kan Perkins. Båten skal til Stavanger før høsten setter inn. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) Da har jeg demontert intercooler (1) og diverse så nå er det bare manifoilen igjen. Og den er så pass rustet at jeg lar den være opp til en fagmann å ta bort. Han må gjenge opp igjen så det styrer jeg unna. Snakket med en på Båtsenteret i Holmestrand som ser ut til å ha peiling på dette. Får bare håpe han gjør en bra jobb da. Men er det noen som har en mainfoil liggende som kunne passe? Trenger til 354U type motor. Unviersal er ikke akkuratt billige for å si det slik. En orginal kunne jeg få til ganske mange tusen...men ikke før til høsten! Men en uorginal kunne jeg få til neste uke til en litt lavere pris. Jeg er jo som alle andre, interessert i å spare litt pengere...så har du en eller kjenner til en som har en så si fra! Redigert 5.Juli.2007 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Ja, ikke for å si noe feil om nye båter...men våre ser jo ut som båter. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Bützfleth Svart 20.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Ting tar som kjent tid... og nå er det fikset! Var ute og testet båten i helgen. Det ser ut til at det kun er en liten lekkasje igjen på bb motor. Ikke store greiene så jeg vurdere å la det være til senere. Må si er jeg er litt skuffet over farten da..i annonsen står det mac 15 knop. Men det må være i nedover bølge med hjemmlengsel og kjøttkaker til middag! For alt jeg klarte var å presse den opp i overkant av 9 knop! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Har den ligget i ro i hele sommer er den nok godt grodd under som kan forklare noe av farten som mangler. Min gjør normalt rundt 19 på fullt, men nå etter sommeren med mye stilleligging får jeg ikke mer enn 16,5..... Men ser den er grodd, så det er bare å gå igang med høytrykkspyler ja..... Ellers vil jeg gratulere med båten, selv om jeg er lovlig seint ute..... Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 21.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Jo, stemmer at det er groe under båten, men kan aldri tenke meg at det skal utgjøre 4-6 knop på den båten. Kanskje 1, i beste fall 2 knop om den er ren under. Og takk! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 (redigert) Ja var kanskje mye.........., men hvis i tillegg propellene er fulle av rur streker det godt når maskineriet prøver å dytte akslingen rundt..... Tror jeg ville ha dratt den på land og sjekket..... Glemte å si at min gjorde 19 helt i begynnelsen av juli, nå i helgen var det 16,5...... har hatt noen kortere turer i sommer... men likevel gror det... Så det går fort hvis den ligger mye i ro...og på en plass hvor det er "stillestående" vann.... Redigert 21.August.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Syntes også det var mye, Men det kan være så enkelt ja.. Jeg gjør ca 14 på 2100RPM og 17 på maks. Glir lettere etter spyling ja.. men ikke nedi 9 knop nei... Skrog har jo stor betydning og propeller. Hva er den oppgitt til ? Min veier ca 10 tonn. ca 11 med fulle tanker og ferielast.. gjør samme fart. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Bützfleth Svart 21.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 (redigert) Båten veier ca 14500 og motorene er 2 x 175 hk. Ser at det er litt rur under men som sagt så stor forskjell... Noen som vet om slipp/kran rundt om Holmestrand som kan ta opp denne båten? Det er et par kraner der, men de ville ikke ta båten opp. :( Redigert 21.August.2007 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Hør med Tjøme Båtsenter om de kan ta den opp for deg. 333 92025 eller 926 13 666. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 21.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Kjempe fint Slagskipet! Der var det opptatt. Så jeg kikket litt rundt og kom i kontakt med HRS Marine som har både krane og slipp som er kraftig nok til å ta opp den lille båten min. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 29.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Ok, har nå fått båten på sjøen igjen etter bytte av et cutlesslager og stoffing. Og må si meg meget førnøyd med HSR Marine i Horten! Kjempe bra service. Alle sto på som bare det for å få båten fort ut på vannet igjen. Så en stor takk til dem! Et par interessante ting fant jeg også ut. For det første så er båten opp gitt til å veie ca 14.500 kg. Dette ser ut til å være "litt" feil. Båten veier ca 11.000 kg. OG det beste av alt, før jeg hadde båten oppe fikk jeg maks 9,4 knop nå får jeg hele 17,8 knop!!! Målt med GPS. Litt det samme med turtallet. Før fikk jeg maks 2250 og etter 2600 RPM. Det skal sies at stort sett hele båten var ren for groe under. Litt var det et par plasser (antar at dette er hvor bukkenen har stått sist) men propellene var helt ned grodd! Utrolig for en forskjell groe på propellene kan gjøre! Fikk også en kanon bra pris på en Raymarine DS500X HSR som nå er montert. Var og hentet en gjennomgående bronse giver med temp og fart på så nå er vel ekkolodd i boks. Har en plast hekk giver for det ekkoloddet hvis noen trenger... Du ser den på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 (redigert) 17,8!!! Oi.. det var litt av en forskjell gitt. mener du at groe på propellene dine "tok" nesten 8 knop????? 11 tonn var bedre ja.... tenker du er fornøyd nå da Det hadde jeg vært, hvis min båt hadde økt tilsvarende. Har du bilder av propellene før og etter????? og hva brukte du for å gjøre de rene??? Men da gjør vi ca samme fart og veier ca det samme.. og har samme motorer. Flott.....Regner med at vi utveksler erfaringer etterhvert Mvh Pjolter Redigert 29.August.2007 av Pjolter (see edit history) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
SF Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Det var litt av en forskjell men jeg har også erfart at rene propeller er viktigere en rent skråg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ben Sin Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 OG det beste av alt, før jeg hadde båten oppe fikk jeg maks 9,4 knop nå får jeg hele 17,8 knop!!! Målt med GPS. Litt det samme med turtallet. Før fikk jeg maks 2250 og etter 2600 RPM. Blir vel helt "ubetydelige, nesten ikke verdt å snakke om" hekkbølger bak deg da. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Ja det var som jeg tenkte....overgrodde propellere.... Og takk for det! Vil tro at forbruket ditt ble kraftig redusert ja.. Nå får du kose deg med båten en stund på fjorden før du begynner å demontere andre ting.. heheheheh husk at vi innimellom og kan nyte galskapen vår...... Lykke til med båten! Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 29.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 17,8!!! Oi.. det var litt av en forskjell gitt. mener du at groe på propellene dine "tok" nesten 8 knop?????11 tonn var bedre ja.... tenker du er fornøyd nå da Det hadde jeg vært, hvis min båt hadde økt tilsvarende. Har du bilder av propellene før og etter????? og hva brukte du for å gjøre de rene??? Men da gjør vi ca samme fart og veier ca det samme.. og har samme motorer. Flott.....Regner med at vi utveksler erfaringer etterhvert Mvh Pjolter Hmm tok noen bilder med mobilen. Skal se om jeg kan få fikset noen her. Men tror ikke det blir før til helgen. Ja helt utrolig at jeg nesten dobblet farten på det. Kan ikke skjønne at det er mulig, men Kjell hos HSR mente at det blir stort sett bare bobbler med så mye rur på propellene. Og jeg tror ham!!! Blir vel helt "ubetydelige, nesten ikke verdt å snakke om" hekkbølger bak deg da. Ben Sin Jeg ville ikke truffet på dem. Ca 1m. Og da overdriver jeg ikke. Helst tvert om. Båten legger seg ganske mye bak på. Ja det var som jeg tenkte....overgrodde propellere.... Og takk for det! Vil tro at forbruket ditt ble kraftig redusert ja.. Nå får du kose deg med båten en stund på fjorden før du begynner å demontere andre ting.. heheheheh husk at vi innimellom og kan nyte galskapen vår...... Lykke til med båten! Takker for det! Og neste prosjekt er i gang. Det er et par små eksoslekkasjer på bb sidet også. Men har en sveiser på saken. Håper bare han blir ferdig i løpet av et par dager. Hadde vært fint om det ble bra vær til helgen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.