Jump to content

Eksoslekkasje

Bützfleth

Recommended Posts

Javel, da var endelig båten i "havn". Fikk nøkkler og kontrakt skrevet idag så nå er jeg den heldige eier av mange problem. :nonod: Kjøpte meg en "eldre" Bützfleth 44 hvis noen kjenner til de.

Det første og viktigste jeg må gjøre er å få satt en stopper for eksoslekasjen jeg har på den ene motoren. Lekasjen er så stor at det ikke er mulig å oppholde seg i motorrommet særlig lenge. Men samtidig er den så liten at jeg ikke fant den idag. Motorene jeg har er Perkins T6-354. Jeg er ingen ekspert på disse motorene så jeg tenker jeg må kanskje finne meg en som er. Men før jeg gjør det er det kanskje verd et forsøk på å finne ut hvor feilen er, evnt å bytte alle pakkninger fra manifoil og helt ut.

Om noen her skulle ha litt peiling så setter jeg stor pris på forslag og tips! Evnt hvor jeg kan få kjøpt pakkinger, på østlandet, til denne motoren.

Forresten er det noen som vet om brannvesenet "låner ut" røykdykker utstyr? :lol:

Redigert av Bützfleth (see edit history)

Hei og velkommen til dette utmerkede forum :cheers:

Hvis det er HT motorer du har så er det vel 175 HK med turbo liggende motorer du har.. Det har jeg også :-) Motorene har godt rykte.

Lekkasje på eksosen er mest sannsylig i bendet som går ut i fra turboen og før eksosbendet der kjølevannet kommer inn. Evt rett etter bendet. . Du får fremdeles kjøpt pakninger og fester men ikke selve bendet. Det må du få sveiset. Så lenge du har orginalen så er ikke det noe problem,. dessuten sikkert billigere en hvis man skulle kjøpe det i båtbutikk. Mener å huske at et pakningsett med klemme og ring kostet ca700 kr.

Marine og industridiesel i Trondheim kjøpte jeg de hos. De kan sikket fortelle deg hvor Perkins leverandør i din kommune er..

Eller ta kontakt med : Universal-diesel

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Som regel vil en eksoslekkasje synes godt akkurat i det du fyrer opp og motoren røyker som værst. Stå i maskinrommet og observer når en annen starter maskinen. Da skal du kunne se røyk komme ut der hvor lekkasjen er. Når maskinen er god og varm ser eksosen ideellt sett ut som varmedis og er vanskelig å spore.

Sot rundt lekkasjeområdet vil også kunne oppstå, men siden du nettopp har kjøpt båten har kansje selger vasket for å fjærne spor. Eller hvis hele maskinen og maskinrommet er møkkette så vil det være vanskelig å finne. Da er det vasking som er eneste botemiddel og deretter se hvor driten kommer i fra. Igjen er jeg inne på fordelene med å ha et rent å pent maskinrom. Alle typer lekkasjer er lette å oppdage og finne.

Hei igjen, jo det stemmer det skal være 175 hk ja. Jeg bestillte pakkningen mellom topp og mainfoil og håper det kommer i løpet av morgen dagen så jeg har noe å kose meg med i helgen. :cheers: Bestillte hos Universal Diesel. Snakket med dem og de mente jeg burde starte med maifoil og ta det derfra.

Men skal sjekke det med å stå inne i motorrommet når motoren blir startet. Mulig jeg kan se noe, selv om røyken er ganske usynlig. Nesten synd at motoren ikke er slitt, lettere å se svart røyk. :lol:

Og motorrommet...ja, hadde det vært tømt så hadde vel båten gått enda et par knop raskere. Ser for meg den ryddesjauen der inne i nærfremtid. :sad:

Og takk for tipsene! thumbsup.gif

Takker :cool:

Ja, mener det. Etter det de sa på Universal så så det ut til å være "den gammle typen" da jeg viste dem bilder av motorene.

Har du noen positiv/negativ erfaring med dem som kan være verd å vite?

Ja, ikke for å si noe feil om nye båter...men våre ser jo ut som båter. :lol::lol::lol:

Fikk med meg noen pakkninger til manifoil i helgen. Men når jeg kikket på problem området så ser det ut til at jeg kommer til å gå på en liten smell siden det gjelder sb motor ut mot skottet. Og det er jo den siden som har fått minst oppmerksomhet. :nonod: Noe all rust vitner om. Men det skal være mulig.. :smiley:

motorrommet.jpg

Før jeg kaster meg ut i det... Hva er den klossen (1) som henger der (sjøvannskjøling for eksos?)? Feste under er det som er nesten helt opp rustet på sb maskin (og alle slanger til og fra ser ikke bra ut). Men jeg ser at det er helt ned sotet i mellom den klossen på undersiden og toppen/toppdekselet. Var litt redd for å demotere den siden det går en slange rett ned igjennom skroget. :lol: Men når jeg har fått den ut av veien tror jeg at problemet vil åpenbare seg.

Etter å ha vært i båten i helgen ser jeg at jeg ikke kommer til å bli arbeidsledig i vinter. Regner med at bare disse motorene kommer til å ta en god del av fritiden... Så sant ikke noen her vet om et bra/rimelig verksted rundt Oslofjorden eller Stavanger som kan Perkins. Båten skal til Stavanger før høsten setter inn.

Da har jeg demontert intercooler (1) og diverse så nå er det bare manifoilen igjen. Og den er så pass rustet at jeg lar den være opp til en fagmann å ta bort. Han må gjenge opp igjen så det styrer jeg unna. Snakket med en på Båtsenteret i Holmestrand som ser ut til å ha peiling på dette. Får bare håpe han gjør en bra jobb da. :smiley:

Men er det noen som har en mainfoil liggende som kunne passe? Trenger til 354U type motor. Unviersal er ikke akkuratt billige for å si det slik. En orginal kunne jeg få til ganske mange tusen...men ikke før til høsten! Men en uorginal kunne jeg få til neste uke til en litt lavere pris.

Jeg er jo som alle andre, interessert i å spare litt pengere...så har du en eller kjenner til en som har en så si fra! :fishing:

• 1 måned senere...

Ting tar som kjent tid... og nå er det fikset! Var ute og testet båten i helgen. Det ser ut til at det kun er en liten lekkasje igjen på bb motor. Ikke store greiene så jeg vurdere å la det være til senere.

Må si er jeg er litt skuffet over farten da..i annonsen står det mac 15 knop. Men det må være i nedover bølge med hjemmlengsel og kjøttkaker til middag! For alt jeg klarte var å presse den opp i overkant av 9 knop!

Har den ligget i ro i hele sommer er den nok godt grodd under som kan forklare noe av farten som mangler. Min gjør normalt rundt 19 på fullt, men nå etter sommeren med mye stilleligging får jeg ikke mer enn 16,5.....

Men ser den er grodd, så det er bare å gå igang med høytrykkspyler ja.....

Ellers vil jeg gratulere med båten, selv om jeg er lovlig seint ute.....

Ja var kanskje mye.........., men hvis i tillegg propellene er fulle av rur streker det godt når maskineriet prøver å dytte akslingen rundt.....

Tror jeg ville ha dratt den på land og sjekket.....

Glemte å si at min gjorde 19 helt i begynnelsen av juli, nå i helgen var det 16,5...... har hatt noen kortere turer i sommer... men likevel gror det...

Så det går fort hvis den ligger mye i ro...og på en plass hvor det er "stillestående" vann....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Syntes også det var mye, Men det kan være så enkelt ja.. Jeg gjør ca 14 på 2100RPM og 17 på maks. Glir lettere etter spyling ja.. men ikke nedi 9 knop nei... Skrog har jo stor betydning og propeller. Hva er den oppgitt til ? Min veier ca 10 tonn. ca 11 med fulle tanker og ferielast.. gjør samme fart.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

• 2 uker senere...

Ok, har nå fått båten på sjøen igjen etter bytte av et cutlesslager og stoffing. :cool: Og må si meg meget førnøyd med HSR Marine i Horten! Kjempe bra service. Alle sto på som bare det for å få båten fort ut på vannet igjen. Så en stor takk til dem!

Et par interessante ting fant jeg også ut. For det første så er båten opp gitt til å veie ca 14.500 kg. Dette ser ut til å være "litt" feil. Båten veier ca 11.000 kg. :smiley: OG det beste av alt, før jeg hadde båten oppe fikk jeg maks 9,4 knop nå får jeg hele 17,8 knop!!! :lol: Målt med GPS. Litt det samme med turtallet. Før fikk jeg maks 2250 og etter 2600 RPM. Det skal sies at stort sett hele båten var ren for groe under. Litt var det et par plasser (antar at dette er hvor bukkenen har stått sist) men propellene var helt ned grodd!

Utrolig for en forskjell groe på propellene kan gjøre!

Fikk også en kanon bra pris på en Raymarine DS500X HSR som nå er montert. Var og hentet en gjennomgående bronse giver med temp og fart på så nå er vel ekkolodd i boks. Har en plast hekk giver for det ekkoloddet hvis noen trenger... Du ser den på bildet.

17,8!!! Oi.. det var litt av en forskjell gitt. mener du at groe på propellene dine "tok" nesten 8 knop?????

11 tonn var bedre ja.... tenker du er fornøyd nå da :cheers: Det hadde jeg vært, hvis min båt hadde økt tilsvarende. Har du bilder av propellene før og etter????? og hva brukte du for å gjøre de rene???

Men da gjør vi ca samme fart og veier ca det samme.. og har samme motorer. Flott.....Regner med at vi utveksler erfaringer etterhvert :cheers:

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

Bützfleth skrev:
OG det beste av alt, før jeg hadde båten oppe fikk jeg maks 9,4 knop nå får jeg hele 17,8 knop!!! :lol: Målt med GPS. Litt det samme med turtallet. Før fikk jeg maks 2250 og etter 2600 RPM.

Blir vel helt "ubetydelige, nesten ikke verdt å snakke om" hekkbølger bak deg da. :lol::lol:

Ben Sin

Ja det var som jeg tenkte....overgrodde propellere.... Og takk for det! Vil tro at forbruket ditt ble kraftig redusert ja..

Nå får du kose deg med båten en stund på fjorden før du begynner å demontere andre ting.. heheheheh

husk at vi innimellom og kan nyte galskapen vår...... :lol:

Lykke til med båten!

Pjolter skrev:
17,8!!! Oi.. det var litt av en forskjell gitt. mener du at groe på propellene dine "tok" nesten 8 knop?????

11 tonn var bedre ja.... tenker du er fornøyd nå da :cheers: Det hadde jeg vært, hvis min båt hadde økt tilsvarende. Har du bilder av propellene før og etter????? og hva brukte du for å gjøre de rene???

Men da gjør vi ca samme fart og veier ca det samme.. og har samme motorer. Flott.....Regner med at vi utveksler erfaringer etterhvert :cheers:

Mvh

Pjolter

Hmm tok noen bilder med mobilen. Skal se om jeg kan få fikset noen her. Men tror ikke det blir før til helgen.

Ja helt utrolig at jeg nesten dobblet farten på det. Kan ikke skjønne at det er mulig, men Kjell hos HSR mente at det blir stort sett bare bobbler med så mye rur på propellene. Og jeg tror ham!!! :lol:

Ben Sin skrev:
Blir vel helt "ubetydelige, nesten ikke verdt å snakke om" hekkbølger bak deg da. :lol::lol:

Ben Sin

Jeg ville ikke truffet på dem. Ca 1m. Og da overdriver jeg ikke. Helst tvert om. Båten legger seg ganske mye bak på.

Gudrun skrev:
Ja det var som jeg tenkte....overgrodde propellere.... Og takk for det! Vil tro at forbruket ditt ble kraftig redusert ja..

Nå får du kose deg med båten en stund på fjorden før du begynner å demontere andre ting.. heheheheh

husk at vi innimellom og kan nyte galskapen vår...... :lol:

Lykke til med båten!

Takker for det! :smiley:

Og neste prosjekt er i gang. Det er et par små eksoslekkasjer på bb sidet også. Men har en sveiser på saken. Håper bare han blir ferdig i løpet av et par dager. Hadde vært fint om det ble bra vær til helgen! :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...