Jump to content

Valg av motor i Bayliner 2858

BL2858

Recommended Posts

Har handlet inn en Bayliner 2858 og lurer på hvor stor motor denne krever for å gå økonomisk. Noen som har erfaringer å dele med meg der? Motortype som er egnet osv. Den har hatt en bensinmotor opprinnelig og har OMC king cobra drev . Er det bare å konvertere på denne? :crazy:

Å bygge om en bensiner til diesel tror jeg fort blir en både dyr og problemfyllt affære. Kan på det varmeste anbefale deg Steyr 256 med bravo drev. Da passer drevet i hullet du allerede har i hekken. Merkruiser og Omc har samme utskjæring.

Denne har en Steyr og er oppgitt med 26 knop på maks, høres reellt ut. Ring Univa å spør hva dagens gladpris er.

Det er etterhvert en del å finne om Steyr her inne på baatplassen, bruk søkefunksjonen og søk på Steyr og les. Du finner ikke mye negativt.

For å gjøre det på enklest mulig måte kan jeg anbefale en 330HK Hammerhead fra Marinediesel.nu Jeg har selv erstattet en 7.4L mercruiser med en slik motor og det var utrolig enkelt. Dette er den eneste motoren som er en direkte erstattningsmotor for 7.4 L bigblock. Jeg har desverre ikke nok erfaring med min motor enda til å si noe om selve kvaliteten på disse men utfra det jeg har lest og hørt skal dette være forholdsvis gode motorer. Det er en 6.5L komressor matet diesel med mekanisk diesel pumpe, minimalt med elektronikk som kan slå krøll på seg. Og det beste av alt var at multikontakten på motoren er identisk med mercruiser sin, så alle kabler, instrumenter etc funka ved å bare sette i konatket og vri om nøkkelen. Kan ikke enklere bli spør du meg.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Nå er det slik at, spør en noen om motorer og drev, så har alle en mening om dette. At det er bra med Hammerhead motor er også noe noen "mener" om. Ble på det kraftigste advart mot å sette i denne, ikke vet jeg. Ville vært fint om noen har kjørt en stund med disse hadde ment noe om disse. Steyr har jeg hørt bare godord om, men tør mene at disse kanskje er vel lett byggde. Hører også om folk som må bytte drev pga manglende kjøling. Er det et problem hos noen?

Hei!

Jeg har en Bayliner 2555 ciera sunbridge, som jeg har montert en 243 hk Yamaha diesel i.

Jeg bestemte meg for å bruke OMC Cobra drevet som sto på båten. Drevet gikk ca 20 timer før det tok kveld, det kom ut masse ståldeler da jeg tappet ut gear oljen. Har en nabo med en 2556 som opplevde akkurat det samme da han monterte en 300 hk penninsular diesel.

Jeg tror du bør bytte både motor og drev. OMC drevet er ikke laget for å tåle dreiemomentet som en moderne diesel gir. Riktignok kan en stor bensinmotor ha et høyt moment den også, men det kommer på mye høyere turtall. Og da blir belastningen anderledes.

Jeg vil også anbefale enten en Steyr-256HK versjon med Bravo-3x dieselversjon drev. Eller en Mercruiser 4.2L-300HK med Bravo-3x drev. Men husk at Bravo-3 drev ikke anbefales på båter over 4 tonn med mindre du har duo-installasjon.

Har 2000 mod 2858 med Mercruiser 320 hk diesel. Gjør 34 kn på fullt og håper den øker litt når den er innkjørt. B3x drev med 1.81 utveksling. På 3000 omdr. (marsjfart) gjør jeg ca 24/25 kn. Har du ny eller gammel modell?? Modellene fra 80 og begynnelsen av 90 tallet har dypere V-bunn.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Trophy skrev:
Har 2000 mod 2858 med Mercruiser 320 hk diesel. Gjør 34 kn på fullt og håper den øker litt når den er innkjørt. B3x drev med 1.81 utveksling. På 3000 omdr. (marsjfart) gjør jeg ca 24/25 kn. Har du ny eller gammel modell?? Modellene fra 80 og begynnelsen av 90 tallet har dypere V-bunn.

Det er en 1988 mod jeg har. Er det stor forskjell? Takker for gode råd. Fantastisk forum dette her :smiley: FNM må jeg se nærmere på. Kan drev havari skyldes lite kjøling? Har sett dem har laget scoop rør som spruter vann ned på drev. Er ikke mye vann rundt denne på full fart vet jeg

Sitat
Nå er det slik at, spør en noen om motorer og drev, så har alle en mening om dette. At det er bra med Hammerhead motor er også noe noen "mener" om. Ble på det kraftigste advart mot å sette i denne, ikke vet jeg. Ville vært fint om noen har kjørt en stund med disse hadde ment noe om disse.

Er veldig interessert i hvorfor du ble frarådet å sette inn en Hammerhead, da jeg har en slik motor som jeg driver med innkjøring på nå? Sålangt har min motor oppført seg problemfritt fra første minutt. Og null røyk fra denne, og da mener jeg NULL, hverken ved kaldstart eller varmstart. Kan såvidt kjenne en svak eksos lukt når jeg står bak på badeplattformen.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Kjøper du helt nytt så får du de siste drevtypene som har fått kjøleribber i toppen. Og enda en fordel med de nye Mercruiser drevene er at det er et hull i disse kjøleribbene til å feste en sjakket. Da kan du henge på drevet ditt med en talje, heis opp og styr på plass. Dette oppdaget jeg den dagen jeg skulle montere det flett nye drevet mitt og det var litt i seneste laget. Når båten settes på land til vinteren monterer jeg et øye under badeplattformen til å henge en liten 250 kilos jekketalje.

xlnt skrev:
Er veldig interessert i hvorfor du ble frarådet å sette inn en Hammerhead, da jeg har en slik motor som jeg driver med innkjøring på nå? Sålangt har min motor oppført seg problemfritt fra første minutt. Og null røyk fra denne, og da mener jeg NULL, hverken ved kaldstart eller varmstart. Kan såvidt kjenne en svak eksos lukt når jeg står bak på badeplattformen.

Nå må du ikke se svart på denne maskinen du har montert i båten din! De som støtt har problemer med maskinene sine er som regel skyld i det selv. Tar man godt vare på en maskin og kjører den pent så er de fleste maskiner gode og driftsikkre. Følger du serviceintervaller, kjører maskinen rolig opp i temp, lar den gå seg ned i temp før du stopper den, holder deg til marsjfart og bruker maks kun når det absolutt er behov for det så har du god maskin i maaaaaaaaaaaange år.

Når jeg skriver at du skal holde deg til å kjøre marsjfart så ligger det i kortene at du skal kjøpe så stor maskin at du er fornøyd med marsjfarten. Må du kjøre fullt for å være fornøyd så har du kjøpt for liten maskin, så enkelt er det.

Bruker du maskinen din stikk motsatt av hva jeg nå har beskrevet så vil levetid og driftsikkerhet gå drastisk ned. Mange vil ikke og nekter å tro det men dette er sannheten. Det er ikke uten grunn at "Johnny" klager over at motoren han har i båten er noe drit, "Ola" der i mot har samme maskin og er utrolig fornøyd med den.

Hei!

Har selv en Hammerhead 300HK fra 2004 som nå har gått ca 280 timer. Den har fungert kjempebra, bruker lite diesel og det er lite mikk makk av kabler /elektronik i denne. Ring Per Vikheim, 90055555, som er den norske agenten for Marinediesel og hør hva han kan tilby. Jeg er i hvertfall kjempefornøyd men min :flag: har også Bravo III X ( med ribber ) OG selvfølgelig montert inn vannkjøling ( drevdusj) over drevet :cheers:

Er det noe du lurer på, så send meg en IM

Redigert av Hansa666 (see edit history)
  Mr. Import skrev:
bravo 3 drev med kjøleribber , disse er en vits , de må ha egen drevdusj som monteres på drevet , er eneste som forlenger levetiden , vet ikke hvor mange ganger jeg må si det til alle amatører.

Kanskje det, men en god indikasjon på at drevet går for varmt sjekker du på oljebeholderen i motorrommet. Hvis denne renner over på grunn av at oljen utvider seg pga varme. Sett på drevdusj!!!!

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hydrox skrev:
FNM er ikke noen dum maskin, liten hissigpropp.

FNM er vistnok en marinisert utgave av Alf Romeo 2.4L multijet maskinen, som har et bra rykte her borte....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...