Jump to content

Bruktbåt med "skjult" skade - hjelp, hva gjør jeg?

kentan

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjøpte seilbåt for et år siden, og fikk opplyst av selger at båten hadde vært på grunn. Selgeren sa at grunnstøtingen ble en forsikringssak og den var blitt utbedret skikkelig på verft. Vi besiktiget båten på land og den var da nybunnet og så fin ut under.

Jeg har nettopp tatt båten opp og til min store forskrekkelse ser jeg at det er sprekkdannelse i kjølen (helt fremme opp mot skroget). Etter å ha pusset vekk bunnstoff finner jeg at det er brukt sparkelmasse for å tette sprekken. Deretter er det malt bunnstoff over.

Jeg tenker at selger enten må ha visst om at skaden ikke var tilstrekkelig utbedret eller alternativt unnlatt å fortelle om en ny skade. Skaden vi har oppdaget må ha vært synlig før det ble igangsatt bunnsmuring og stell av båten.

Hvordan går jeg frem i en slik sak, og hva må jeg gjøre?

Og til sist, har jeg noe å fare med?

Mvh

Kenneth (fortvilt båteier) :sailing:

Hadde det vært meg så hadde jeg snakket med selger og bedt om å få kopi av de papirene som omhandlet skaden for så å gå etter verftet som hadde rettet på dette. Evnt tatt kontakt med selgers forsikringselskap og bedt dem bidra. De har jo tross alt betalt for en jobb som ikke er gjort skikkelig.

Hvis det er en seriøs selger så tviler jeg på at han feier dette bort.

Lykke til i hverfall!!!

Få et verksted eller annen sakkyndig til å se på det; Os Båt AS/Thomas Anmarkrud eller Auctor AS/Thorvald Haarberg anbefales. Når du deretter vet hva skaden er/betyr, reklamerer du skriftlig til selgeren din og fremsetter krav om hva du da vil ha (prisavslag eller erstatning, ev. utbedring). Allerede nå skal du likevel varsle selgeren om at det har dukket opp et problem, inviter ham til å se på det om han vil, og gi beskjed om at du kommer tilbake på det så snart du har fått fagfolkt til å se på det og rådgi deg om omfang osv.

Hvis du er medlem i KNBF har du en times gratis juridisk rådgivning.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

For meg ser dette ut som overgangen mellom kjøl og skrog. Du kan jo likevel få en ekspert til å se på det. Kanskje du slipper unna med å ettertrekke kjølboltene og sparkle opp igjen. Lykke til.

Enig med Jeanneau-i overgangen kjøl skrog vil det alltid være en sprekk, som gjerne sika fuges og også event. sparkles for å få en pen overgang. Enig i at sprekken i forkant av kjøl jan synes og kanskje være i største laget og ettertrekking av kjølbolt vil kunne hjelpe. Men jeg har også sett helt nye båter med tilsvarende sprekk i forkant mellom kjøl og skrog/kjølsvin som ikke var verken fuget eller sparklet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...