Jump to content

Mariner 115hk, ingen lading

marcus^

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg en liten rask båt, og noe som slo meg var

at det ikke virket som om motoren ville lade mitt Varta 70AH batteri (12v).

Jeg er temmelig blank når det gjelder slikt, men jeg trodde jeg ville få høyere spenning

på multimeteret mens motoren gikk? Har 12,8v uansett. Får startet, og jeg har startet

og stoppet flere ganger uten problem, men fortsatt virker det som om det ikke vil lade.

De to tykkeste ledningene (antar at dem går til releet til starteren) går inn på pluss og minus

på batteriet, sammen med to tvillinger som er en god del tynnere (antar at dette er dynamoledningene)

disse går direkte på batteripolene. Jordingen til tiltmotoren går også inn på minusen på batteriet.

Er det slik at om jeg holder multimeternålene på pluss og minus, at spenningen skal

øke når jeg lar motoren stå og gå? (i fri/gir?) eller øker bare spenningen gradvis oppover?

Har ikke rukket å kjøre så altfor mye enda, så har ikke fått sjekket om batteriets spenning

har økt etter lange turer.

Håper på gode og raske svar, da jeg skal nordover (og kjøre annen båt)

på fredag!

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig dynamo - batteri endrer ikke spenning.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Når den starter skal spenningen stige til rundt 14,1 - 14,4 volt etter kort stund. Det høres ut som om motoren din ikke lader, som du sier.

merke/type osv?

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Når du sier at det er to tynne ledninger koblet direkte til batteriet kan det tyde på at du har en ekstern spenningsregulator, altså at den ikke sitter inni dynamoen. Stemmer dette, fører ledningene til en "boks"?

Hvordan oppfører ladelampa seg?

Står noe om feilsøking her.

det har jeg ikke mulighet til å sjekke her og nå, men dette er en utenbordsmotor,

en Mariner 115hk, så det er nok begrenset hva man har inni denne. Ladelampe

det har jeg ikke dessverre. Men det jeg med denne posten var ute etter å vite,

er om spenningen på batteriet skal hoppe opp en volt eller to når motoren går.

dette er en utenbordsmotor

Oij, oij, dette er en av grunnene til at vi ønsker at man skal oppgi hva slags utstyr det er snakk om i tittelen.

At andre medlemmer ikke skal kaste bort tiden.... :rolleyes:

(Siden du nevner dynamo tok jeg det for gitt at det var snakk om en innenbordsmotor. Mitt svar er derfor uten verdi)

Gjerne litt mere info om motoren. årsmodell eventuelt serienr eller en beskrivelse av motoren ( så vi kan resonere oss frem til rett modell )....

En påhengsmotor har som regel et stator som produserer vekselspenning, denne går igjennom en likeretter som gjør om til likespenning...

HVIS din motor har dette systemet har du 3 feilmuligheter

Stator, et brudd på en vikling og den er død .

Likeretter, største svakhet er korrosjon + kan feile ved brudd på ledninger eller feilkobling av batteri ( bytte om + og - )

Ledningen imellom stator> likeretter > batteri, kan også være en sikring på ledningen .

MEN før du begynner å feilsøke....mange av ladesystemene på påhengsmotoren gir kun 9 > 15 A, de vil heller ikke gi noe ladespenning FØR du får OPP ( ifra 2500 ++ ) turtallet på motoren .

Arne Kjetil

Mariner 115hk, årsmodell er 1981. Serienummeret har jeg ikke i hodet, men 81-modellene fra mariner på 115hk, 6cyl strekker seg fra 5939791 til 6127200. Dette er som beskrivelsen tilsier ett av de gamle tårnene til mariner/mercury.

håper dette hjelper! I farta kom jeg på at med mitt gamle batteri (som var defekt, og som nå er byttet) så hoppet speningen på batteriet opp til 13,4 eller noe lignende mens motoren gikk. Det er med mitt splitter nye batteri det virker som om ladingen er feil. Jeg har også byttet polsko, men alt skal ha kontakt. Har lagt ladekabelene oppå starterkablene og skrudd til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...