marcus^ Startet 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2007 Hei! Har kjøpt meg en liten rask båt, og noe som slo meg var at det ikke virket som om motoren ville lade mitt Varta 70AH batteri (12v). Jeg er temmelig blank når det gjelder slikt, men jeg trodde jeg ville få høyere spenning på multimeteret mens motoren gikk? Har 12,8v uansett. Får startet, og jeg har startet og stoppet flere ganger uten problem, men fortsatt virker det som om det ikke vil lade. De to tykkeste ledningene (antar at dem går til releet til starteren) går inn på pluss og minus på batteriet, sammen med to tvillinger som er en god del tynnere (antar at dette er dynamoledningene) disse går direkte på batteripolene. Jordingen til tiltmotoren går også inn på minusen på batteriet. Er det slik at om jeg holder multimeternålene på pluss og minus, at spenningen skal øke når jeg lar motoren stå og gå? (i fri/gir?) eller øker bare spenningen gradvis oppover? Har ikke rukket å kjøre så altfor mye enda, så har ikke fått sjekket om batteriets spenning har økt etter lange turer. Håper på gode og raske svar, da jeg skal nordover (og kjøre annen båt) på fredag! Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig dynamo - batteri endrer ikke spenning. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Når den starter skal spenningen stige til rundt 14,1 - 14,4 volt etter kort stund. Det høres ut som om motoren din ikke lader, som du sier. merke/type osv? Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ingar Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Når du sier at det er to tynne ledninger koblet direkte til batteriet kan det tyde på at du har en ekstern spenningsregulator, altså at den ikke sitter inni dynamoen. Stemmer dette, fører ledningene til en "boks"? Hvordan oppfører ladelampa seg? Står noe om feilsøking her. Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 det har jeg ikke mulighet til å sjekke her og nå, men dette er en utenbordsmotor, en Mariner 115hk, så det er nok begrenset hva man har inni denne. Ladelampe det har jeg ikke dessverre. Men det jeg med denne posten var ute etter å vite, er om spenningen på batteriet skal hoppe opp en volt eller to når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Ja, den skal opp en volt eller 2 når motoren har gått en kort stund :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ingar Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 dette er en utenbordsmotor Oij, oij, dette er en av grunnene til at vi ønsker at man skal oppgi hva slags utstyr det er snakk om i tittelen. At andre medlemmer ikke skal kaste bort tiden.... (Siden du nevner dynamo tok jeg det for gitt at det var snakk om en innenbordsmotor. Mitt svar er derfor uten verdi) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Gjerne litt mere info om motoren. årsmodell eventuelt serienr eller en beskrivelse av motoren ( så vi kan resonere oss frem til rett modell ).... En påhengsmotor har som regel et stator som produserer vekselspenning, denne går igjennom en likeretter som gjør om til likespenning... HVIS din motor har dette systemet har du 3 feilmuligheter Stator, et brudd på en vikling og den er død . Likeretter, største svakhet er korrosjon + kan feile ved brudd på ledninger eller feilkobling av batteri ( bytte om + og - ) Ledningen imellom stator> likeretter > batteri, kan også være en sikring på ledningen . MEN før du begynner å feilsøke....mange av ladesystemene på påhengsmotoren gir kun 9 > 15 A, de vil heller ikke gi noe ladespenning FØR du får OPP ( ifra 2500 ++ ) turtallet på motoren . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
marcus^ Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 Mariner 115hk, årsmodell er 1981. Serienummeret har jeg ikke i hodet, men 81-modellene fra mariner på 115hk, 6cyl strekker seg fra 5939791 til 6127200. Dette er som beskrivelsen tilsier ett av de gamle tårnene til mariner/mercury. håper dette hjelper! I farta kom jeg på at med mitt gamle batteri (som var defekt, og som nå er byttet) så hoppet speningen på batteriet opp til 13,4 eller noe lignende mens motoren gikk. Det er med mitt splitter nye batteri det virker som om ladingen er feil. Jeg har også byttet polsko, men alt skal ha kontakt. Har lagt ladekabelene oppå starterkablene og skrudd til. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 30.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 må nok ha litt tid/turtall før det begynner å bli høyere volt.... Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 får håpe det stemmer. har startet og stoppet, og tiltet en god del. sikkert startet 10 ganger, og batteriet viser fortsatt 12,noe i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.