Hydrox Startet 29.Juni.2007 Del på Facebook Startet 29.Juni.2007 Har hørt noen skrekkens eksempler på ramp som tømmer pulverapparatet i båter. Kan jeg med fordel ta med apparatet når jeg forlater båten for å unngå dette problemet? Når jeg ikke er i båten så er det jo heller ingen som kan betjene apparatet. Ei heller tror jeg at noen løper ombord for å hente apparatet hvis båten brenner. Da vil jo slukking i fra utsiden være aktuellt. Hvordan vil forsikringsselskap stille seg hvis båten brenner når den ligger ubemannet i havn og det ikke er apparat ombord? Grunnen til at jeg spør er at jeg nettopp er "ferdig" med å rengjøre etter at båten min var verksted i forbindelse med rep. av akterspeilet. Hele båten var full av slipestøv i fra arbeidet og rengjøringen har sikkert vært omtrent den samme som ved pulver. Kvir meg til å rengjøre en gang til hvis ramp skulle finne veien inn i båten min!! Sitér dette innlegget Link to post
Risor23 Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 lås det inn i båten en vei når du ikke er tilstede.. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Du åpner jo da uansett for muligheten for å glemme å ta det med deg i båten når du skal ut på tur. Brann ombord, ute på sjøen, og oppdage at du ikke har slukker ombord, DET tror jeg er en lei følelse :nono: Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hydrox Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Er med på dette med at jeg kan glemme å ta det med ombord. Men for min del så har jeg en liten bag med div. ta med på båttur saker. Et lite pulverapparat utgjør jo ikke det helt store, men jobben å gjøre reint er værre. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Sett pulverapparatet mot kalesjeåpningen og monter selvutløser. Når en eller annen vandal (uansett hensikt) åpner kalesjen din får'n pulversprøyten midt i trynet... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
M/B Shanty Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Denne teanken har slått meg også tideliggere. Jeg har kommet frem til at det mest hensiktsmessige er å alltid ha ett apparat i båten. Men tror nok at dette blir ett skum apparat for å minske skadene etter evt. ramp. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
roaldbj Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 En liten avsporing, men knyttet til slokning av brann i båt. Jeg har anskaffet denne for å slukke mindre brann eksempelvis ved matlaging. Den skal ikke føre til de problemene med opprydding som tradisjonelle pulverapparater gir. Kjøpt hos Seatronic. Er det noen som har erfaring med SaveBoat - Antifire? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Sett pulverapparatet mot kalesjeåpningen og monter selvutløser. Når en eller annen vandal (uansett hensikt) åpner kalesjen din får'n pulversprøyten midt i trynet... Apropos å glemme ting..... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Sett pulverapparatet mot kalesjeåpningen og monter selvutløser. Når en eller annen vandal (uansett hensikt) åpner kalesjen din får'n pulversprøyten midt i trynet... Hyggelig gjort hvis noen skal forsøke å redde båten fordi den holder på å synke Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 En annen sak er at pulverapparatet kanskje ikke er det beste slukkemiddelet allikevel? Det finnes idag mange bedre alternativ til bruk ombord i båt - uten den plagsomme bieffekten med støvet som man aldri blir kvitt . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gnisten Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Hva inneholder dette ? Datablad ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Arnstein Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 En annen sak er at pulverapparatet kanskje ikke er det beste slukkemiddelet allikevel? Det finnes idag mange bedre alternativ til bruk ombord i båt - uten den plagsomme bieffekten med støvet som man aldri blir kvitt . . . . Og det er vann? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sydvesten Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Vann er ikke noe dumt slukke middel i båten det, og det er vanligvis nok av det også... Sjelden har en problemer med høyspent ombord, eller frityrgryta er vel ikke så ofte med den heller... finnes i allefall ikke ombord hos oss, så vann er bra det.... Brannteppe fungere fint for slike branner og det gir små konsekvenser sammen,liogent med pulver... Tar man en skevtt AFFF og blander i vannet så har en et effektiv slukke middel som kalles skum... så har en CO2 som ogsåfungere fint, spesielt i "lukkede" rom som motorrommet. Eksplosjonsartet brann i bensin og gassanlegg medfører jo gjerne at en sjelden får tid til noe slukking..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Daffy Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Salt skal vist være bra å slukke brann med... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hydrox Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Kikket på skumapparat til båten min, men minste var 6 kilo og jeg syntes det var for stort i daycruiseren min. Kjøpte meg nytt 3kg pulver pga plass... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Selv risikerer jeg heller den minimale muligheten for hærverk mot faren for at apparatet ikke er ombord når jeg trenger det. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Vel, med nærmere ettertanke så er det kansje lurt å la apparatet være i båten. Det er jo tross alt bedre de tømmer båten full av pulver enn at de herper, ødelegger og ramponerer. Kansje de nøyer seg med å grise til båten med pulver og går der i fra og føler seg skikkelig rampette. Forsikkringen min dekker jo tross alt innleie av proffe pulverfjærnere... På bil er det vel slik at man ikke betaler egenandel ved hærverk, noen som vet hvordan det er med båt? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Tja, tømmer de apparatet i båten så stikker de etterpå, da det blir jo helt umulig å oppholde seg i den..... Helt hvit blir de jo og.. noe særlig å puste i er det jo heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.