frosol Startet 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2007 jeg har et VP 270 drev som hopper når jeg jeg setter det i revers. Hva er galt? Kan jeg fikse dette selv? Har også mulighet til å sette på et VP 280 drev, men hva er egentlig forskjellen på disse drevene? Håper at det er noen der ute som kan svare meg på disse spørsmålene Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig 270 drev. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Hei Sannsynligvis skyldes dette feil justering av gear wire. Opplevde det samme på min forrige båt et par ganger. Beskrivelse av justering finner du på side 127 her. Justering er likt for 270 og 280 drev. 280 drevet vil passe greit på transom som du har til 270 drevet. Men sjekk at de har samme utveksling. VP har endret på utforming av splines på mellomaksel i løpet av 280 drevets levetid. Om denne er forskjellig på 270 drevet og 280 drevet kan du flytte drivknuten fra 270 over på 280 drevet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
frosol Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Det er mulig at jeg ble misforstått, moderator har skrevet at drevet hopper ut av revers, men det er ikke det som skjer. Drevet hopper litt opp når jeg setter det i revers og det smeller ganske kraftig. Skal ikke drevet låse seg når det blir satt i revers? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Jo det er reiktig at det skal låse. Det er en krok som holder drevet på plass, denne er festet i en bolt som er montert nederst på transom platen. Videre er det et stag opp til liften som frigjør denne når du skal heise drevet opp. Dersom denne ikke fungerer så er det mye mulig at fjærene som holder kroken på plass er deffekt. Eller bare mye blåskjell eller lignende som er grodd fast på den. detaljer finner du i manualen jeg viste til. Enkelt å fikse. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
princess32 Svart 30.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 Hva har du i tomgangsturtall da??. Vis dette er litt høyt vil ikke drevet låse seg når du setter den i akterover. Det vil også smelle ganske godt. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 På 270 og 280 drevet er denne kroken alltid låst. Når drevet skal vippes opp så er det en utløserarm som går opp der den elektriske liften møter drevet. Det er kun liften som kan frigjør kroken, turtall spiller ingen rolle. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
princess32 Svart 30.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 Veldig merkelig at ikke turtallet har noe å si du. I fjor satte jeg opp tomgangsturtallet på min AQAD 40 maskin. Når jeg satte giret akterover smalt bare drevet opp. Ringte til ett volvo penta verksted og forklarete situasjonen. Da sa de at vis turtallet var for høyt ville drevet bare hoppe opp når du satte den i bakk. Justerte turtallet ned igjen, og da fungerte det fint som bare det. Så turtallet har nok noe å si du. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 Veldig merkelig at ikke turtallet har noe å si du. I fjor satte jeg opp tomgangsturtallet på min AQAD 40 maskin. Når jeg satte giret akterover smalt bare drevet opp. Ringte til ett volvo penta verksted og forklarete situasjonen. Da sa de at vis turtallet var for høyt ville drevet bare hoppe opp når du satte den i bakk. Justerte turtallet ned igjen, og da fungerte det fint som bare det. Så turtallet har nok noe å si du. Hvilket drev har du 280 eller 290? Nå skal jeg ikke være for påståelig men dersom kroken er slitt så kan den selvsagt hoppe ut av lås ved brå bakking. Men at den ikke skal tåle å slå i bakk med litt turtall på motor Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
princess32 Svart 30.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 Jeg har 270 drev. Når du slår i bakk har du jo tomgangsturtallet på maskinen. Når den har gått i lås kan man jo selvfølgelig gi på gass. Det er akkurat i det du slår bakk at turtallet ikke må være for høyt. Dette ble jeg fortalt av volvo penta hvertfall. Sett opp turtallet ditt til 950 rpm, og prøv å slå bakk. Sitér dette innlegget Link to post
Hauarv04 Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Hei! Har et 270 drev og har ikke opplevd dette, men sjekk drevløfteren at denne ikke ligger inne. Er der noen som har en brukt drevløfter til 270 drev som de vil selge? Sitér dette innlegget Link to post
Marion Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Har nettopp hatt tilsvarende problem med mitt 280 drev. Du må først sjekke at fjærene til bakkhake systemet er fri for groe. Derretter er det å skifte bakkhakene som er enkelt å utføre Kun to fjærer og to muttere. Det vil nok også lønne seg å skifte en liten retur fjær som du ser på den øvre pinnen. Det kan også hende du da må justere staget som presser skjoldet til hakene ned. Pass da isåtilfelle at både spak og sjalter står i neutral stilling. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Hvis dere har for høyt tomgangsturtall eller dårlig kon slik at det smeller godt, vil det som sagt tidligere vippe seg opp. Drevet vil oppfatte det som et smell av at du går på grunn, og vippes opp for å ikke ødelegge hele akterspeilet. Alle drev og påhengser har denne funksjonen, så vidt jeg vet om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.