Jump to content

Nye saker - gamle historier

GeirV

Recommended Posts

Hei folkens,

i anledning en for øvrig traumatisk opplevelse nå sist helg, kom jeg over en del gamle Seilas& Båtliv og Båtmagasinet fra perioden 85 - 92, som jeg en gang abonnerte på. Virkelig artig lesestoff. De "nye" båtene de dengang anmeldte, er jo de som fortsatt er gangbare på finn.no og som folk kjøper. Dessuten slo det meg at mange av leserinnleggene den gang er like de som er i dag. Ja, til og med repotasjene. Det var repotasjer om fartsgrenser, drita folk på sjøen, støyende nordbaggar i Sverige, søppel etc. Og heldigvis noen temaer om vennligsinnede som hjelper til når det trengs. Det slo meg at mye av det som presenteres på nettet og i båtblader i dag, ofte er "gamle" saker som eksisterte for 15 - 20 år siden, ja, kanskje enda lenger - same shit, new wrapping, sier noen kanskje. Egentlig så tror jeg ting er blitt bedre. Vi har fler folk på sjøen, raskere båter og i det hele tatt mer av alt. Allikevel går ting relativt greit, selv om noen har noen ubehagelige opplevelser, nå som den gang. God ferie alle sammen og kos dere på sjøen - for det er jo derfor alle er der?

Synes også det virker som lite har skjedd, til tross for alle holdningsskapende tiltak. Noe har vel sin årsak i at det er mange flere på sjøen nå, med tilsvarende antall ulykker.

Om noe er endret synes jeg det virker som kollisjonsulykker utgjør en større andel enn tidligere. Fellesnevner er alkohol, høy fart og mørke. Gjerne på vei hjem fra fest.

Dette er vel heller ikke uventet siden gjennomsnittlig motorstørrelse har økt for hvert år. På 70-tallet vakte en motor på over 50hk oppsikt..

God ferie til deg også!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...