blacki Startet 29.Juni.2007 Del på Facebook Startet 29.Juni.2007 Driver å prøver å få start på mtoren min. Har ikke fått koblet til det eletriske som instrumenter etc. Men koblet meg til starter med pluss fra batteri og minus til jord på motorblokk. Setter da strøm på starter med et skrujern. Starter sviver og suser(!).. Men ingenting fra motor. Dvs. Lyden av kompresjoen er totalt fraværende, ei heller ingen lyd fra svinghjul/gearbox(?). Noen som ønsker å spekulere litt høyt hva som er kan være grunnen? Eller er jeg helt nødt til å koble inn svits, instrumenter etc.? (tenkte at det kanskje kunne være noe som 'sperret' fpr slik "tyvstart"??, men også litt tvilsomt på en slik motor; VP260a bensiner.. Uff, er ikke så flink til å ordlegge meg ser jeg... MEn håper noen kanskje kan hjelpe meg litt (vi vil ha båtferie dette året...) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Det tyder på at du kortslutter releet. Det må settes strøm fra den grove + på starteren og til styrestrøm for releet. Da vil innslaget aktiveres, og ikke bare startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Det tyder på at du kortslutter releet. Det må settes strøm fra den grove + på starteren og til styrestrøm for releet. Da vil innslaget aktiveres, og ikke bare startmotoren. ok, takk for kjapt svar JEg er rimlig dum på dette; Releet: snakker vi da om et relee som sitter på starter/innslaget? Er vel tre punkter på starter. En grov pluss kobling hvor det også sitter et par tykke røde kabler fra før. Og så er det en 'tynn' kobling med en ledning til som også har en hette over seg (nesten som en plugghette).. Så er det den siste, tvers over fra pluss'en. Denne er vel litt grovere en den med 'hette'. Er denne og pluss jeg har "tyvstartet" med skrujern. Eller så virker der veldig fornutig det du sier om at innslaget ikke slår inn. Tenker det på lyden; er jo bare en slik monotom suse/durelyd i fra starteren som sviver ute å ta tak i noe liksom. Er vel det som er jobben til innslaget, å slå inn tannhjulet på startern slik at det 'tar' i svinghulet på motor (antar at det er noe slikt i hvertfall.. ) Gjorde nøyaktig det samme med en anne VP AQ motor i forfjord, men har jo glemt hvem/hva/hvor... Kom gjerne med mer teskje hjelp i tråden... Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 På startmotoren sitter innslagsrelet. Det har som oppgave å både fungere som et rele for startstrømmen, og også skyve pinion drevet (drevet på starteren) inn på tannkransen på svinghjulet. I utgangpunktet, er det 2 tilkoblinger til starteren. Den lille "klumpen" på starteren er innslagsreleet, og det er her alle tilkoblinger skal gjøres. Fra dette relet, skal det gå en tykk ledning inn til starteren. Det skal også være en sollid skrue ledig som skal kobles til + på batteriet (og går også ofte til dyanmoen også). I tillegg har du en liten ledning, også på innslagsreleet, denne legger du + på, så skal resten gå av seg selv (relet slår til, henter strøm fra dynamo/batteri kabel og sender dette ut via den andre til starteren. Husk også å få tenning på motoren, ellers roterer den bare fint uten å tenne. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Du skal kortslutte mellom den tynne ledningen og den tykke som kommer fra batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 (redigert) Takke for svar igjen (Larspo: du virker til å være en gud på disse motorene ;) ). Tror nok jeg som har gjort litt feil ja. Og motoren ble startet og testet for litt over 1 mnd siden (i annen båt). Fungerte da helt topp, så tviler på at det kan være rust og annet mekansik som står bak (men takk for innspill Ingar :) ). SKal vel ikke "ruste" fast eller få andre skader etter 1 til 2 månder i opplag med mange pluss grader og stort sett tørre omgivelser. Fant forøvrig et snitt bilde av en starter: Kilde: http://www.aa1car.com/library/2002/cm10220.htm Redigert 29.Juni.2007 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Nei, jeg trakk tilbake forslaget om rust etter å ha lest det andre innlegget ditt. Men enkelte startere er slik konstruert at innslaget kortslutter kontaktene og gir strøm til starteren selv om tannhjulet sitter fast på akslingen. Forklaringen ser man på tegningen, en fjær mellom vippearmen og tannhjulet. Dette gjør at armen kan bevege seg selv om tannhjulet sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.