hermansen Startet 29.Juni.2007 Del på Facebook Startet 29.Juni.2007 Forsøker å finne ut hvor lang tid det tar for en gjennomsnittelig 30+ fots båt å gå i plan. Jeg har Sea Ray som jeg trodde det var motorproblemer med, men har vel oppdaget at det bare kunne vært noe sterkere motor. Båten er en Sea Ray 315, med dødvekt 4000 kg og med KAD300 motor. Når jeg har full tank og vann (totaltvekt ligger da på omkring 4,5 tonn) bruker jeg 30 sekund før båten planer fint i 20-22 knop. Sea Ray-en går dypt ned i sjøen (rett under 1m) og har kraftig v-bunn på 21gr og det gjør at den trenger tid eller mye dreiemoment for å gå i plan. Hvordan er det med andre båter i tilsvarende størrelse ? (BMB 29/32, Windy 32, Viksund 310, Nidelv 300, Joda 29/31, NorStar 290, Marex 29/33, +++) Er klar over at noen av de jeg har nevnt er større enn den jeg har, men det er alltid kjekt å sammenligne... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Joda 310 bruker sikkert også 30 sek, jeg gir sakte og rolig gass... KAD44EDC. Jeg tømmer alltid dasstanken før vi skal plane. Mindre dritt=mindre vekt. Den er noe tung å få i plan med full dieseltank (450liter), full vann (130 liter) og delvis full dritertank (120 liter) og feriepakket. Men det går og vi cruiser avgårde i 23 knop. Relativt lett båt går i 30 knop.... Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 (redigert) 30 sekunder med KAD 300 tror jeg er ganske så normalt. Vår Nidelv 300 med D6 310 brukte ca 20 sekunder fra 0-20 knop. Neste eier av denne båten byttet propell for å få raskere akselerasjon og lavere toppfart. Denne båten med KAD 300 tar et par lysår å få i plan - i hvertfall den jeg prøvekjørte. Vår W37 skal i følge Windy gå fra 0 til 20 knop på 7 sekunder. Tror nok at de hadde god nedoverbakke da denne testen ble gjort - men den går fort i plan. D motorens dreimoment på lavt turtall hjelper godt. KAD 300 er mye tregere enn D4/D6. Dreimomenttoppen på KAD 300 ligger på ca 3400Omin. D4260 har topp på ca 1500Omin. Det erikke så merkbart om man har nok motorkraft (W37 med 2xKAD 300 er like rask i aks som vår båt med 2xD4 260), men på singel installasjonder det kanskje er akkurat litt for lite motor merkes det veldig godt. Jeg har sett 1 Windy 32 med 1xKAD 300 motor til salgs. Tror ikke det er lagd mange. Disse ble nok oftest levert med 2xKAD 32 og oppover til 2xKAD 300. Jeg vil tro at denne båten er undermotorisert med 1xKAD 300. Men jeg ville sjekket propellvalget på båten din. Mener å huske at KAD 300 har maks turtall på 3950, og når du ikke dette kan du kanskje bytte til en propell med mindre stigning. Redigert 30.Juni.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 18.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2007 Hei alle dere med mer erfaring enn meg. Siden båten vår ikke er verdens raskeste i plan (selv om den går fort når den først kommer opp i plan), kan det være en ide å montere større flaps bak ? Jeg har sjekket propellvalget og det er rett propell på båten (type C4-Volvo Duoprop). Og da gjenstår i så fall enten chiping av KAD300 (noe jeg ikke ønsker) eller motorbytte (noe som koster alt for mye). Kan større flaps være en ide siden båten da vil få mer løft bak ? Noen som har gjort dette selv ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hej, Min Forbina 10000 med VP D6-310 går fra 0-20 knob på CIRKA 10 sekunder med normal last. Jeg regner med at det skyldes det gode moment som Bitteliten nævner - selv om jeg ikke har kompressor-modellen. Min Bayliner 2655 med Merc benzinmotor og speciel stålpropel krævede cirka 20-25 sekunder ved normal last - og med fuld last og mange folk var det lige før jeg tænkte at den aldrig kom op...men med kreativ brug af flaps gik det til sidst. Min Aquador 23 HT STRØG op af vandet - med rigtig god hjælp fra KAD32-erens kompressor. Bedste båd jeg har haft til vandski...! Jeg er IKKE ekspert men tror ikke, at større flaps er løsningen. Snarere at du overvejer vægtfordelingen og bruger både flaps og tilt aktivt for at hjælpe båden op. Dansken Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Min Sea Ray 315 bruker nå 40 sekund på å gå fra 0 til 20 knop. Jeg har klokket det flere ganger og har gjort følgende test på båten. 1) Båten ligger stille i vannet (innerst i en fjord, ikke strøm eller bølger). Motor går på tomgang og gir er i fri. Fart = 0 knop 2) Gir full gass. Etter 8-9 sekund har motor økt til 2500 rpm. Fart er nå 12 knop 3) Etter 35-36 sekund har motor økt til 3000 rpm. Fart er nå ca 17 knop 4) Etter 40-41 sekund har farten økt til 20 knop. Jeg har sjekket med distributør samt lokalt Volvo verksted. Båten har korrekt propell. Motoren topper på 3750-3800 og har da fra 29.6-30.4 knop (alle knop er GPS målt). Det er noen som sier at KAD300 skal toppe på 3900 rpm, men i følge han jeg snakket med i Volvo så skal optimal topp være 3800. Det vil selvsagt være mulig å gå fra C4 propell (som jeg har nå) til C3, men det går igjen på bekostning av toppfart, marsjfart samt drivstoff-forbruk. Når jeg gjorde testene var vi 2 voksne i båten, ca 60 liter vann og ca 320 liter diesel (85% full tank). Dieselfiltre er helt ny (byttet for 2 uker siden). Båten planer med omkring 16-17 knop. Da er flaps og drev helt nede. Når båten begynner å plane tar jeg drevet opp til rett over midtstilling (display viser +1). Hvis ikke drev og flaps er helt nede får jeg ikke båten i plan (med mindre jeg venter en 2-3 minutt). Det er derfor jeg tenkte at dersom jeg monterer på større flaps så får jeg mer løft bak og tiden fra 12 til 17 knop (fra 2500 til 3000 rpm) vil således bli mindre. Og dersom større flaps vil fungere, anbefaler dere vanlig (som jeg har nå) eller den nye typen fra Volvo/QL ? Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) Jeg vet ikke hvor lang tid jeg bruker på å få båten min opp i plan men jeg opplever at den er svært kjapp. Min, Doral Prestancia, skal iht. de offisielle tallene veie 4545kg og med litt diesel, vann og bagasje er den vel nærmere 5000kg. Jeg har 2 stk D3-190 på min, noe som jeg føler er svært riktig for denne båttypen. Min tidligere båt, Doral Monticello (28") vil jeg si var litt undermotorisert. 230Hk på den båten var i snausete laget og jeg brukte laaaang tid på å få båten opp i plan. En i familien har en Sea Ray 240 Sundancer med V8 bensin på 280hk. Min båt er like rask opp i plan som den vil jeg tro. Kanskje litt tregere. Hvis du har diesel og kjenner at du kanskje har en litt undermotorisert motor i båten din ville jeg uten tvil ha chippet den. Det var planen min på den forrige båten, men kom aldri så langt før jeg byttet den ut. Redigert 19.August.2007 av Saltkjelen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hvis ikke drev og flaps er helt nede får jeg ikke båten i plan (med mindre jeg venter en 2-3 minutt). Det er derfor jeg tenkte at dersom jeg monterer på større flaps så får jeg mer løft bak og tiden fra 12 til 17 knop (fra 2500 til 3000 rpm) vil således bli mindre. Burde jo hjelpe med større areal på flapsen, mer løft og du kan ha mindre utslag/vinkel for å oppnå samme effekt som før = mindre bremseeffekt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Xlnt Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hei Jeg sliter med det samme som deg, jeg har en Sea Ray 290 sundancer og føler at det tar en evighet å komme opp i plan når alle tanker er fulle og 2 personer om bord. Men jeg får heller ikke topp turtall og har ikke noe å dra tilbake på så jeg må la maskinen virkerlig jobbe kontinuerlig. Jeg kan dra tilbake ca 200 rpm før jeg synes den legger seg for mye nedi. Har hørt om en annen som monterte større flaps og det kostet ham et par knop. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
hermansen Svart 22.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2007 Tenkte å komme med en liten oppdatering slik at andre kanskje kan dra nytte av min erfaring. Jeg har nå byttet propeller fra C4 til C3. Det har ført til dramtiske forbedringer. Med C4 propellsett: Fra 0 til 20 knop. Ca 35-40 sekund Med C3 propellset: Fra 0 til 20 knop: Ca 15-20 sekund Turtall og hastighet (i knop) RPM........C4........C3 3000.......20,9......18 3500.......26.........23,5 3750.......29,5.....?? (ikke målt) 4000..................28,6 Båten topper nå på 4000 RPM mot 3750 med C4 propellsett. Konklusjon: Aksellerasjon er mye bedre. Kjenner virkelig at båten reagerer hurtig på gasspådrag. Fart er lavere. Må opp 200 RPM for å få samme fart. Toppfart er 1 knop lavere og jeg vil nok marsje på ca 3600 RPM (25 knop) mot tidligere 3400 RPM. Det betyr kanskje noe høyere drivstoff-forbruk men det vet jeg ikke før neste år. Motoren går med høyere turtall, men "arbeider lettere", så vi får neste høst hva resultatet blir. Uansatt tror jeg at jeg foretrekker aksellerasjon fremfor toppfart. Det var en tragedie å bruke nesten 40 sekund på å nå 20 knop. Det tok nesten 25 sekund for motoren å gå fra 2500 til 3000 rpm. Det tar nå mellom 5 og 10 sekund, avhengig av last. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 Det var en meget bra økning i akselerasjon! Høres ut som et riktig valg av propell. Du vil sikkert ikke merke noe særlig til reduksjonen av toppfarten utenom på gps`n. Bedre aks hadde jeg også foretrukket Dette merker du selvsagt også mye til, når du har flere passasjerer i båten. Bare ikke la deg friste av å gå med for høyt turtall når (hvis) noen kjører ifra deg.. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
JRK Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 Hei, Mulig jeg er helt på bærtur her, men har motorene godt av og gå fra 0 til fullt turtall på noen få sekunder som det blr nevnt her? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 De har vel i alle fall neppe godt av å bruke 25 sekunder fra 2500-3000 rpm med fullt pådrag... Gratulerer i alle fall til hermansen med en lykkelig løsning! Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Hei, Mulig jeg er helt på bærtur her, men har motorene godt av og gå fra 0 til fullt turtall på noen få sekunder som det blr nevnt her? Neida, du er aldeles ikke på jordet Rå akselerasjon er det som absolutt sliter mest på motoren. Det å ligge litt over i turtall er selvsagt ikke bra det heller, men aksen sliter mest.. Motorer bør øke turtallet jevnt og relativt rolig. MEN det er da de gangene man ønsker å komme raskest mulig opp i fart, og det er da greit å ha mulihgheten Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
hermansen Svart 23.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2007 Hei, Mulig jeg er helt på bærtur her, men har motorene godt av og gå fra 0 til fullt turtall på noen få sekunder som det blr nevnt her? Aksellerasjon fra 0 til 20 knop er ikke unormalt. Det er det som er båt bør bruke. Det som er spesielt er at før så brukte motoren 25 sekund på å øke fra 2500 til 3000 rpm. Da gikk farten fra 12 til 18 knop. Det er denne tiden som nå er dramatisk redusert. Jeg sjekket valg av propell med et Volvo serviceverksted. De hadde en egen kalkulator for dette. De fikk vekt på båt, type (planende), motor og drevutveksling Jeg fikk følgende tilbake fra dem. Vekt 4 tonn, propell C4, estimert toppfart ved 3900 rpm: 32 knop Vekt 5 tonn, propell C3, estimert toppfart ved 3900 rpm: 30 knop Min båt var i grenseland. Den har en dødvekt på 4 tonn. Legger du til ekstra batterier, ankervinsj bak, full tank diesel + vann så kommer du opp i 4,6 tonn. Og det er før vi laster opp med "ting og tang". Sea Ray er ganske kraftig V-bunn (21 grader) og dette gjør at det ligger mer ned i vannet enn tilsvarende båter (er blitt meg fortalt). Nå fikk jeg motor opp i 4000 rpm. Det er nok i overkant men alikevel forsvarlig i følge Volvo. KAD300 har en turtallsperre som kobler seg inn med 4100 rpm. Fikk opplyst at dersom jeg legger meg på marsjfart på 3500-3600 rpm så er det ingen fare. Båten vil da ligge omkring 24-25 knop og det er helt ok for meg. Jeg vil heller ha en rask aksellerasjon (også med last i båten) enn slik som jeg hadde før (opplevde at båten trenge 55 sekund fra 0 til 20 knop dersom jeg hadde festet lettbåt bak på snap-daviterne). Dess mer baktung Sea-Ray'en var, dess lengre tid brukte den på å komme opp i plan. Nå slipper jeg forhåpentligvis den problemstillingen. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.