Jump to content

Båtførere i Asker og Bærum dyktigst i landet!

Mouche

Recommended Posts

Da har det vært en økning i antall skader, også i prosent, men sett i forhold til antall båter så har det vært en prosentvis reduksjon. Det har blitt mindre fare for at man grunnstøter. Med andre ord så har et mindre antall båter i prosent vært innblandet i uhell som grunnstøtninger. Morsomt med prosentregning hvor både økning og reduksjon kan være "riktig" svar! :yesnod:

:sailing:

Det er dit jeg ville. Da er vi enige. Morsomme greier ja. :flag::flag:

Det er noe som heter; "safety in numbers" hvilket gjør at fisk svømmer i stim fordi sjansen for å overleve er prosentvis høyere enn om de svømmer alene. Fisk er gode i prosentregning og sannsynlighetsberegninger! :diving:

:fishing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bare et lite tips; Hvis "ditt" forsikringsselskap er som "mitt" selskap så baseres premien på statistikk (bl.a.) og da vil premien variere avhengig av hvor båten har sin hjemmehavn. Det betyr at hvis det er, relativt sett, færre skader/uhell/tyverier i Syvde så vil premien du skal betale bli lavere, eller høyere hvis det motsatte er tilfelle! :yesnod:

Er det jeg som er :sleep:. Jeg betaler fortsatt premie som om skuta ligger på Killingen og da er jeg vel med i statistikken på tross av at båten er i Syvde noe ikke If vet om. Altså er skuta et søøøkelsesssskip :lol: på Killingen som letter på statistikken. På mandag, lover jeg - dersom jeg får tid - å trekke skuta ut av statistikken for område.

Her ble det mye statistikk.....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det statistikken ikke forteller er at du forhøyer risikoen radikalt ved å ikke være edru når du kjører.

He he. Sanne ord ! Jeg snakket med en bekjent på telefonen i går og ifølge ham så er det ikke en enestee RIB eller skjærgårdsjeep som fremføres i noe annet enn møkk full tilstand. Så førere av slike båter formoder jeg en kan finn igjen i statistikken over alkoholskader og de vil antagelig stå i levertransplantasjons kø også. Det må være veldig slitsomt å "måtte" være pæra full bestandig når en skal i båten :confused::lol: Snekkeeiere var visst en god nummer to. :yesnod: Videre ble det påstått at alle RIB og skjærgårdsjeeper kun ble eid og ført av

mennesker fra Oslo området. Etter å ha lest start innlegget til Mouche og sammenholde den med den svært informative samtalen i går kveld så tror jeg at Oslo folket kommer så bra ut på statistikken fordi de sitter på land og bælmer i seg øl, vin og dram for å bli fulle ? Det kan ikke være andre forklaringer :cool: Ved neste korsvei kan jeg be denne personen til å utdype emnet litt mere :rolleyes: Men det er visst 100% grøftefyll ombord i RIB og jeeper og det er jo bekymringsfullt.

akkurat somdet er farlig å ikke ha mikkemus lue på seg i trafikken.... veldig få drepte med slik lue....hjelm er mye farligere...

:yesnod:

Altså er skuta et søøøkelsesssskip :lol: på Killingen som letter på statistikken.

Ja og nei, vet ikke! Hvis det er, relativt sett, like mange båter som befinner seg på Bygdøy, men er registrert hos Forsikringsselskapet med hjemmehavn Syvde så vil vel dette nøytralisere "poenget" ditt, eller?

Uansett så er vel antallet båter så stort at selv om det er en del feilrapporteringer m.h.t. hjemmehavn så vil vel ikke dette endre på hovedlinjen som påpekes i artikkelen?

Eller som det ellers heter; en svale gjør ingen sommer! :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Utseilt distanse bør vel bety noe og arealet indre Oslofjord er ikke all verden for de 10.000-vis av båter som ligger der.

Det er jo en sensasjon å treffe en båt innenfra fjorden på sjøen utenfor Drøbak, og da kan en ofte lese om det i Seilas, om at noen har oppdaget Vestlandet og menneskene her snakket rart her, men var vennligsinnede og ikke så farlige som en trodde. :flag:

slik jeg forsto det nå så var det øst og vestfoldinger som her ble oppfattet som vestlendinger :lol:

He he. Sanne ord ! Jeg snakket med en bekjent på telefonen i går og ifølge ham så er det ikke en enestee RIB eller skjærgårdsjeep som fremføres i noe annet enn møkk full tilstand.
Er det så rart da :confused: er vel ingen som tør å kjøre disse farkostene med mange hundre hestekrefter edru? :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

seilbåteiere går dobbelt så ofte på grunn som motorbåteiere.

Jeg har lett etter denne statistikken, men finner den ikke.

Hvorfor skulle if føre en slik?

Altså dersom jeg går på grunn med motorbåten eller jolla så blir det statistikkført som en seilbåteier som går på grunn.

Hadde statistikken vist at seilbåter oftere grunnstøter enn motorbåter hadde det vært til å forstå.

Eller er det hetsing av seilbåteiere igjen?

Jeg har også lett etter denne statistikken, men kan ikke finne noe. Men en kan tenke seg at grunnstøting med en finnekjølet seilbåt letter fører til mer kompliserte skader, som derfor må taes på forsikringen - kontra små skader på motorbåter som fikses selv. Men når det gjelder generell sjømannskap inkl. navigasjonskunnskap så har jeg liten i tvil i likhet med folk flest om hvor kompetansen er best, merk deg det Astor! :wink:

Jeg har også lett etter denne statistikken, men kan ikke finne noe. Men en kan tenke seg at grunnstøting med en finnekjølet seilbåt letter fører til mer kompliserte skader, som derfor må taes på forsikringen - kontra små skader på motorbåter som fikses selv. Men når det gjelder generell sjømannskap inkl. navigasjonskunnskap så har jeg liten i tvil i likhet med folk flest om hvor kompetansen er best, merk deg det Astor! :wink:

Jeg skønner hvor du vil. :wink: Den ligger trolig godt plantet i begge leire. Ser med gru på framtiden dersom antall nybåteiere og førstegansgkjøpere velger Bavaria m/pinne. :headbang:

En trøst er at over halvparten av seilfolket benytter mest motor og går uten seil oppe. Da vet vi hvor vi har dem hen.

Ser tilbake etter 14 dager på svenskekysten. Mye bra seiling med tydelige signaler om hva de ville. Så var også størsteparten av seilfolket over moden alder. God erfaring bak roret. Det er fordelen når man tar ferie så tidlig at barnefamiliene ennå hadde ungene på skolen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Alder gir visdom sies det uten at jeg er helt sikker siden jeg selv skriver litt på dette forumet :wink:

Men dersom en tenker på førstegangskjøpere og nye båtfolk så tror jeg, både for din og min sikkerhet, at det er en fordel at de kjøper Bavaria og går for motor enn "Flylavt 42" med 630 hk" radar, kartplotter og sotede ruter.

Og jeg nevnte ikke ordene "miljø", "støy" og "hekkbølger". Det må ha noe med alderens visdom å gjøre :cool:

Men dersom en tenker på førstegangskjøpere og nye båtfolk så tror jeg, både for din og min sikkerhet, at det er en fordel at de kjøper Bavaria og går for motor enn "Flylavt 42" med 630 hk" radar, kartplotter og sotede ruter.

Tiltredes med trampeklapp og ovasjoner !

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...