Baywatch Startet 28.Desember.2003 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2003 Minken stortrives ombord i Askeladden min! Den kryper opp mellom skroget og innredningen der det er montert oppdriftsmidler i isopor. Her graver den løs store biter hver dag, og nå må jeg ta båten fra hverandre for å inspisere og eventuelt erstatte oppdriftsmidlene. eller går det kanskje an å bytte de ut uten å demontere? I tillegg gjør de sitt fornødne ombord, og det dufter det ikke akkurat roser av! Hvordan holder jeg minken unna? Har hørt at man må ha våpentillatelse til anskaffelse og bruk av minkefeller. Stemmer det? Fikk også et tips om å bruke rottefelle. Kommentarer her? Egner de seg? Er det forresten "skuddpremie" på mink? Hvordan går jeg i såfall frem for å løse ut denne, hvem kontakter jeg osv.? Mange spørsmål dette, men håper det er tips å få! Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 28.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2003 Her hvor jeg bor (Øygarden) kreves der ikke våbentillatelse for å drive med minkefelder. Jeg mener bestemt at der fortsat er "skudpremie" på mink. Hør med landbrukskontoret i kommunen der du bor. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
BEG Svart 28.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2003 Rottefelle må vel bli det motsatte av å skyte spurv med kanon . Tror det lett kan medføre unødvendige lidelser. Har en gang fått et tips angående katter. De liker vistnok ikke sitrus-lukt (appelsin etc.) Å spraye et område med produkter som inneholder det (noe en del vaskemidler gjør) skulle holde kattene borte. Vet ikke om dette faktisk medfører riktighet, ei heller om minken reagerer på dette. Men det er kanskje verdt et forsøk. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
ok67 Svart 28.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2003 Et alternativ er å lage en minkfelle av et ca 1m langt nettingbur og ca 20cm bredt og høyt, med fallemm i inngangen. Fallemmen holdes oppe av en hyssing som går over en pinne og inn i buret, denne er festet i en trepinne hvor enden er tredd under en spikerkrampe. Oppå trepinnen legger du en liten fisk el. Når minken drar bort fisken løsner pinnen og luke faller ned, minken er da fanget i fellen. Så er det bare å ta livet av krapylet (Kan gjøres med bileksos, men med en slik felle kan du også bare sette den med åpningen inn mot en vegg, løfte opp luken og når minken prøver å stikke hode ut så smeller du luke i hodet på den, det var den bastialseke delen av det hele.) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2003 Hei, noen bekjente hadde mink i taket på hytta - ei hunne min med unger - dvs. full pakke. De brukte møllkuler for lufte den ut - så tettet de alle innganger med netting. Pass på at du ikke får et rede i båten din. det kan høres ut som om du er på vei til å få det... En annen sak som kan fungere (men som nok ikke er lovlig) er rått kjøtt eller rå fisk med rottegift i - om du vet hvor minken går legger du det ut i nærheten (om du ikke vet hvor minken går - vent på sporsnø eller legg ut mel). Pass på at ikke noen husdyr får tak i giften. Du kan også sjekke med Anticimex - der er spesialister på skadedyr. http://www.anticimex.no Om du ønsker å ta knekken på dyret selv - det er et fint skinn.. vil antakelig minken defineres som et skadedyr - og da er det jakttid hele året på den. Be for sikkerhets skyld om tillatelse fra viltoppsynet e.l før du setter i gang jakt. Få tak i en jeger med LR 22 med lyddemper - da knerter dere den ganske lett om dere legger ut åte. Pass bare på å ikke skyte i tettbygd strøk - ringer naboen til Politiet da har dere et problem. Den lokale jeger og fisker foreningen har sikkert tips eller villige jegere (se www.njff.no) Christer Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 29.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2003 Som unggut fanga eg ein mink i ei minkfelle slik som den Ok67 skriv om. Minken leverte eg til tanta mi som dreiv med mink den gongen. Ho pelsa han og eg vart meld inn i Norges pelsdyralslag slik at eg fekk oppgjøret for minken direkte. Eg trur eg fekk 150kr for skinnet. Det skal og seiast at det gjekk mange år frå eg selde minken til Pelsdyralslaget oppdaga at eg hadde lagt ned «farmen» Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 30.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2003 Pass på at du ikke får et rede i båten din. det kan høres ut som om du er på vei til å få det... Er redd for at det allerede er skjedd... Har aldri SETT eller HØRT minken, kan det tenkes at den ligger helt lydløs gjemt et eller annet sted i båten når jeg bruker den? Takk for alle innspill så langt! Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 30.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2003 Hei For ett par år siden lå jeg på utsiden av en båt som lå longside på Håøybrygga. Da jeg skulle ombord var det en skabbete villmink ombord. Jeg har aldri vært så rask med å skalke alle luker og dører. Overskriften passer godt med mitt første utsagn da jeg så den. Jeg ble noe forsinket hjem, medrederinnen hadde ingen forståelse på min forklaring om jeg hadde en skabbete villmink ombord, og jeg ikke ville slippe fortøyning før denne var i land. Hun trodde "villminken" var sagt i overført betydning. Historien måtte bekreftes av uhildete personer. mvh giver P.s. Vi (medrederinnen og jeg) lever fortsatt sammen. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 30.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2003 Hei! Jeg har ei god gammel mink/mår felle som dreper. Hadde du bodd litt nærmere kunne du ha lånt den. Den ser ut som ei omvendt kjempe rottefelle med netting vegger på tre sider. Fjæra er selvfølgelig dimensjonert for mink/mår. Kverker plageånden på en human måte. Fisk som åte, gjerne illeluktende til minken, og honning til måren. Setter fella på bakken for minken og fester den 3-4 meter opp på ei trestamme for måren. Jeg tror faktisk denne mer enn 30år gamle fella er i handel enda. De vil vite det hos din lokale jakt/friluftsliv forhandler eventuelt lokal ferskvans fiskeforening. Jeg mener dette er en greiere måte å fikse problemet på enn å fange den levende for deretter å ta livet av den. Om fanging i live blir løsninga så husk TYKKE skinnhansker med STORE bokstaver og hold godt, for den er usedvanlig kjapp og kan faktisk sitte i trynet på deg før du vet ordet av det. Er du ikke vandt med å ta livet av dyr er det absolutt ingen god løsning. Det føles normalt ikke god første gang en hører en nakke brekke eller dyret går berserk ved tilføring av eksos...nevnt over. Jeg vil nok tro de fleste er enig i at det kjennes bedre å finne den død i ei felle som dreper øyeblikkelig....og en slipper å se det. Forøvrig syns jeg minken er ett fantastiskt dyr, men den har, dessverre for den selv, ingen logisk plass i vår fauna. Jeg mener den bør totalutryddes i vill tilstand. Lykke til mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 30.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2003 Hei For ett par år siden lå jeg på utsiden av en båt som lå longside på Håøybrygga. Da jeg skulle ombord var det en skabbete villmink ombord. Jeg har aldri vært så rask med å skalke alle luker og dører. Overskriften passer godt med mitt første utsagn da jeg så den. :lol: Jeg ble noe forsinket hjem, medrederinnen hadde ingen forståelse på min forklaring om jeg hadde en skabbete villmink ombord, og jeg ikke ville slippe fortøyning før denne var i land. Hun trodde "villminken" var sagt i overført betydning. Historien måtte bekreftes av uhildete personer. mvh giver P.s. Vi (medrederinnen og jeg) lever fortsatt sammen. mvh giver Jeg har heldigvis ikke blitt så til de grader misforstått! Nå skal jeg ta kontakt med en sambygding som visstnok har både felle og "pang-pang", så får vi se om ikke vi får bukt med udyrene. Synd at så flotte dyr skal være så ufyselige! til alle! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2004 Til Cand.noe Sakset følgende utdrag fra et visst "eventyr": "Senere kom onkel på landet og klaget over villkatter som måtte fjernes, og gutten visste råd igjen; Denne gangen benyttet han en bitte liten høyspenttrafo og en 60 watts pære, samt et åte, og onkelen fikk et svare strev med å grave ned ville katter. At det gikk med et par rever og bikkja til naboen, bekymret ikke gutten, men onkelen stengte i hvert fall av svineriet før dyrebeskyttelsen oppdaget hva som skjedde." Spørsmålet er om du har tilgjengelig strøm i nærheten.... :-) (OG er sikker på at ikke noen kan komme i nærheten av "svineriet"!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jonette Svart 5.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2004 Om ikke minken allerede er skutt: Clas Ohlson selger en kattejager. Boksen gir fra seg en lyd som ikke er hørbar for mennesker, men som katter ikke kan fordra. Virker kanskje også mot mink... Søk på "kattejager" eller "kattefri sone" hos http://www.clasohlson.no. Sitér dette innlegget /MS Link to post
Marwin Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Søkte på CO, men det ser ut til at katte-elskere har fått fjernet produktet, ELLER at det ikke virket! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 det er jo dritgøy å skyte med luftgevær og kikkert Eit skikkelig Hatsan gevær og en kaffikanne til ventinga er alt som trengs. Det trenger ikkje være lovlig vel? om du kommer over en mann som driver hærverk på båten din, så spør du vel ikkje om lov før du napper i tauet så han faller uti....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MT. Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Ditt lokale viltnemdkontor kan helt sikkert låne deg godkjente feller, evt bistå med sikker og kontrollert bruk av felle. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Baywatch Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Artig at denne tråden kom opp igjen. For min del er den ikke så aktuell lenger, båten er solgt for flere år siden. Likevel kjekt med tips om hva som kan gjøres om problemet skulle oppstå på nytt. Det var to båter i havnen som hadde problemet. Begge ble fortøyd godt unna land, med lange tau mellom to flytebrygger. Da fikk minken problemer med å komme ombord. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Håper virkelig han er kvitt minken nå.. Hehe.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Marwin Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 (redigert) Nå var det katt jeg tenkte på... ( Grevlingen fjernet jeg med radio og P3 ) Redigert 21.Juli.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Tugger Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Kjøp deg en pakke med temus rottegift. Fisk deg en makrell og stapp rottegiften inn i denne. Giften dehyderer minken og dermed søker den til vann. Når den drikker vil giften virke inn og den dør etter kort tid. Dermed slipper du å ende med en død mink i båten som lukter. Mink er en innført rase i Norsk fauna. Den ble innført for pelsen men all rømmningen blandet med et utrolig tilpassingdyktig dyr har ført til at bestanden er utav kontroll. Minken er dermed en uønsket art i Norsk fauna som går hardt utover fuglebestanden. Kjør på. Få den vekk. (Med god samvittighet) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.