Jump to content

Uhell med båt. Noen som kjenner seg igjen.

Jawik

Recommended Posts

Ikke rart det går til he..... med farten og :headbang: .

Leser en overnevnte setning som fanden leser bibelen og samtidig studerer bildene, får farten som oftest skylden for alle uhell.

Jeg mener at det går til he..... med farten for de av oss som liker fart ved å suse over vannet under kontrollerte forhold og med vettet innabords. Det er en herlig følelse når en har kontroll og vet hva en gjør med de hestekreftene en slipper løs. En trenger ikke å kjøre hekken av seg overalt, når det finnes "områder" hvor slik aktivitet kan utføres uten å skikanere omgivelsene.

Samtidig gir slike bilder - uavhengig av om det var farten som forårsaket uhellet - vann på mølla til motstanderne av fart. Når jeg er ute å seiler - aksepterer jeg at noen lager hekkbølger og retter baugen opp mot det som er i annmars. Er ikke alltid like heldig med en slik manøver og da kan det renne over, når middagen går i dørken. Jeg møter større skip utpå som virkelig kan lage bølger og jeg forlanger ikke av disse at de skal ta hensyn til min lille balje. Men forventer av mindre båter at de tar hensyn når jeg seiler. Spessielt i trange farvann hvor min manøver kan bli vanskelig å utføre, for å ungå å få masta i vannskorpa.

Er det bare fart????

Nei heldigvis er det ikke bare fart som skaper slike situasjoner.

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ifølge Redningsselskapet endte de tre mennene på land utenfor Flatanger på Trøndelagskysten etter at navigeringen med kartplotteren "hadde gått helt bananas".

Enda en bekreftelse på at de gode gamle papirkartene og kompasset fortsatt er gode å ha..

Absolutt! Ta godt vare på gamlekartene uansett datostempling. Kan bli verdifulle med tiden. Å seile etter GPS alene langs kyst er fortsatt galematias :wink: . Bedre føre var, enn sitte med ræva i fjæra.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ja, papirkart er nok tingen. Ser ut som de fleste her ikke visste hvor de var, feil navigering mao.

Kan jo fortelle en liten historie fra Hafrsfjorden... En kompis og jeg kjøte oss en 27' tresnekke. Kompisen hadde ikke "styrt" en båt før og siden dette også var hans båt så ville han prøve å legge inn til ved "Marinaen" i Kvernevik. Vel, først så tørr trente vi et par ganger rett uten for og han så ut til å få det til så jeg satte meg i bauen og ventet på å hoppe i land med tauet. Men det gikk som det måttet....først så svingte han feil vei, greit nok, jeg ropte BAK BAK og tor du ikke han ga full guffe for over!!! Det endte med at vi skudde en sikket 100 tonn stor stein langt opp på stranda!! Og utrolig nok så gikk det helt fint med både båten og oss. En liten skramme i lakken var det hele.

Får trøste meg med at han mye bedre etter hvert. :smiley:

Hvordan får de til å kjøre så inni hampen fort at de kjører 100m inn i gjørme på land!? :eek: :eek:

De var jo heldige som traff gjørma. Flaue ble de nok da de trengte så mange timer for å tilkalle hjelp. Flaut.....

Jeg har en liten båt, liker å ligge stille å fiske. Men med så mange blærer i fartsbåter som farer forbi,sier jeg bare en ting; jeg hadde ledd rått hadde dere fått bråstopp å begynt å drive. Takke meg til de gamle tresnekkene som putrer forbi å hilser,å kansje til å med slår av en prat. Nei ta plasteskene deres å ryk å reis så langt det går.

Det var kommentaren i omtalen! :lol: :lol: :lol: :lol: Er nok litt enig med han.

Helt enig i at gamlekarta ikke egner seg til dagens bruk. Og så 1970 da. Som veggpryd om 100 år til oldebarna og ikke noe annet. Verdien jeg snakket om er til det antikvariske.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...