Jump to content

Limfjorden, verdt ett besøk?

avmønstret5

Recommended Posts

Har ikke vært i Limfjorden med lystbåt. Men Ålborg er jo så absolutt å anbefale om du tar turen inn her. Har vært her med både marine og sivilt fartøy. Undersøkte faktisk muligheten for å gå vestover Limfjorden med en supplybåt siden vi skulle til Esbjerg etter Ålborg. Losen mente det skulle gå, men ville ikke ta en slik seilas på nattestid. Men jeg ser for meg at dette må være en fin tur i lystbåt. Men husker ikke om noen av broene var vippe/svingbroer som kan skape utfordringer for seilbåter. Tror det er et ganske aktivt småbåtmiljø i fjorden, så gjestehavner burde være tilstede. :sailing:

Det med broer har jeg ikke tenkt så mye på, det kan vel gi noe venting, men siden det er ordinær skipstrafikk er det nok mulig å komme igjennom med mast.

Hadde en episode med broer i Danmark for noen år siden nede i innhavet sør for Fyn. Vi var bare to norske båter og broen åpnet seg og et rødt lys kom på. Rødt lys! - vi ventet. Til slutt kom det hode ut av vinduet i kontrolltårnet, brølte noen uforståelige gloser, viftet med armene og vi forstod at vi måtte komme oss igjennom. Jeg oppfatten bare et par ord " forb... fjellaber" :flag_da:

Det er ikke mange broer du trenger å forholde deg til. Et par er i selve Ålborg. Jernbanebroen og veibroen åpnes stort sett etter behov. I Aalborg er det en bitte liten havn hvor man kan overfnatte gratis, den heter Obels Kanal - midt i hjertet av Aalborg. det er plass til ca 8 båter der. Det er gjennom de siste 7 årene svært sjelden jeg har sett noen anvende denne greie havnen om sommeren - og vi tilbringer gjerne 10 dager i Vesatre Bådhavn (som har egen resturang med dyreste middaggsrett til litt over 50 kr). I Limfjorden er det 11 godt beskrevne uthavner. Det er:

1. Livø

2. Færker Vig

3. Lovns Bredning

4. Hovsør havn

5. Rovvig og Skyum Bjerge

6. Dragstrup Vig

7. Agerø og Glomstrup vig

8. Skibsted Fjord og Lindholm

9. Tambosund

10. Harrevig

11. Venø

I tillegg er det mange båthavner. De 11 uthavnene er godt beskrevet i Komma's bok om Ankerplasser i Danmark. Den beskriver 119 ankerplasser i Danmark og koster DKR 249. Verl anvendte penger. Ellers regner jeg med at du har Komma's Havnelods 2007-2009 - uten tvil skandinavias beste hok om havner for fritidsbåtseilere i området Strømstad i vest til Polen i øst, og ned til Helgoland i sør-vest. En flottere julegave er det vanskelig å få for de som seiler mye i Kattegatt og nærliggende områder.

Vi har vært gjennom Limfjorden, og skal ta den på nytt i år. Da seiler vi fra Mandal ned til Thyborøn. Deretter er en grei dagsmarsj med seilbåt til Nykøbing.... Evt. går vi nordover på nordsiden av øya (Hva heter nå den øya igjen ...? ) via Thisted...? Deretter Aalborg og Hals, før Kategatt ...?

Ingen problem å gå gjennom Limfjorden på 2-3 dager, men er været greit, så er bading i Limfjorden å anbefale !!

Dybden er veldig gjevn og fin. 5-6 meter hele veien !!! :yesnod: Du trenger ikke spesielt gode kart eller være verdensmester i å navigere, fpr å gå her. Følg rød og grønn stake....Motorvei... :lol:

Forresten litt rart... Den største broach'en jeg har hatt i egen båt, er inne i Limfjoden. Vi ble truffet av en haglebyge før vi rakk å redusere duk.... Det var mange og tyve m/s helt plutselig...nesten som en tornado...

Limfjorden har også et par horisonter faktisk.... så fjorden er stooor ! Fordelen for oss seilere, er at det ikke er særlig med bølger, så båtfarten kan ofte bli stor her. Et fantastisk sted for regattaseilere.

Broene...3-4 stk ...? åpner som regel når du nærmer deg..... De inne i Aalborg tror jeg åpner hver hele time.

Dersom du velger Limfjorden bør du også være oppmerksom på alle tilbudene på land i form av kulturelle innslag. Danmark er et svært sosialt land - dette kjenner du sikkert godt til fra før. Men dette er også sentralt i båthavnene. Det er eksempelvis flere steder felles grilling. Mange steder har du også fri tilgang til internett på stedets bibliotek. Vi har god erfaring med å bruke lokale svømmebasseng dersom været er for kaldt. Til forskjell fra Vestkysten av Sverige - som ikke er noe særlig ettertraktet av svenskene selv, er besøk i Danmark alltid et besøk til områder som er høyt elsket av danskene selv. Jeg ligger nå i Dyvig på Als. Havna har fritt internett. Biblioteket på Nordborg har også fritt internett. Og det er fantastiske opplevelsesmuligheter på Danfoss Universe på øya (Als).

(Hva heter nå den øya igjen ...? )

Mors.....

har gått igenom Limfjorden flere ganger.......

bruer er inga problem.......enten VHF eller så hissar man signalflagg N under salingen.....det betyder att man vill ha bruåpning.....

tror bare det er i Ålborg man kan få vente litt på bruåpning.......jernvegen o landvegsbru som ikke åpner under 'rushhour'

S/Y Gunga Din

Limfjorden er rigtig interessant og byder på mange dejlige sejloplevelser og overraskelser. Det lange flade stykke fra indsejlingen ved Hals og ind til Ålborg er lige som en motor vej men der kan komme meget store skibe så sejlløbet pludeslig kan blive smalt. Efter Ålborg kommer et meget snoet stykke hvor det er en god ide at krydse bøjerne af på søkortet da der er rigtig mange. Efter Løgstør er der flere muligheder enten gå mod SV mod Lyø og over mod Fur eller V over mod N spidsen af Mors. Ligegyldig hvad man vælger må man ikke snyde sig selv for turen rundt om Mors, der er virkerlig skønt. Man kan også sejle ud i Nissum bredding og til Thyborøn men der er faktisk ikke ret meget at komme der efter udover Lemvig. Thyborøn er bare en stor fiskerihavn med meget industri. Der er mange småhavne og et utal af steder hvor man kan ligge for anker.

Har man sejlet før i Danmark og i farvandet omkring Fyn vil man opleve et helt andet folkefærd i Nord Jylland, de har ikke så travlt og hvor havnemesterne i det fynske kun bliver solbrændte på håndfladerne af at kræve penge ind så er de helt anderledes i Jylland. Har i meget tid kan jeg også anbefale Mariager fjord som ligger lidt længere mod S end Limfjorden. Jeg vil ønske jer en rigtig god tur med mange gode oplevelser.

:flag_da:

PS. Selv rimlig store coastere kan sejle gennem fjorden og alle broer kan åbnes uden problemer.

Redigert av Wiking 28 dk (see edit history)
Noen med erfaringer derfra, mulighet for å ligge på svai osv ?

Jeg har vært gjennom Limfjorden 5-6 ganger med sjøspeidernes Mohawk. (26 meter mast = ingen problemer med broer. Det er bare broen over Sallingsund som er fast, og den er vel nesten 30 mtr.)

Jeg kan gjerne anbefale Harre vig som en fin uthavn. Litt tricky innseiling, men er du først inne, åpner det seg en nydelig bukt med god plass og fin natur. Et fint område for aktiviteter på land finner du på landtungen til høyre for innløpet.

Av koselige havner kan nevnes Løgstør og Lemvig. Kaiene i Løgstør egner seg kanskje best for litt større båter.

Rådet om å seile fra Tyborøen til Hals (fra vest til øst) er godt. Minst sjanse for motvind den veien.

God tur.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...