Kristina III Startet 30.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2007 (redigert) Er det noen som har konkrete erfaringer med denne typen Banten VHF antenne? Bedre eller dårligere enn den vanlige pisken? Redigert 30.Juni.2007 av sletten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 30.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 Uten å ha testet selv eller hørt noe om den kan jeg ikke fatte og begipe at den skulle gjøre en fullverdig jobb kontra en vanlig pisk.... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2007 Det ser ut til å være en typisk "kompromissantenne". Man vil ikke ha noe som stikker høyt opp, derfor lager man en "nedspolet" antenne og finner på noe "fix-fax" for å innbille folk at den er fullverdig - selv om det radioteknisk ikke er mulig. Nei har du plass så hold deg til en vanlig pisk, minst 1/2-bølgelengde, dvs ca 1 meter. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kristina III Svart 1.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 Jeg har en pisk. Selger hevder at denne antennen er mye bedre enn min eksisterende pisk, uten at jeg helt skjønte hvorfor. Jeg vet dette er et nytt produkt så det er vel ikke så mange som har konkrete erfaringer med denne ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 .... så det er vel ikke så mange som har konkrete erfaringer med denne ennå. Nei de konkrete erfaringene med akkurat denne spesifikke antennen kan det nok være så som så med. Men når man har masket med amatørradio i ca 40 år så har man gjort seg sine erfaringer om radiokommunikasjon i sin alminnelighet og antenner i særdeleshet. Jeg har ellers ikke tall på alle de "revolusjonerende" antenner som har kommet på markedet, men det eneste de viser seg å ha felles er at de i løpet av noen få år er borte og glemt. Når det gjelder VHF så kan man gjerne ta en meter som utgangspunkt og si som en tommelfingerregel at jo kortere en antenne er, jo dårligere er den. (Dette er også svakheten på de bærbare.) Men for all del: det betyr IKKE samtidig at jo lengre de er, jo bedre er de. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.