Jump to content

webasto 3500 oppkopling ?

gemini01

Recommended Posts

Hei!

Etter mye frustrasjon med mitt gamle varmeanlegg kom jeg over et rimelig webasto 3500 anlegg som hadde ligget i butikken en stund. Problemet her er at instalasjonsveiledningen ikke var på norsk, samt at koplingskjemaet var svært dårlig ilustrert. Nå har jeg imidlertid fått startet det opp og det gir utrolig god effekt. Nå sitter jeg imiddlertid igjen med ledninger; gul/rod, rød/hvit, grønn/ hvit som sansynligvis skal koples på ett eller annet vis til en liten bryter med tegn av en vifte og en flamme. Regner da med at viften står for kun kaldluft og posisjon flamme skal stå på når en kjører på varme. Nå er jo denne uhavhengig fra bryteren som hadde ferdig "plug and play" utførelse på ledningene og som styrer både igangsettingen og hvilken effekt du velger å kjøre på. Jeg har ikke tatt sjansen på noen tilfeldige tester på disse ledningene da jeg selvsagt frykter at noe av elektronikken skal ta skade.

Det er også en tynn ledning med fagene rød/svart som ligger sammen med hovedstømskablene jeg ikke er sikker på hva hører til.

Håper noen her inne på forumet kan gi meg et tips hva de ulike ledningene er beregnet for. Slik anlegget nå står virker det, men det kunne likevel vært greit å få full forståelse av hva resten hører til for evt. bedre utnyttelse.

Mvh. Alf....Kristiansund

Redigert av gemini01 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Hei. Jeg har selv en Webasto 5000 med samme type bryter. Problemet er at uansett om jeg har vippebryteren i flammeposisjon eller i vifteposisjon, varmer den uansett. Jeg trodde at den i vifteposisjon kun skulle benytte viften uten varme og at en da regulerte viftehastigheten med "varmehjulet". Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette og gjerne komme med tips om hva som kan være feil.

• 4 måneder senere...

Hei

Driver å kobler min Webasto nå Air Top 3500, og henter opp denne tråden igjen. Jeg har kommet til å koble betjenings panelet og der er noe jeg ikke skjønner. Hva er den eksterne diagnose koblingen? hvilke ledninger skal brukes der. Jeg får et par kabler til overs og etter den lille firkanta kontakten og i panelet og Den rød/hvit og sort /hvit på den lille bryteren .en i senter og en på det flammesymbolet. Dermed blir jeg usikker på den eksterne diagnosekoblingen. Noe å bry seg om?

Regner med Enzo mener den separate føleren er for temperaturen?

MVH

TNS

• 4 år senere...

Stjeler denne gamle tråden jeg :)

Jeg har byttet ut den gamle AT3500 med en ny 3900 EVO. Jeg har brukt alle gamle ledninger og tilkoblinger, det er kun selve webastoenheten jeg byttet. Ut ifra koblingsskjema ser det ut til å være akkurat det samme. Webastoen starter opp og går fint. Men etter oppstart går den raskt ned til minimum varme og vil ikke øke effekten uansett hvordan jeg vrir på temperatur innstillings hjulet.

Er det noen som har noen gode tips til videre feilsøking?

Redigert av frankD (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...