roaldbj Startet 1.Juli.2007 Del på Facebook Startet 1.Juli.2007 Det er skrevet endel om dette før her på BP. Men mat er godt - og fortjener flere tråder. For oss som som har valgt å feriere i Danmark har vi en fantastisk mulighet til å kjøpre poteter i mange havner som selvbetjening fra lokale bønder. En stor pose med poteter - antar 2 - 3 kg - nypoteter koster typisk 15 kr. Kjøpte en pose Samsø-poteter i går som nå er kokt opp. Hadde tenkt å kose meg med Samsøpoteter og Matjessild. Men potenene var så gode at mesteparten av måltiden bestod av potetene. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Stjerneskud og en grønn Tuborg fra Læsø eller Sæby er "HELT GREIT" . Da er livet værdt å leve.... Sitér dette innlegget Link to post
Pee49 Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Ferske reker og øl eller hvitvin smaker nydelig i båten. Desverre er prisen på ferske reker her i vestfold astronomiske. Friske selvplukkede blåskjell er heller ikke å forakte, men bruk blåskjelltelefon eller nettet for å se om de er giftige. Hva med stekt selvfisket makrell. Greit det og. Selv er jeg glad i pølser så båttur uten pølser finnes vel ikke for meg. Uansett god mat er viktig i båten også. Av drikke i båt på sommeren går det mest i øl, hvitvin og rosevin. Rødvin passer liksom ikke selv om jeg drikker rødvin i store mengder på vinteren. Sitér dette innlegget CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post
Hank Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Tidligere tråd om emnet Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Det blir stort sett grilling på oss , men vis dårlig vær og det passer sånn er vi kjappe til å bestille pizza .. Jeg kan jo spise pizza og pasta hele uka uten problem , men en feit entrecote med div salat og peppersaus er grei mat det også . Har foresten et passe stort lager med boxmat ombord ,erter kjøtt og flesk og lappskaus så klart . Men ikke ofte det blir slikk mat , men kjekt å ha vis du ligger i uthavn og det bøtter ned . Da er det greit med en box midag . På ferie er det noen turer på ei sjappe å spise så alle for litt fri . God sommer foresten , kun ei uke igjen til vi stikker til fjels ( telematrkskanalen ) PS: ønsker meg foresten en stekovn med kokebluss på , titta litt på den hos Setronic til rundt 4.000- Noen som har den foresten , er vel bra nok den vil jeg tru , eller må du opp i 6-7.000- for at det skal være kvalitet på den ? Litt avsporing , men har jo med mat å gjør e da. Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Mouche Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Skal man kjøpe pølser så er det to steder å anbefale: Slakter Brødrene Brubakken i Kragerø og Slakter Eide i Lillesand. Eide holder til på E18-senter, men de selger også kjøtt/pølser fra Eide på Fiskebrygga. Husk en god sennep, og la for guds skyld pølsesennepen fra Gilde, Mills eller andre få sommerferie! Spekeskinke med nye norske grønnsaker/poteter er heller ikke å forakte. Men, det aller beste er selvfanget fersk stekt makrell! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
seilærn Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 (redigert) Enig! Herlig med fersk makrell på grillen Nyrøkt makrell på ei brødskive er heller ikke så verst.. Redigert 1.Juli.2007 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Filèer av selvfisket lyr pakket i folie sammen med godt smør og godt krydder og litt urter, trukket på toppen av potetkaserollen er nydelig mat, dersom været ikke frister til grilling. Aluminiumsfolie er forresten en flott oppfinnelse, sparer rederen for en masse oppvask. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Mouche Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 For ikke å snakke om gravet makrell! Men, det krever at det er litt størrelse på den. Min oppskrift er 1 skje salt til 1 skje sukker og en teskje pepper som røres sammen. Fisken fileteres og man tar en til to spsieskjeer av blandingen på kjøttsiden av fileten og legger filet mot filet. Masse dill over, under og i mellom. Legges i en panne eller lignende og en fjel oppå med litt press. Tre/fire dager i kjøleskapstemperatur og fisken snues morgen og kveld. Når fisken er ferdig så skal den nesten smelte på tungen når man tar en liten skive. Sennepssaus lages av pølsesennep tilsatt en del sukker og finklippet dill. Spises på små biter av flatbrød og til så har man en lille og en øl - himmelsk! Blåskjell er nevnt - dampes i litt hvitvin og en del persille og oppskåret løk. Ikke nødvendig å bruke noe vann da skjellene (selvfanget, ferske og skrubbet!) inneholder nok vann. Ferdig når de er åpne, spises "naturell" og ta gjerne litt brød og dypp i kraften - nydelig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kosmix Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Lapskaus...det eneste som er blitt lagd i båten til nå. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
litt peiling Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 spekemat= diverse spekemat, eggerøre,løk,rømme,flatbrød og øl ost, kjeks og rødvin pølser og øl ny trukket fisk og hvitvin schampi, chilisaus,hp saus og øl,vin Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Ferske torskbiter. En pose ferdiglaget/småkokt fransk fiskesuppe. Litt melk og fløte. Reke og blåskjell, gjerne kamskjell. La dette putre noen minutter. Serveres med varmt brød og vin. Garanterer at mannskapet jobber med skuta til langt på natt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sleipner93 Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Nykokt krabbe er tingen! :wink: :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Her er noen oppskriver på god sjømat, kamskjell f.eks.. :) http://dinmat.fvn.no/content/view/full/35349 Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Hansi Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Et eller annet innen sjømat, iskaldt øl og en skarp en ved siden av er slettes ikke å forakte en fin sommerkveld. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.