Jump to content

clipper 34 eller 40 trawler, erfaringer?

camilie

Recommended Posts

Var heldig og fikk en privat visning i en clipper 40 på ramsø nå på Torsdag.Meget imponert over plassen ombord.

Veldig bra finish. God plass og veldig oversiktig i motorrom.Største flybridgen jeg har vært på, over 20 kv.m.

Det var 1 motor i den jeg så på, med marsjfart på 12 mil. Eier hadde bra med utstyr,bl.a baugpropell og hekktrusther

Her snakker vi om hytte på sjøen og en båt jeg må si jeg ble imponert over.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Satt akkurat å så på denne modellen på Finn. Mye båt for pengene.

Var ombord i en GB sedan i helgen i Strømstad og likte ikke løsningen. En Europa-modell er mer for norske forhold når man kan lage seg en uteplass bak med kallesje rundt og FB som tak. Det samme kan man med Clipper-båtene.

Kan tenke meg å se nærmere på denne båten og løsningene ombord. Men 12 knop bør man helst marsje.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Disse er solgt i hopetall i Australiens land; se bl. a.

http://www.clippercruisers.net.au/

http://www.clippers.com.hk/

De nye 46 - 60 foterne er stilige. 60-foteren ser ut til å være identisk med Skagen 50.

De er bygget av Chung Hwa/Fuhua Yachts i Kina, det er en egen "gruppe" for disse under forumene på www.passagemaker.com. Der finnes det også brukere som har disse båtene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg er også imponert over disse båtene. Vi vær nær ved å kjøpe en i 2006, men det var ektefellen og økonomisjefen som la inn de udiskuterbare forutsetningene hos oss. Hun ville ha båt som gikk raskere i tilfelle det var nødvendig å komme hurtigere frem. Jeg tror Clipper er et meget godt valg dersom man fra før har erfaring med snekker. Da er man vant til litt rulling. For de som har kjørt båter som har hartighet over skrogfarten har mange erfart at fart over skrogfarten demper rullingen i sidesjø. Det er også helt klart i vår nåværende trawler at rullingen reduseres betydelig når vi kommer opp i ca 15 knop. På lange strekk marsjer jeg gjerne på ca 15 knop. Ut fra anbefaling fra motorprodusent kjører vi innimellom på maks turtall og da er farten ca 26 knop. Dette synes jeg er for fort med mindre vi er ute på åpent hav. Jeg vet ikke om Clipper tilbyr montering av stabilisatorer. Det kan være vel verd å vurdere slik installering, dette demper rullebevegelsene betrakelig. Jeg har hatt gjester ombord som har trodd at vi har hatt montert stabilisatorer, men forklaringen på svake rullebevegelser har vært hastigheten. Ellers må jeg bare tilføye at vi har hatt flere typer båter, bl.a. Skipsplast (en god båt), Scand Baltic og Scand Atlantic. Atlanticen er en fantastisk båt som går godt i sjøen. Med Yanmar 340 HK motor og aktermontert ror går denne som en drøm i nærmest all slags vær og jeg tror ikke at det finnes så mange andre deplasementbåter på 32 fot som har tilsvarende plass ombord. Ulempen for oss var at det ble noe vanskelig å komme ombord fra dolbordene (som er brede) til kabinen. Men er man fysisk lett bevegelig er det en drømmebåt. Overgangen til trawleren har ført til at vi nå er mye mer ombord i båten enn tidligere. Trawlerlivet innebærer nok at man lever i båten som om man var i en hytte. Jeg var ved overgangen til trawler i 2006 noe nysgjerrig på hvordan det var å anløpe havner. Dyptgående er ca 1.05 meter og med to motorer kommer vi til nærmest over alt. Med to motorer, aktivt bruk av roret, og baugpropell går vi sideveis overalt, nærmest uavhengig av strøm og vind. Jeg tror nok det er klokt å ha aktermontert sidepropell dersom man har en motor. Dette vil gjøre manøvreringen enklere i trange havner. Hyggelig at flere vurderer trawlerlivet. Det er ikke så mange trawlere i Norge - men antallet synes å tilta. Hittil har jeg bare erfart en ulempe med å ha trawler: man ønsker å tilbringe all fritid i båten. Jeg får stadig signaler om jeg vet hvor jeg bor (dvs huset vårt). Ingen tvil om at trawlerlivet går ut over vedlikehold av hus og hage.

• 1 måned senere...

Fruen og jeg var ombord i en Clipper 40 i Sandspollen. En flott båt hvor man kan ønske seg annerledes plassering av interiøret dersom man ønsker andre løsninger.

Et nydelig trearbeid innvendig overalt.

Eieren kunne fortelle at de måtte lage bedre lufting forut i båten da det ble mye kondens der. Ellers bare småting han hadde å utesette på Clipper 40.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...