Jump to content

Kan registerreima hoppe over ett hakk?

index

Recommended Posts

Har hatt litt forskjellig av problemer med motoren det siste året. Røyk, oljeforbruk, oljefilm på sjøen, hard gange/rakling, får ikke max turtall etc. Har skiftet ventiltetninger, glødeplugger, skiftet/justert dyser m.m. uten at det hjelper noe videre. Jeg har derfor skaffet meg ny motor, som skal inn i løpet av høsten/vinteren. Men da jeg tok meg en liten kveldstur på sjøen nå i kveld, kom jeg til å tenke på en ting jeg ikke har sjekket: Kan det være at registerreima har hoppet over et hakk? Er dette i det hele tatt mulig på en dieselmotor? Det kunne i så fall forklare noen av problemene, om ikke alle. Jeg skiftet reima for to år siden, og det første året etter dette gikk den helt fint. Men kan den ha strekt seg slik at den har hatt mulighet til å hoppe over? Tror vel egentlig ikke det selv, da slike reimer er såpass godt armerte at de ikke burde ha mulighet til å strekke seg. Men kanskje noen har andre erfaringer??

Det er et lite he..... å komme til for å sjekke med motoren i båten, så derfor hadde det vært greit å høre om noen har erfaringer med dette før jeg begynner å skru. Har jo lyst til å bruke båten et par-tre måneder før den går på land for motorbytte....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er teoretisk mulig men skal ikke skje. Hopper den over en tann spørs det om motoren i det hele tatt starter. Sjekk innsprøytningstidspenktet med mikrometer i pumpa så får du svar på det spørsmålet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hvordan gjør man det? Det er snakk om en Simms rekkepumpe her.

Den starter greit, men får max 3000 o/min (skal gå 3600), ryker litt mye på tomgang og som sagt så synes jeg den rakler mer enn den pleier. Men det siste kan jo være innbilning fra min side. Som du sier, med ett hakk feil burde den vel strengt tatt ikke starte i det hele tatt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ahh.. rekkepumpe har jeg ikke skrudd på men innsprøytningstidspunktet bør nok sjekkes uansett. En smule feil kan gjøre mye mht. røyk o.a.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  index skrev:
Kan det være at registerreima har hoppet over et hakk? Er dette i det hele tatt mulig på en dieselmotor? Det kunne i så fall forklare noen av problemene, om ikke alle. Jeg skiftet reima for to år siden, og det første året etter dette gikk den helt fint. Men kan den ha strekt seg slik at den har hatt mulighet til å hoppe over? Tror vel egentlig ikke det selv, da slike reimer er såpass godt armerte at de ikke burde ha mulighet til å strekke seg. Men kanskje noen har andre erfaringer??

Det at reima hopper over ett hakk er like sannsynlig som at mora mi var en hest med fire bein. Noen innen min perifere bekjentskapskrets vil imidleritd med overbevisning hevde muligheten.

Altså lite mulig. Hvis så var, ville du sannsynligvis ikke få startet, fordi ventilene sannsynligvis ville sitte fast i stempeltoppene ved første tenning. Dette med en tann feil er noe vi har sett skrekkesempler på før.

Nå skal du høre: Hulda startet ut med nullstilt motor fra et renomert verksted. Første start, motoren havarerte. Vi fikset det uten bistand fra leverandøren. Motor tatt i bruk, pendlet voldsomt på turtall innen gitte turtallsområder. Skiftet ut pumpen med en renovert fra USA, problem solved. Motoren har dobbelt eksosanlegg, og jeg liker ikke at det ryker mer fra det ene eksosrøret enn det andre. Låner fire utslitte dyser (dette er en V8) fra GMC 2500. Røyken er borte som ved et mirakel. Dysene, som GMC 2500 testet på forhånd, åpner på 10% lavere trykk en spec., men sprer greit og drypper ikke. Nye dyser bestilt i forrige uke fra USA og blir skipet denne uken.

Sjekk heller andre muligheter enn 'en tann feil'.

Redigert av Hulda (see edit history)

Da er vi på bølgelengde, Hulda! Regnet ikke med at det var så veldig sannsynlig egentlig. Ellers har jeg egentlig sjekket litt av hvert. Skiftet ventiltetninger, en var løs, resten godt slitt, men det ryker like godt etterpå. Hadde ute dysene, to åpna ved 20-30 bar under rett trykk, de to andre pissa som fy allerede fra 40-50 bar. Skiftet de to verste med to andre jeg hadde, og justerte alle fire opp til korrekt trykk. Ryker fortsatt mer enn før, samt at jeg kan kjøre opp tillitt over 2900 o/min før den begynner å spy svart røyk samt at jeg ikke får opp mern turtall. Skal gå 3600. Har sjekket kompresjon på tre av sylindrene, ligger mellom 26 og 31 bar. Fikk ikke sjekket den siste, da både dyseholder og glødeplugg sitter alvorlig fast, og jeg er redd for å ødelegge ved disse ved demontering. Mulig kompresjonen er dårlig på den siste sylinderen, og at dette forårsaker problemene...

Motoren jeg har er en Ford Sabb 54 hk, som er samme motor som satt i Ford Transit frem til 1985 (forkammermotor). Har nå fått tak i en dårlig Transit med god motor, -88 modell. Dette er den nyere direkteinnsprøytede motoren, som visstnok skal være en mye bedre motor samt mye mer kurant å få tak i deler til enn den gamle. Starter lett, går som ei kule, og har ikke synlig eksosrøyk selv med kald motor. Samt at den har 16 hk mer, skader heller ikke selv om jeg nok ikke har behov for dem i en snekke. Så når høsten kommer skal det nok bli stell på sakene, får jeg håpe... Må bare få tak i litt deler som trengs til ombyggingen først...

at ei reim hopper over , ikke usansynlig.. kommer litt an på strammeren til reg reima m, men mange har et fjærbelastet strammerhjul , og kan reima bli slakkk ved å turne motoren feil vei . også ved stopp av motor , kan den ta et lite jump tilbake , og da kan den godt finne det for godt å hoppe ei tann enten på kam , eller på pumpe hjulet..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

hifo skrev:
... mange har et fjærbelastet strammerhjul...
De motorene jeg har vært borti med fjærbelastet strammehjul er dette kun for forspenning av registerreima og skal låses/blokkeres når reima er spent korrekt. På andre reimer som ikke er kritiske for motorens liv kan strammehjulet godt være fjærbelastet.

Sleipner93 skrev:
Har du bilde av båten din, har liksom aldri sett den... :lol:

Har ikke noe for hånden nei! Men det var nå motoren som var problemet denne gang da...

Hei!

Hvis reima ikke har korrekt stramming kan den selvfølgelig hoppe over. Den vil da ryke voldsomt. (jeg har prøvd) Med riktig stramming nesten umulig. Strammehjulet på denne skal ha en fjær for rett stramming og hjulet skal låses med en gjennomgående bolt. Dette vet du vel siden du har skiftet reim en gang. På en maken motor har jeg vært borti at kilen på veiakselen var ødelagt slik at reinhjulet forskjøv seg. Da røyk det gitt!

Timingen sjekkes på følgende måte: Veiakslingen har et merke på blekket som sitter innenfor reimhjulet. Dette skal stå mot ett merke på blokken ca kl 5 sett forfra. Hvis timingen da er riktig skal reimhjulet på kammen kunne låses med en 8 mm bolt eller lignende gjennom ett hull i reimhjulet og inn i et tilsvarende hull i blokken ca kl 8. Dieselpumpem skal da stå på 12-13 grader.

I værste fall kan skiva med merket på veiva ha forskjøvet seg hvis kilen er ødelagt så for å være 100% sikker må reimhjulet av for sjekk.

Sleipner93 skrev:
Veldig off topic dette men. Har du bilde av båten din, har liksom aldri sett den... :lol:
  index skrev:
Har ikke noe for hånden nei!

Men se, om ikke det finnes noget i Worses omfangsrike fotografiske samlinger:

akagi_anker_3.jpg

akagi_for_anker.jpg

Disse to var fra min eiertid; neste er fra Index' avhenting av båten:

p3240011_small.jpg

Og endelig båten, med kalesje:

p5150001_small.jpg

En flott båt. Det hender at jeg savner den.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Se der ja! En hel billedserie jo! Kalesjen er strammet opp og justert i ettertid, så nå ser den litt ryddigere ut. Joda, båten er kjekk den. Utrolig romslig og innholdsrik til å være 27 fot, så den er velegnet som base for oss båtfanter. Synd at motoren skulle begynne å skape seg, men etter 29 år er det vel ikke annet å vente. Men til neste sesong er forhåpentligvis den nye motoren på plass, så da er den klar for mange nye år på sjøen igjen.

Quote: .En flott båt. Det hender at jeg savner den

Særlig ved bunkring kanskje :wink: Den er nok litt rimeligere i drift enn Fairline'en....

Nei egentlig ikke ved bunkringen, men f. eks. roen og sjelefreden i 6-8 knop på autopilot, lesende avisen og nytende god drikke, og bare behøve å kikke opp en gang hvert annet minutt for å tilfredsstille kravene til utkikk ... det kan man savne!

På den andre side er ikke CBC-dekket å forakte. Ville ikke byttet tilbake igjen. Men kanskje en 31 combi når jeg blir pensionist? Man får se.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Roolig nå! Det er altfor lenge siden vi har vært på overnattingstur med båten nå, og dette bidrar bare til å øke uroen i kroppen! Håper det blir såpass vær til helgen at det kan bli en liten tur av det. Er litt skeptisk til motoren, men den starter og går i det minste. Så da må den jo nesten brukes da...

På en dieselmotor er det såpass høy kopmresjon at det ikke er mye spillerom for feil justering av ventilene (eller at reima har hoppet over et hakk eller to). Derimot har neg vært borti en motor (VW 1,6td jx-motor) der reimskiva (til tannreima) på kamakslingen har løsnet. Til å begynne med gikk motoren dårlig med mye røyk og høyt forbruk, i tilleg til dårlig med krefter. Etterhvert som dette løsnet mer skjedde jo det som måtte skje. Kamakslingen stoppet mens motoren gikk (og bilen i tillegg dro med seg motoren når den ikke trakk mer). Reultatet var at motoren gjorde et tappert forsøk på å komprimere et par ventiler...

Konklusjonen er at der KAN skje rare ting i motorer, selv om det virker lite sannsynlig.

mvh

HC

ANJA II og Gabba III: Da snakker vi om bensinmotorer og der er LANGT større klaringer før katastrofen skjer (om den i det hele tatt skjer). Noen bensinmotorer har så stor klaring mellom stempeltopp og ventiler at ventilene kan stå fullt åpne uten å berøre et stempel på topp.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...