Jump to content

Farge på eksosen

saga 7000

Recommended Posts

Generell betraktning:

Hvit eksos.(vedvarende) betyr som oftest at det kommer vanndråper i forbrenningskammerne. Oftest et topp-pakningsproblem

Sort eksos. (vedvarende) Uforbrent drivstoff. På dieselmotorer utette ventiler eller slitte dyser

Blå eksos. Smøreolje kommer inn i forbrenningskammerne. Kan være et pakningsproblem eller utette ventilstyringer.

Av de ovenstående er sort eksos den minst farlige og hvit eksos den du minst av alt vil ha.

Generell betraktning:

Hvit eksos.(vedvarende) betyr som oftest at det kommer vanndråper i forbrenningskammerne. Oftest et topp-pakningsproblem

Sort eksos. (vedvarende) Uforbrent drivstoff. På dieselmotorer utette ventiler eller slitte dyser

Blå eksos. Smøreolje kommer inn i forbrenningskammerne. Kan være et pakningsproblem eller utette ventilstyringer.

Av de ovenstående er sort eksos den minst farlige og hvit eksos den du minst av alt vil ha.

Eller:

Hvit eksos under oppstart = uforbrent diesel. Normalt for en rekke motorer.

Sort eksos = Uforbrent diesel, som over, men også dårlig tilgang på forbrenningsluft. Eks.: Turbo, tett filter, dårlig lufting av motorrom, etc.

Blå eksos = Olje i forbrenningen: Da kan man lukte oljen i eksosen. Dette kan også være defekt veivhusventilasjon, for stort undertrykk i innsugmanifolden, etc. Dessuten kan også dårlige dyser bidra til blå røyk. Dette har jeg hatt selv.

Jeg har sett at vannet omkring eksosutsplipp på enkelte diseldrevne fritidsbåter ved oppstart får olje/diesel hinne. Kan fargen/utseende på denne hinnen si noe om diesel/oljeutslipp?

Nei. Den hinnen viser at:

a) Motoren pøser ut olje

b) Motoren pøser ut uforbrent diesel, samme som hvit røyk etter oppstart, hvilket kan være normalt.

Hinne av diesel eller smøreolje vil uansett være hydrocarboner.

Nei. Den hinnen viser at:

b) Motoren pøser ut uforbrent diesel, samme som hvit røyk etter oppstart, hvilket kan være normalt.

Har samme symptomer - hinne og røyk - ved oppstart av md2b. Når motor får gå tre-fire minutt er det minimalt med synlig eksos/hinne.

Volvo Penta kalles visst gjerne "smoke on the water" :eek:

Dufour 40 Performance

Har samme symptomer - hinne og røyk - ved oppstart av md2b. Når motor får gå tre-fire minutt er det minimalt med synlig eksos/hinne.

Volvo Penta kalles visst gjerne "smoke on the water"

Som sagt, normalt for alle 'voksne' motorer, som eks. Caterpillar 3608 og Volvo MD2b.

Jeg synes eksosen (på båten)er lys grå, ikke hvit eller svart. Er det greit? Den har sånn farge når jeg drar på litt.

Jeg er ganske ny på båtmotor á la gammal-diesel, men eksos fra min båt er lys grå, og bekymrer meg ikke.

Jeg har drevet en stund med veteranbiler, og grovsjekket tingenes tilstand på min daværende Triumph Spitfire ved å holde et hvitt klede spent for eksosrøret med motoren igang. Svart = ikke bra, Hvitt/nesten ikke synlig farge = ikke bra, mens lys grått er en grovindikasjon at ting står relativt bra til.

Er ikke dette overførbart (fargene, ikke kledet) til båtmotor og? Bare undres... :blush:

Dufour 40 Performance

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...