saga 7000 Startet 1.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2007 (redigert) Jeg har en VP MD 21B, hva slags farge er normalt på eksosen? Redigert 1.Juli.2007 av saga 7000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 grønn Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 tenker du kald eller varm motor..ved varm motor ,skal det vel ikke være noe særlig røyk å se . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
tool Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Generell betraktning: Hvit eksos.(vedvarende) betyr som oftest at det kommer vanndråper i forbrenningskammerne. Oftest et topp-pakningsproblem Sort eksos. (vedvarende) Uforbrent drivstoff. På dieselmotorer utette ventiler eller slitte dyser Blå eksos. Smøreolje kommer inn i forbrenningskammerne. Kan være et pakningsproblem eller utette ventilstyringer. Av de ovenstående er sort eksos den minst farlige og hvit eksos den du minst av alt vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Generell betraktning: Hvit eksos.(vedvarende) betyr som oftest at det kommer vanndråper i forbrenningskammerne. Oftest et topp-pakningsproblem Sort eksos. (vedvarende) Uforbrent drivstoff. På dieselmotorer utette ventiler eller slitte dyser Blå eksos. Smøreolje kommer inn i forbrenningskammerne. Kan være et pakningsproblem eller utette ventilstyringer. Av de ovenstående er sort eksos den minst farlige og hvit eksos den du minst av alt vil ha. Eller: Hvit eksos under oppstart = uforbrent diesel. Normalt for en rekke motorer. Sort eksos = Uforbrent diesel, som over, men også dårlig tilgang på forbrenningsluft. Eks.: Turbo, tett filter, dårlig lufting av motorrom, etc. Blå eksos = Olje i forbrenningen: Da kan man lukte oljen i eksosen. Dette kan også være defekt veivhusventilasjon, for stort undertrykk i innsugmanifolden, etc. Dessuten kan også dårlige dyser bidra til blå røyk. Dette har jeg hatt selv. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Jeg har sett at vannet omkring eksosutsplipp på enkelte diseldrevne fritidsbåter ved oppstart får olje/diesel hinne. Kan fargen/utseende på denne hinnen si noe om diesel/oljeutslipp? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Jeg har sett at vannet omkring eksosutsplipp på enkelte diseldrevne fritidsbåter ved oppstart får olje/diesel hinne. Kan fargen/utseende på denne hinnen si noe om diesel/oljeutslipp? Nei. Den hinnen viser at: a) Motoren pøser ut olje b) Motoren pøser ut uforbrent diesel, samme som hvit røyk etter oppstart, hvilket kan være normalt. Hinne av diesel eller smøreolje vil uansett være hydrocarboner. Sitér dette innlegget Link to post
New Attitude Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Nei. Den hinnen viser at: b) Motoren pøser ut uforbrent diesel, samme som hvit røyk etter oppstart, hvilket kan være normalt. Har samme symptomer - hinne og røyk - ved oppstart av md2b. Når motor får gå tre-fire minutt er det minimalt med synlig eksos/hinne. Volvo Penta kalles visst gjerne "smoke on the water" Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Har samme symptomer - hinne og røyk - ved oppstart av md2b. Når motor får gå tre-fire minutt er det minimalt med synlig eksos/hinne. Volvo Penta kalles visst gjerne "smoke on the water" Som sagt, normalt for alle 'voksne' motorer, som eks. Caterpillar 3608 og Volvo MD2b. Sitér dette innlegget Link to post
saga 7000 Svart 2.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Jeg synes eksosen (på båten)er lys grå, ikke hvit eller svart. Er det greit? Den har sånn farge når jeg drar på litt. Sitér dette innlegget Link to post
New Attitude Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Jeg synes eksosen (på båten)er lys grå, ikke hvit eller svart. Er det greit? Den har sånn farge når jeg drar på litt. Jeg er ganske ny på båtmotor á la gammal-diesel, men eksos fra min båt er lys grå, og bekymrer meg ikke. Jeg har drevet en stund med veteranbiler, og grovsjekket tingenes tilstand på min daværende Triumph Spitfire ved å holde et hvitt klede spent for eksosrøret med motoren igang. Svart = ikke bra, Hvitt/nesten ikke synlig farge = ikke bra, mens lys grått er en grovindikasjon at ting står relativt bra til. Er ikke dette overførbart (fargene, ikke kledet) til båtmotor og? Bare undres... Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
olpi Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Bare en tanke: Siden det er vannkjølt eksos så vil det vel også bli litt damp (grå røyk). Kanksje mest hvis man får liten vangjennomstømning pga slitt impeller i sjøvannspumpen e.l.? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.