Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Helt utrolig, dette er tredje gangen Trudelutt er blitt fanget opp i Mossekanalen på vei hjem fra ferie. Tusen takk! Nå er vi på plass i hjemmehavnen Son, og pakking og rydding i båten står for tur. Nå stenger jeg av PC'n og webkameraet for denne gang.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Noen minner fra årets seilferie. Svenskekysten ned, 5 dager på Læsø og så svenskekysten opp igjen.

dsc_5332.jpg

Vi starter på Ramsö, syd for Syskoster

dsc_5384.jpg

dsc_5396.jpg

dsc_5416.jpg

Bovallstrand

dsc_5429.jpg

dsc_5465.jpg

Hunnebostrand

dsc_5509.jpg

På veg til ...

dsc_5537.jpg

..Bohus Malmön

dsc_5558.jpg

dsc_5606.jpg

Grundsund

dsc_5626.jpg

dsc_5627.jpg

dsc_5642.jpg

Käringön

dsc_5649.jpg

dsc_5716.jpg

dsc_5763.jpg

Utkäften på Klåverön, syd av Marstrand

dsc_5792.jpg

Rörö

dsc_5817.jpg

dsc_5838.jpg

På vei til ....

dsc_5942.jpg

...Vrångö

dsc_5944.jpg

dsc_5988.jpg

Niser på overfart til ...

dsc_5994.jpg

...Læsø

dsc_6035.jpg

På sykkeltur helt nord på Læsø, Danzigmann

dsc_6054.jpg

dsc_6098.jpg

Ved Stokken, på Læsø

dsc_6120.jpg

dsc_6140.jpg

dsc_6163.jpg

Tilbake på svenskekysten og Marstrand

dsc_6191.jpg

dsc_6196.jpg

Denne skuta krysset seg ut fra Marstrand

dsc_6218.jpg

Skärhamn

dsc_6225.jpg

dsc_6230.jpg

Denne traff vi i to havner og begge gangene med fenderen plassert på samme vis.

Tror ikke den ønskede mening kommer helt frem......

dsc_6289.jpg

Lilla Kornö

dsc_6312.jpg

dsc_6329.jpg

Avslutter med ett uheldig båtopptak i Hamburgsund

Helt enig, flotte bilder. Jeg la spesielt merke til bildet fra Rörö hvor vi kun så vidt var innom uten å bli værende for en del år siden. Den gang la vi ut anker, men fikk dårlig feste og det var for høyt opp fra baugen til bryggen til å få en tung hund inn og ut av båten.

Så hvordan er det der nå? Er det kun med baug inn mot bryggen i forkant av bildet og eget anker fremdeles? Jeg hørte noe om at det skulle bli lagt ut liner der for akterfortøyingen. Og er det gjesteplasser videre rundt i bukten, kanskje med lavere brygge?

Alle skryter svært av Rörö, så neste år kunne vi tenke oss å gå dit i stedet for de andre stedene i området vi har vært som Björkö, Källö Knippla og Hyppeln. Nå er vi hjemme på Skjetten, og selv om regnet bøtter ned, river abstinensen i kroppen etter å ha vært på sjøen i 30 dager! Jeg går fremdeles med baatplassen.no T-skjorte på meg!

dsc_5817.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

... Rörö... så hvordan er det der nå? Er det kun med baug inn mot bryggen i forkant av bildet og eget anker fremdeles? Jeg hørte noe om at det skulle bli lagt ut liner der for akterfortøyingen. Og er det gjesteplasser videre rundt i bukten, kanskje med lavere brygge?

...

Ja, faste akterfortøyninger i hele havnen bortsett fra "utstikkeren" til høyre i bildet.

Rörö er en veldig fin havn med flott og spesiell natur.

Nå ligger Hulda mutters alene på Ursholmen og gynger i dønningene. Det var svært få båter som lå kailangs på Nordkoster. Skulle tatt et bilde av solnedgangen, men camera'et var tomt for strøm. Og der ramlet det en flue ned i rødvinen min. Best å gå og legge seg før det skjer noe mer galt. Kanskje ett glass rødvin til, det er lov med to glass.

Livet er fært. Du ligger alene sammen med en rødvins supende flue på Ursholmen.

Jeg ligger mutters alene i gjesthavna i Grebbestad og nyter ett par pils og no XO, mens jeg har Eric Clapton lavt på Radioen. Som sagt livet er FÆRT, er synd på oss.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det var Hulda, Bidevind. Vi ligger på samme brygge i Strömstad.

Arvid_A og andre pulteslitere: Nå har jeg ligget ute på Ursholmen og montert spinnakerbom. Ingen som klager på at jeg kjører aggeregatet heller. Det er såpass varmt i solen at jeg måtte plugge nedpå en iskald Mariestad'are Export. Sliter rundt i bare underbuksa. Det er ikke en kjeft her ute. Det er så deprimerende atte...

Jeg har gått helt til Fjellbacka. Her er vi faktisk hele 3 båter på den ene flytebrygga. Driver å tusler og oljer litt utvendig i høstværet.

Ser ut til å bli noe møkkavær fra Fredag kveld. Får nyte dette så lenge det varer og håpe på at mine :pray: blir hørt og drittværet venter til ut i neste uke.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ja du har det fælt, og jeg lider med både deg og Hulda! Får friske opp med et bilde fra siste etappen vår hjem for en uke siden. Den seilbåten gikk faktisk ifra oss selv om jeg presset Trudelutt opp i 7,3knop!

havblikk.jpg

Lars H. :flag_sw:

Da kan Bohuslän melde om morratemperatur 8 grader C. Blikkstille og klarvær. Inne i båten holder rødvinen 21 grader. Det planlegges egg & bacon. Man skal ikke underslå at høsten nærmer seg. I natt har det ikke vært langt over frysepunktet. Men disse morgnene er sjeldne; krystallklart med en og annen tåkedott som sklir fra land og ut i sjøen. For å oppleve dette, så må man opp om morran. I går lå jeg over på Ursholmen, mutters alene. Lå hele natten og tenkte på hvordan det ville være her om det kom en nattkuling ut Oslofjorden. Det holdt meg våken hele natta. Ursholmen er i så måte lik Akerøya og nordsiden av Tofteholmene, blikkstille for i løpet av et kvarter å snu seg til det rene helvete med kuling fra nord. Nåja, det skjedde ikke. Men førte til at jeg sloknet som et lys kl. 20:00 i går og var oppe frisk og opplagt kl. 06:00 i dag. Og fikk oppleve denne praktfulle morgenen.

• 4 uker senere...

Dro sydover fra Engelsviken i går ettermiddag. Satte kryssfokk i le av Rauø og gikk E av Missingen og Søster. Ble en del motorseiling for å lade batterier. Slo etter hvert av motoren og satte genoaen. Med disse seilene lå vi mellom 7- og 8 knop til vi kom syd til innseilingen til Havstensund fra nord. Fordekket på Hulda har ikke vært så rent denne sesongen som det er nå, konstant høytrykkspyling. Men så var det status på svenskekysten. Lå en båt i tillegg til Hulda langs bryggene i Havstensund. Dog lå det et par båter i bøyene nord for sundet. Det var sekkmørkt da vi kom så langt. Disse innerledene kan være en utfordring når det er så kølamørkt som det er på denne tiden. Hulda mangler en hver form for dekks- og søkelys. Noen som må fikses, for sesongen er ikke over enda! Startet fra Havstensund sånn ved halv åtte-tiden. Blikkstille, det eneste jeg møtte var en hekksjøgeneral på full peis inn fra syd mot Havstensund. Han slo ned på farten 50 meter foran oss, ok, ikke alle av dem er like sprø. Ut Gule Humpen, som i dag virkelig fortjente navnet. Opp til 30 grader krenging, kun bølger, null vind. Gikk mellom Väderöarne og fastlandet. Plutslig var det en seiler som lå på horisonten og gikk på utsiden av øyene. Inne mot Fjellbacka dukket det opp tre seilere. Da jeg kom til Smögen var jeg plutslig blant seks- til syv norske seilere. I køen på systembolaget i Kungshavn var vi fem norske på rekke og rad foran kassa. Det er liv laga, nå har har vi snart kjøpt opp Bohuslän ned til Lysekil. Hulda ligger nå i Springet (på andre siden av halvøyen der Kungshavn ligger)for å få på en del rustfrie saker. Har en kjempebra 'rustfrigubbe' her nede. Om tre uker går ferden opp til Strömstad igjen. Og det er fremdeles nesten halv rulle på svenskekysten, selv om skiltene med 50 % REA for lengst er plukket ned.

Midunnelig!! Ad søkelys, sjekk ut xenon håndholdte lyktene Seatronic har. Skal se om jeg finner info. Antakelig bestillings vare

Takker, tar meget gjerne imot informasjon. En plage med seilbåter er at det blir blendende refleks i rigg og seil. Driver og funderer på hvordan jeg skal fikse det. Har lagt ut ledninger under gennakerpeket, men peket plasker ned i havet med stor kraft nå og da.

Nå satte jeg på Eber, vurderer om jeg skal ta et glass rødvin til. Men fire glass burde egentlig holde, jeg skal kjøre bil i morgen formiddag. 22 behagelige grader i salongen, og jeg er søvning. Baugpropellen kuttet ut, så jeg har litt og putle med i morgen tidlig også, før Admiralen kommer for å hente menneskevraket. Akk ja, mandag tilbake på jobb. Hadde det ikke vært for at jeg er så blakk, skulle jeg ikke ha jobbet en dag til! Det er to muligheter: Vinne i lotto etc., eller jobbe til jeg er 70.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...