Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

I dag har det ikke skjedd stort :smiley: løpetur på morran, sen lunsj på Petersons Krog der jeg nok en gang innså at stedet er oppskrytt (at noen bestiller bord der ett år i forveien kan etter min mening ikke skyldes maten). Handla litt mat, hjulpet hyggelig eldre mann i HR31 vedsidenav ut, ikke hjulpet dritsur eldre mann i Malö 39 ut (skulle nesten tro han var selger på Malö, så sur var han), hjulpet en liten Albin inn, fant plass til en Maxi 87, osv osv. 25grader pluss, kun noen høye slørskyer på himmelen. Havnevakten har mer enn nok med å avvise folk for havna er full.

 

Kjørte nettopp opp en indre, umerka led mellom Gullholmen og Käringön som står beskrevet i SXKs perm. Den er omtrent som anmerket nedenfor (karter er kun veiledende, brukes på egen risiko)

2ee6e7bc-039c-cbad.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken dag! Vi gik fra Grundsund i morges og straks vi kommune i sejlleden stod det klart at dette var årets store sejldag. Alt hvad der kunne flyde var på vandet i dag. Og alle de traditionelle oplevelser var her. Både der sejlede på tværs af sejlretningen, overfyldte skærgårdsjeeps med solbrune børn og et stort antal hækbølge-generaler.

 

Som sædvanligt var svenskerne i overtal når det gælder hasardet kørsel. Men alligevel var de to norske både, der tog prisen. Lige inden Mollösund blev vi overhalet af to norske Windyer, der med sindsyg hastighed overhalede otte-ti både på et virkelig smalt sted. Det var ganske enkelt det værste jeg har set og jeg har nu set en del.

 

Jeg blev så arrig at jeg tog VHF'en og skældte dem ud. Sagde at de kørte hasarderet og at de burde overveje deres kørevaner. Men fik ikke noget svar. De havde nok for travlt med at sejle, se på plotter og på de to blondiner, der var bikini-passagerer i hver sin båd.

 

Fruen er her i bil, så hun blev sat af i Skärhamn og jeg fortsatte alene nu udenskærs. På vejen langs Paternoster-skærene var jeg ved at miste overblikket. Jeg var klar over hvor jeg var, men pludselig synes jeg at jeg så et skvalpeskær forude. Dybden sagde 33 meter, så jeg var ikke i fare, men jeg mistede alligevel overblikket. Det var sikkert medvirkede at jeg havde siddet i over to timer i solen på fly'en og stegte. Det var virkelig hedt. Jeg måtte sætte kursen mod vest og var nærmest halvvejs i Skagen før jeg turde gå sydpå igen.

 

Jeg gik indenskærs ved Källö-Knippla og fortsatte til Öckerö hvor jeg havde aftalt rendez-vous med Fruen. Lige da jeg gik ned i fart ved Stuvø kom der alarm på Sweden Rescue. En 14årig dreng var forsvundet ved en badeplads lige øst for Björkö på fastlandet. En stor eftersøgning gik i gang med to helikoptere og en række både. Desværre virkede det som om det endte ulykkeligt og de fandt drengen druknet. :sad:

 

Nu ligger vi i Öckerö der ikke er verdens mest spændende havn. For at sige det mildt. Urolig og ikke charmerende. Men alligevel en oplevelse. Fire store norske både har bunkret diesel fra en tankvogn her. De har nok fundet en fidus, tænker jeg.

 

Det er virkelig varmt. Men vi skal ikke klage. Det er "long overdue" så det nyder vi.

 

Et billede fra Grundsund i går aftes:

 

2ee6d623-1a2c-b5d9.jpg

Link to post
Share on other sites

Din reisebeskrivelse MajorAndy skremmer meg virkelig. Kanskje jeg skulle ta en ferie i juli for å forstå hvor herlig det er nedover svenskekysten i august?

 

I dag er det onsdag, men fredag morgen (tidlig 0500) raser vi sydover i 7 knop. Håper ikke at det blir helt Texas med alle som skal hjem etter fellesferie. Hvor langt vi går avhenger av været. Kanskje vi kun går til Hankø, Skjærhalden eller Havstensund?

 

Eller kanskje vi skulle sette av gårde når vi ankommer med bilen til hjemmehavnen i Son kl. 2345 torsdag og gå rett sydover allerede da? Nattseilas er noe jeg har stor sans for.

 

Virker dette stressende? Ja, kanskje, men deretter lever vi som fanten. En dag går vi 4 timer, neste 20 minutter og så ligger vi i ro 1 eller 5 dager.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gått fra Käringön til Kungshamn i dag, innaskjærs med hjulvispen. Til morgenen på vei ut av havna på Käringön så jeg turens første "kjendis" i form av baatplassen's egne Bitteliten! :clap:

 

Kan skrive under på at turen nordover, tross strålende vær, til tider var veldig lite hyggelig, mye grisekjøring med store båter, ikke spesiellt koselig i en 23-foter, innredningen lå i biter på dørken da vi endelig kom frem til Kungshamn, ikke noen gang på turen har vi hatt værre sjø enn innaskjærs i dag, inkludert forsøket på å gå ut fra Læsø med 14 m/s midt imot. Havnevakten her var hyggelig og behjelpelig, til han sluttet på jobb, og en frekk jypling kom bort og nesten skjelte på oss fordi vi ikke hadde betalt avgiften, enda den ble betalt via dockspot gode 20 timer i forveien, men men, sånn er det vel noen steder.

 

Her er det rolig og stille, bra for oss som legger seg i 9-tiden.. skal over Skagerrak i morgen tidlig klokken 4, regner med å bruke ca. 14 timer til Jomfruland.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Kan skrive under på at turen nordover, tross strålende vær, til tider var veldig lite hyggelig, mye grisekjøring med store båter, ikke spesiellt koselig i en 23-foter, innredningen lå i biter på dørken da vi endelig kom frem til Kungshamn, ikke noen gang på turen har vi hatt værre sjø enn innaskjærs i dag, inkludert forsøket på å gå ut fra Læsø med 14 m/s midt imot.

Dette var ille, hva er det som er i gang angående det å være på sjøen med båt? Har alle tatt med seg rattet og gasspedalen pluss all verdens problemer fra BMW'n ut i båten? Slik det høres ut er jeg glad jeg ikke skal ut før fredag. Kanskje jeg skal vente til mandag når alle "tullingene" er kommet seg hjem til køene med bil inn mot Oslo, Bergen, Trondhjem osv. . .. .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser tydelige tegn på at mange ikke har den minste aning hva de driver med, flere båter på 40 fot + sakket pent ned i halvplan da de passerte oss, og bølgene ble som følge dobbelt så store. Skal sies også at det er mye hyggelige og flinke båtfolk ute, flest av dem, men det er jo litt lettere å se det negative.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Enig med Lars H. Har gamblet med veldig sen ferie nettopp for å slippe unna disse utålmodige BMV eiere i raske båter som viser fingeren 3 ganger til mine håpefulle ungdommer som er litt for langt til babord i leia.

Ikke helt sikker på om det styres til babord eller styrbord når vi går ut Oslofjorden, styrer nok etter der det er lovet best vær en gang utpå lørdag formiddag.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Opp tidlig i dag, planen var 0615, men det ble 0645 :smiley: avgang Kjäringön 0730 til en måpende nabo som nok ikke hadde sett båt med IPS før :smiley:

Hadde lagt rute fra utenfor Måseskjær til N for Smögen. Men alle disse småbåtene som ligger å fisker er noe dritt. Sjønner ikke hvorfor de alltid må legge seg akkurat der min rute og mine waypoints er :lol: vi tar store svinger utenom, og i de store fulgte vi ruta.

Kjäringön i soloppgang, litt morgendis

5db33cfa-0077-46a8.jpg

 

Måseskjær fyr. De som leser/hører værrapportene til SMHI har hørt dette stedet mange ganger

5db33cfa-00ae-a98f.jpg

Jeg hadde forventet relativt flatt vann, men ble møtt av svell på rundt en meter. Vestavinden trykker havet mot grunnene her. Mest interessante var at det var 2-3 knops motstrøm hele veien til Smögen.

 

Function before beauty.... haler trålen. De var nok oppe lenge før oss :smiley:

5db33cfa-0145-73cf.jpg

Gikk inn leia N for Smögen for å få med oss Sotekanalen. Mange fine skjær innover her. Jeg lot maskinene jobbe på maks innover her. De har godt av å få gå litt skikkelig innimellom. Slakket av i god tid før båtene

5db33cfa-01ae-0db6.jpg

5db33cfa-0216-44bf.jpg

Møtte ikke så mange båter i Sotekanalen, men en liten mink så vi. Rask liten krabat

5db33cfa-025f-c47b.jpg

For rask for kameramannen faktisk... :smiley:

 

Valgte å gå utaskjærs videre opp til Gluppö. Roligere sjø her. På åpent vann møtte vi en blå seilbåt rundt 40 fot. Kurs baug-baug så jeg vek 6 streker styrbord. Han fulgte etter og gikk rett mot baugen min. Nye 3 streker mot styrbord, han fulgte etter. Nå var avstanden 100 meter. Jeg vek en siste gang, og han fulgte etter. Da tutet jeg 5 korte, og plutselig kom et noe forvirret hode til syne og han dreide av 20 grader. Om det var "Anne Anka morgenservice" eller noe annet vet jeg ikke, men navigeringen var ikke det viktigste tydeligvis :lol:

 

Ankom Gluppö 0930, masse båter her. Planen var svai, helst blå bøye. SXK har fire bøyer her nå. Jammen var en ledig5db33cfa-03d3-28d5.jpg

Max 8 tonn sier SXK på bøyene, men de åpner for at man kan bruke innsiden av huet også. Vi bruker bøyene i godt vær. Andre tenker nok som oss, selvm jeg nok synes denne er litt drøy :smiley:

5db33cfa-043e-6363.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aldri kjedelig her. Fikk bruk for problemløsningserfaringen i dag.

 

Nydelig Najad med eldre, svært pent kledd ektepar ombord. Masse GKSS merker, rosa skjorte til shorts, pent lagt hår og SXK vimpel under salingshornet.

 

Kommer opp ved siden av oss, her er det 12m dypt. Legger ut noen meter kjetting. Ektemannen beordrer stans i maskinen. Han sier at de driver til de får feste.... Og det gjorde de også....

b2480653-2e33-bf3c.jpg

b2480653-2e54-42c5.jpg

b2480653-2e66-0810.jpg

b2480653-2e7c-9d8f.jpg

b2480653-2e8e-1c7f.jpg

På det siste bildet fikk de feste. I den andre båtens anker. D

Og de smalt inn i baugspydet til båten de hektet i, forsøkte så å kjøre seg fri med båten bak på slep. 5 meter fra vår skuteside. Da reagerte jeg. Ut i jolla, beordret det eldre ekteparet til å ligge helt i ro. Over til den bakre båten, fikk skipper ombord, hektet løs ankerene. Problemet løst. Klarte ikke å dy meg. Måtte spørre de i Najaden hva f..... de holder på med. Nå fikk de feste hundre meter lengre ned, uten at de kjørte fast ankeret.... La oss håpe roen senker seg nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er vi ferdig med Svenskekysten for denne gang.

Dro fra Hesthvam og har kommet oss over til Lyngør.

 

I går var det jaggu meg en Svensk båt som ikke tålte vann på dekket.

Da den yngste badet ble det noe sprut på dekket til den ene båten og hun hadde fått beskjed om at det måtte hun bare slutte med ( var vist noen få dråper). Så da har vi lært noe nytt :-)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Lars H: ja, det er jo et cirkus her om sommeren, ingen tvivl om det! Men det er også noget af det vi husker når vi mindes sommerferierne. Folkelivet er anstrengelser men det er også noget af charmen for os. Og så har vi ikke meget valg så længe vi er på arbejdsmarkedet. Men om ti år! Så skal vi helt sikkert forsøge os med august. Jeg er sikker på at det også er en fin oplevelse.

 

I dag gik jeg fra Öckerö via Styrsø (for at tanke) til Torekov. Tanken på Styrsø brillierede med turens billigste diesel: 13.50 pr. Liter for grøn diesel. Tre kroner billigere end den diesel, jeg fyldte på i Mollösund i går!! Jeg kunne have sparet over 700 kroner ved at vente. Det bliver nok sidste gang jeg fylder på nord for Marstrand. Det er det rene røveri!

 

Turen gik fint, men ligesom Bitteliten mødte jeg en del rodet sø på cirka en meter efter Vålø og især mellem Nidingen og Varberg. Jeg måtte ned i 21 knob (!) for at få en lidt mere behagelig sejlads. Men efter Falkenberg var det mere roligt og jeg anløb Torekov efter fire timer - incl. optankning.

 

Her er skønt med hundreder af mennesker på stranden og en fuld havn. Men stille og roligt med voksne mennesker og erfarne sejlere i bådene går det roligt. Nu venter en middag på Hamnkrogen inden turen fortsætter sydpå i morgen. Torekov kan varmt anbefales hvis man kommer forbi.

 

 

b24806ef-84fa-cd74.jpg

 

b24806ef-850c-f16c.jpg

 

Overhørte et svagt pan-pan fra en (norsk) båd lige da jeg var ved Vålø. Lød som om det foregik ved Marstrand. Første gang jeg har hørt et pan-pan. Håber alt gik godt!

 

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Som LarsH også skriver så er vi svært glade for at alle dere som er på Bestkusten nå er der nede. Vi andre har opplevd kaoset tiligere. Vært år med mye vind og fulle havner.

Ser fram til Lars sine rapporter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Klart at når man blir gammal og sur da er det greit å unngå folk, for alle parter :wink::lol:

 

Jeg skjønner ikke denne haussinga av det negative med at det er folk i havnene. Det er mye mindre folk nå enn for 2-3 år siden. Vi har ikke opplevd å ikke få plass en eneste gang. Og ikke har det vært mye bråk heller, og de aller aller fleste er både flinke til å kjøre båt, hyggelige og hjelpsomme. At så enkelttilfeller blir karikert her må sees som akkurat det. Karikaturer. Litt Knausgårds forfatterfrihet rett og slett. Og en del bilder er tatt med telelinse så perspektivet endres. Det er jo ikke forskningsrapporter som skrives. Det er subjektive fortellinger for å underholde, motivere og dele den gleden vi opplever.

 

Her i Gluppö suser jollene rundt i plan. Unger lærer å vindsurfe, noen lærer å kjøre jolle, det grilles, noen ler til og med høyt. Og jeg ser mange som drikker litt vin på fjellet. Vi liker godt både underholdningen og den livsglede som utfoldes. Her skapes gode barneminner og gode sommerminner. Herlig liv som vi er heldige å få ta del i.

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gammel? Nei, gammel har jeg faktisk aldri tenkt å bli, kun mange mange år. Sur? Det får andre bedømme. Skulle jeg ha et ønske om å unngå folk? Langt i fra, jeg er sosial og liker å omgåes folk. Og i august er de innfødte åpne for en prat når horden av båtturister har gitt dem et lite pusterom. Men det er kaoset og støyen i havnene med høyt stressnivå jeg unngår ved å ta ferie senere. Og "køkjøring" på sjøen har jeg også lite til overs for.

 

Det skal bli spennende hvordan det er nedover den første av våre 4 uker. Om to timer setter jeg meg i bilen, svipper innom jobben til Trude og plukker opp henne, og så bærer det rett avgårde til hjemmehavnen Son der vi ligger over til imorgen tidlig. Da drar vi i første omgang til Skjærhalden hvor jeg har sjekket at det er ledige plasser i den private havnen. Lørdag blir vi nok liggende pga. meldt kraftig regn, men så er planen å gå over til Sverige søndag. Hvor langt, får vind og bølger avgjøre.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da var vi også ferdige med Sverige for denne gang, gikk fra Kungshamn klokka 0430, spiste frokost på vei forbi Smögen, og akkurat da frokosten var ferdig blåste det opp en vind som blåste oss rett over til Jomfruland, gikk nesten 40 nm med gjennomsnitt på rundt 7 knop, før vinden løyet helt og vi tøffet med motor de siste 15 med badepauser og soling. Svenskekysten(Og Danmark) ga utvilsomt mersmak, gleder meg allerede til neste sommer!

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...