Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Kort spørsmål fra novise:

vært førstereis på svenskekysten i år og sett at både Tanumstrand og Fjällbacka i tillegg til moringstau og ankerplasser har blåser/bøyer jeg antar man må fortøye med eget tau i. Er ikke dette litt utfordrende i sterk vind, som ofte er grunnen til at jeg søker til gjestehavn? Tenker på avdrift mens man fester tau til bøye/blåse.

ha langt tau klart når du siger inn (festa i båten i den ene enden, så klart), tre i bøya når den er ved siden av deg, sett tampen fast midlertidig, fortøy framme når du er inne, stram opp tauet som går gjennom bøya. Er dere flere ombord, er det lettere, men det går om du er alene også.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Dere hjemme også?????

Dårlig gjort at både dere og Regina III avslutter de flotte reisebrevene samme dag.

Er vel Lars og noen fler fortsatt på tur, så helt tomt for reiseskildringer og statuser blir det vel ikke på noen uker-

T

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Dere hjemme også?????

Er vel Lars og noen fler fortsatt på tur, så helt tomt for reiseskildringer og statuser blir det vel ikke på noen uker-

Er ikke denne tråden et stort stafettlag da? Når noen forlater Svenskekysten, er det de som kommer til Svenskekysten sin oppgave å føre pinnen (tråden) videre og så får en litt god mosjon, så knips i vei.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tenkte jeg skulle dra en rask oppsummering av våre havner sommeren 2013:

• Avreise Vallø fredag 5. Juli. Ut Torgersøygapet og Bolærne. Retur Vallø pga motortrøbbel
  • Kjølaholmen utenfor Bjerkøy m Roar og Trine og venner
  • Grebbestad for å handle mat og vin
  • Bohus Malmön (2 netter) med Bjørn og jentene og Espen, Linda og ungene i Fiskehavnen. Spa, minigolf og pizza på brygga. Masse bading
  • Södra Ulsholmen, uthavn. Bading og grilling
  • Stegelholmen, uthavn etter tur til Henän for å hente del til vindusviskerne
  • Kjärringön med Bjørn, Siv, Espen og Linda og ungene. Middag på Petersons krog. Konsert og topp stemning
  • Marstrand. Tur til festningen. Lunsj på kafe. Møtte mhemil og fikk lyst på ny båt :smiley:
  • Göteborg (2 netter) på grunn av vind. Blåste kuling. Tur til Haga med trikken. Liseberg m Bjørn og Siv og ungene. Hentet kontrollboks til vindusviskerne
  • Stora Dyrön, nordre havn. Nydelig middag på havnekroa
  • Svanesund m Paul, Benedikte, Karianne og Steinar og unger.
  • Hjältösund etter tur i selbåtfart rund Orust. Stille på NordWest verftet. Møtte Hans Kristian og Anne Grete
  • Handling i Lysekil, så Karlsvik på svai for første gang. Brukte jolla til stranda. Våknet av alarmen på ankeret
  • Hunnebostrand. Middag på East.
  • Väderöerna m Paul, Benedikte og resten av Ljan seil yacht Club. 3 netter med sol og så styrtregn m torden og lyn. Lunsj på vertshuset og tur til Lotsutkiken
  • Tanumstrand. Lunsj og middag på hotellet. Minigolf, første ordentlige runden.
  • Gluppö, herlig sted, måtte hjelpe seilbåt ut
  • Tanumstrand. Bra afterbeach, traff Paul og Benedikte igjen.
  • Resö, 3 dager, møtte Frese på, fikk gode tips om makrellfiske, fikk makrell og gikk tur, herlig sted!
  • Engelsviken for lunch
  • Hjemme

Det var en fantastisk ferie, nydelig vær og flotte steder!

I løpet av HELE ferien måtte jeg vente 5 minutter i Tanumstrand på plass, ellers gikk vi rett inn og traff perfekt plass med en gang :smiley:

Bildet er fra Resö:

bilde

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Så kult å lese for en "Landkrabbe", men få det skrevet på "Bloggen" og noter opplevelsene sammen med bilder, så har dere en "loggbok" å titte på i fremtiden. Da kan vi andre kan kose oss med opplevelsene også. Det er alltid masse å plukke opp blandt andres erfaringer.

"Submiss" er vil i særklasse og jeg tror brorparten leser bloggen deres !

Skal starte med det selv så fort ny båt er i havn !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kom meg over fjorden i går ettermiddag. Forholdsvis rolig frem til Thorbjørnskjær. derfra og inn til Strømstad ble det noget humpete.

Her er det stille og roligt. max 30-40 båter.

Går over til Koster i dag eller i morgen.

Gikk en god del mer fuel enn jeg regnet med i går. Hadde tenkt å fylle opp i Utgårdkilen på vei tilbake neste uke. Men må nok ta turen via Herføl for noe Diesel på vei til Ekenes eller Kostersund.

Er Ica butikken på Sydkoster åpen hele året? Gidder ikke å proviantere for en uke her i Strømstad, hvis jeg kan få ferske varer daglig på Koster.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er Ica butikken på Sydkoster åpen hele året? Gidder ikke å proviantere for en uke her i Strømstad, hvis jeg kan få ferske varer daglig på Koster.

Åpen året rundt, ja ! http://icasydkoster.se/

Mitt på ön vid krysset på Sydkoster!

Här finns en välsorterad året-runt butik med allt i dagligvaror
Mån-Fre
10-18
Lördag
10-16
Söndag
11-15
  • Uttagsautomat
  • Bensin - Diesel
  • Apotek
  • Svenska spel
  • Ombud för Systembolaget

Og så var Trudelutt på plass i Grebbestad etter en snau times tur fra Fjällbacka. Her har vi flytebryggen for oss selv. I morgen, etter handling på et visst bolag senere i dag, går turen hjem til Norge og Skjærhalden . Da holder 28 dagers fristen for "svenskepillen" for skipshunden akkurat.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda ankom Havstensund i går kveld etter en meeeget langsom seilas fra Strömstad til Havstensund. Her er vi den eneste gjestebåten. Havblikk. Men det er ettersommer. Ikke mer enn 19,9 grader i sjøen, brennmaneter. Nå er klokken 06:010 på lørdag morgen, ikke lenge før vi starter jernfokka og glir et skritt til sydover. Hulda må være tilbake i Strömstad på morgenen 5. september.

bilde

Hulda ankom Havstensund i går kveld etter en meeeget langsom seilas fra Strömstad til Havstensund. Her er vi den eneste gjestebåten. Havblikk. Men det er ettersommer. Ikke mer enn 19,9 grader i sjøen, brennmaneter. Nå er klokken 06:010 på lørdag morgen, ikke lenge før vi starter jernfokka og glir et skritt til sydover. Hulda må være tilbake i Strömstad på morgenen 5. september.

Du får ha en riktig fin tur nedover og rapportere med bilder. Jeg følger deg på AIS'n, og så nettopp at du hadde passert Hamburgsund.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Joda, en bit sydover.

Våknet ved firetiden i morges og tok dette bildet opp gjennom luken, En drøss med svaler brukte riggen som mellomlanding:

bilde

Det ble en del motorkjøring sydover. Etter hvert kom det en byget, delvis ubruklig, østlig bris. Etter at vi hadde passert Hamburgsund, og en bit til, stakk vi ut i fjorden. Seilte for bare genoa på utsiden av Sotenäset. Strømmen var nordgående, antar opp til to knop på det verste. Landet på Gullholmen. Var alene på yttersiden av brygga. Baugpropellen trenger omsorg, virker meget dårlig. Fralandsvind, måtte sette baugen i brygga med lav fart forover. Hakk i brygga. Fikk fortøyd etter en del turning. Kustbvakningen lå her. Tok seg av en lokal størrelse som prøvde seg på halvplan ut av molohavnen. Ellers har havnen mer eller mindre fylt seg opp av gjestende båter. To norske, en tysk og resten svensker. ICE virker knallbra her. Kan spille "Life is Life" med Opus fra Youtube uten at det hakker.

bilde

Værmeldingen er gunstig og det er 38 nautiske til Skagen, Mulig vi lander der i morgen.

Og så viser AIS-track'et (ikke Marinetraffic, men wesselfinder.com) at Hulda er på plass i Skagen. Lang tur fra Gullholmen Hulda, hvordan var turen, fikk du seilt noe?

hulda_skagen.gif

Lars H.

Skull vara intressant för oss som Svenkar att höra vilken gästhamn Ni rankar högst/bäst på västkusten och varför?

Jeg har ikke vært i så mange, men en sikker vinner for oss er Resö. Fordi:

- ligger meget godt skjermet for vind

- butikk med god størrelse

- flott sandstrand i nærheten

- restaurant

- minigolf (ny i år :-)

- bra størrelse på brygger med krakker/bord så mange kan sitte sammen og spise

- rolig (som i tyst) om natten. Ikke noe fyll og bråk

- havnevakt som gjør mer enn å bare ta inn penger.

- godt med strøm

- flott stupebrett/badebrygge i tilknytning til havna

Tja, hvem er best? Det må være Donsö, inntil det motsatte er bevist. Når man kommer lenger vekk fra norskegrensen, er servicenivået bedre, og prisene vettuge. Det er lettere å ranke de dårligste.

Våkent til en herlig morgen på Gullholmen, man har et rituale i cockpit når være er lagom:

250813_002.jpg

En liten morgenpils. Gullholmen er ikke det verste stedet i Bohuslän, det heller.

Så gikk turen i solskinn og tilnærmet vindstille over til Skagen. Motoren gikk i 6,6 timer, et par timer for seil i tillegg, men ga opp.

Her er AIS'en så laber at det tar et kvarter å laste ned et skarve bilde. Får se i morgen tidlig om forholdene er bedre da.

Ellers er det mange båter her, ikke overfylt. Det kan se ut som at ferievanene endrer seg. Jeg har ikke sett så mange båter her så sent på året tidligere. Alle typer mennesker. Tvers over for oss ligger det en ny flygepapp med fire godt voksne, lyserøde herrer. KNS-flagget vaier i hekken, mens de selv vaklende pisser fra baugen. Midt inne i havna. Mulig at det er slik man må oppføre seg for å kunne føre splittflagg. Som nå klokken 21:30 er splittflagget det eneste flagget som vaier fra hekken her i havna.

Vi liker oss godt i Skagen. Skal se å få tatt en titt på Skagenmalerene i morgen. Turen går etter planen videre til Østerby på Lesø, deretter legges kursen muligens mot Donsö. Må fylle diesel her i Skagen, DK 12:50 for literen. Ikke akkurat rimelig. Men vi ligger 50 meter fra pumpa.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...