Hulda Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Ja, det står at det er et par brødre som skal ta over butikken fra angitte dato. Fint at de holder åpent utover vinteren. Jeg vil anta at det bor en del mennsker her ute. Ferden går videre til Hunnebostrand, forhåpentligvis i morgen. Akkurat nå blåser det så det skrangler i riggen. På torsdag formiddag må vi være i Strömstad. Jeg skal bade før vi gir oss. I overimorgen er det meldt flott vær. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 (redigert) Ja, det står at det er et par brødre som skal ta over butikken fra angitte dato. Fint at de holder åpent utover vinteren. Jeg vil anta at det bor en del mennsker her ute. Ferden går videre til Hunnebostrand, forhåpentligvis i morgen. Akkurat nå blåser det så det skrangler i riggen. På torsdag formiddag må vi være i Strömstad. Jeg skal bade før vi gir oss. I overimorgen er det meldt flott vær. Ja, det står at det er et par brødre som skal ta over butikken fra angitte dato. Fint at de holder åpent utover vinteren. Jeg vil anta at det bor en del mennsker her ute. Ferden går videre til Hunnebostrand, forhåpentligvis i morgen. Akkurat nå blåser det så det skrangler i riggen. På torsdag formiddag må vi være i Strömstad. Jeg skal bade før vi gir oss. I overimorgen er det meldt flott vær. Såg att du passerade norrut under smögenbron kl 13.15 i dag .Har full kontroll från kontoret. Fortsatt fin tur norrut och vädret ser bra ut de närmaste 5 dagarna. De har "hotat" med upp mot 20 grader framot tosdag fredag.Hur långt kom ni i dag? Redigert 2.September.2013 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 (redigert) For 5 min siden, 1425 viser MT at Hulda har 1knop på vei inn mellom flytebryggene i Hunnebostrand. Og 1432 var han på plass på østsiden av bryggen nærmest St. Göransö! Hvordan gikk det forresten med AIS'n din, kom du deg til Hunnebostrand og fikk fikset den? Redigert 2.September.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 (redigert) En hurtig tak til alle tidligere og nuværende bidragydere til denne tråd. Det er SÅ hyggeligt at forlænge sommeren ved at I deler jeres oplevelser! Redigert 2.September.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 For 5 min siden, 1425 viser MT at Hulda har 1knop på vei inn mellom flytebryggene i Hunnebostrand. Og 1432 var han på plass på østsiden av bryggen nærmest St. Göransö! Hvordan gikk det forresten med AIS'n din, kom du deg til Hunnebostrand og fikk fikset den?Nu fungerar även sändaren men.......... den sänder inte namn på båten och övriga upplysningar. Något fel på programet så en ny kommer om 1-2 veckor Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 (redigert) Nå har ikke jeg opplevd at det har vært problemer med AIS'en min etter at jeg installerte Garmin. Hva man kort kan si om Garmin er at det er trauste, sirumpa saker. Som utviklingen har løpt fra, men det funker. Ellers er vi i Hunnebostrand. Våknet ved tre-tiden i natt, uvisst av hvilken grunn, fikk ikke sove etter dette. Faen. Utetemperaturen var 11 grader, inne i salongen 17 grader. Sparket igang Eber, etter noen minutter 21 grader, RF= 58 %, og levelige forhold, sammen med en halvliter Carlsberg Elephant. Ellers så er en endring av turismen at bemerke. Nå ligger det 11 gjestende båter i havnen her. Ingen snyter havneavgift. 9 av båtene er pensjonister, regner meg selv som det etter fylte 67, selv om jeg jobber fullt. Alle gjestebåter er seilere, norske, tyske og svenske. To trebåter, tre stålbåter og resten plast. Den ene båten fra Marstrand er befolket av pilsdrikkende 40-åringer, ellers er det stille. Dette er en fin tid å feriere, sommeren er liksom ikke helt slutt. Selv om morgenpils i cockpit ikke lenger blir inntatt i shorts og T-skjorte. Svalene flokker seg igjen om Hulda, skjønner ikke hvorfor. Ferden fra Gullholmen til Hunnebostrand gikk innaskjærs for motor, 4,5 timer i bedaglig tempo, Sotenkanalen, snittet var vel 5,5 knop. Vinden midt i trynet, >10 m/s, hansker, flisjakke og vindtett med noe på hodet. Helt ok, men det er ikke juli lenger. Anbefaling fra Hunnebostrand, som er en flott plass, stikk innom Bella Gästis og spis 'Sjøtunga'. Hadde de ikke bommet med hvitvinen (litt dekadent må man jo være), så burde stjernene i Michelinguiden begynne å blinke. Ellers så ser det slik ut her, i går ettermiddag og kveld: Det mest sporty er to tyskere i en liten folkebåt. De har telt over hele cockpit'en om natten. Og akkurat nå, klokken 07:02, brøler solen over åskammen i øst. Dagen begynner! Redigert 3.September.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Jeg misunner deg som fremdeles får oppleve ferie på svenskekysten i godværet. Meteorologene melder sommerforhold en uke fremover. Jeg følger deg på Marinetraffic og webkamera. Ser du ligger fint til i Hunnebostrand kailangs langt der ute på bryggen.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olews Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Jeg skal forbi Kungshanm på lørdag, er marinaen åpen så jeg kan bunkre diesel ? Alternativt Havstensund ? Sirius skal til Vindön for overhaling. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Worry II Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Alternativt Havstensund ? Kortpumper der.. Butikken er åpen 09-18 og 14 på lørdag. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Se till att du är där före kl 12,30 och då går Du till Nya hamnen på Smögen och tankar på Norden. Riktig disel till mindre pengar. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Svensk, kan du fra dine vinduer se om det ligger en Storø 34 på Nordsiden av broen over til Smøgen. Ikke i gjestehavnen men på en liten privat kai nesten inne under broen? Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Ja där ligger en äldre Storö med akteruff och det ser ut som det är träöverbyggnad. Blått kapell. Tror det är ett norskt par som äger denna och vinterförvarar den i hallen bredvid där jag står. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 (redigert) Takk for hjelpen. Jeg kjenner de som eier båten men har ikke fått kontakt med dem den siste tiden, derfor spørsmålet. Redigert 4.September.2013 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 (redigert) Da var det siste status fra svenskekysten. Vi ligger nå i egen havn Strömstad. Om tre uker, omtrent, går Hulda for lagring over vinteren på land. Første vinteren på tørt land siden 2002. Abstinense herjer allerede. Gikk fra Hunnebostrand til Fjällbacka. Må si vi foretrekker Hunnebostrand eller Gribbestad. Personlig oppfatning Dette er vel det beste bildet vi har fra Fjällbacka. Byen har et antall historiske bygninger. En annen nordmann, som lå ved samme trekaia som oss, fant at bedritne dasser, møkkete dusj, mangel på stikkontakter, ikke kvalifiserte til SEK 300 for en natt. Han kastet loss og gikk til Tanumstrand. Vi ble liggende og sov like bra her som andre steder. Dagen etter gikk vi for motor til rett på utsiden av flytebryggene, og seilte hele veien til Trossö. Mat og et lite bad, seilte videre til utsiden av havnen i Strömstad, kun genoa hele veien. Det er noe med det å ligge i 2,5 knop og kun nyte naturen i solskinnet. Noen hadde en annen agenda enn rolig seilas i freden og roden: Må lage flere innlegg, ser ikke ut til at baatplassen aksepterer lange innlegg med bilder. Kloss på utsiden av Den svenske Marine ligger det en rød stake. Vi hadde ikke problemer med aktiviteten, det var tvert om gøy å følge med. Vel vitende om at de hadde oss både på radar og AIS. Men det var en svensk herremann som på kanal 16 ba dem slakke av og stoppe med 'ovesenet'. De gikk vel uansett kun for halv fart, og vinket entusiastisk hver gang de passerte. Denne trodde admiralen vi skulle fått i fanget. Den tok en skinnmanøver og forsvant brått ut til venstre. Det forslitte, men stadig populære, bildet av Havstensund sett fra syd. Forbi bebyggelsen til styrbord, og bukta inn til Trossö til BB. Her la vi oss med ankerfeste akter og tau til land. Spiste og solte før vi gikk videre. Så var det vel bare å si 'takk fra svenskekysten' for i år. Vi gjør det med en dansk hilsen: Og ett til fra 'seil i skjærgård', rett før innseilingen S-fra til Dannemark. Redigert 5.September.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Ligger på Malmön och här är vi 3 gästbåtar. Varmt och skönt. Fortsätter söderut i morgon mot ??? och detta är det fina att man kan lägga sig var man vill och inte behöva planera. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 (redigert) Akta Dig för 'danska hälsningar' på svenskt vatten Hulda. Vi har andra myndigheter /än Marinen/ som har som sin /meningsfulla?/ uppgift att ta dyrt betalt för sådana fasoner... Om båten är över 10 meter eller vad det är så är det ingen ursäkt att Du seglar i 2,3 knop. Beklagar men jag skämtar inte... Tack i alla fall för trevlig berättelse och fina bilder! Redigert 6.September.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Kaos på Kärringön. I eftrmidag ligger vi ett 40 tal båtar i gästhamnen på Kärringön när det kommer 2 st 42 fots Nord West in i hamnen i ce 15-17 knop. Resultatet behöver inte vi närmare gå in på men många trasiga nosstegar och pekar, folk som ramlar i skön, sönderslitna flytbryggor, och ett 100 tal vansiga meniskor som skall " förklara hur stora idioter dessa 2 båtägare är". Efter ca 15 minuter kommer kustbevakningen och kontrolerar nykterheten samt håller långa förhör. Efter ca 5 timmar förhör kch skadeanmälningar lämnar så kustbevakningen Kärringön. Detta lär kosta Nord West ägarna 1000000 tals kronor i olika form av skdestånd. Dom skall dock vara glada att dom kom undan med livet i behåll och inte blev dränkta av alla uppretade båtägare. Dessa två svenska Nord West båtar ( en vit och en blå) är nu portade på livstid från Kärringön och lär få svårt att få ligga i många andra gästhamnar. Nu är det en Norsk Windy som spelar för hela hamnen så stämningen är inte den bästa. Normalt är det fint med för och efter säsong men just nu undrar jag varför vi är här? Enda trösten är att de tre nämda båtarns lär vi intr möta här igen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 (redigert) Akta Dig för 'danska hälsningar' på svenskt vatten Hulda. Vi har andra myndigheter /än Marinen/ som har som sin /meningsfulla?/ uppgift att ta dyrt betalt för sådana fasoner... Bildene kom i feil rekkefølge. Vi hadde fortøyd. Det er i Sverige ingen unnskyldning om båten er under 10 meter heller. Samme reglene som for bil, null promille. Når jeg er utpå, så har pilsen ingen promille. Men de pilsene kan ikke måle seg om Elephant! I morgen er forresten planen å ta en biltur ned til Bella i Hunnebostrand for en liten avslutning på ferien. Trist å høre om oppførselen på Kärringön. Vi var kanskje heldige på vår 12-dagers tur og ikke bli plaget av en eneste båt-idiot. Redigert 6.September.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Under snart 40årlängs kusterna har vi träffat många fantastiska personer och en o annan idiot men maken till idioter i dessa 2 Nord West båtar är det nog ingen som mött. Dessuton två på samma plats och dessutom samtidigt slår alla rekord Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 Kaos på Kärringön. I eftrmidag ligger vi ett 40 tal båtar i gästhamnen på Kärringön när det kommer 2 st 42 fots Nord West in i hamnen i ce 15-17 knop. Resultatet behöver inte vi närmare gå in på men många trasiga nosstegar och pekar, folk som ramlar i sjön, sönderslitna flytbryggor, och ett 100 tal vansiga personer som skall " förklara hur stora idioter dessa 2 båtägare är". Efter ca 15 minuter kommer kustbevakningen och kontrolerar nykterheten samt håller långa förhör. Efter ca 5 timmar förhör och skadeanmälningar lämnar så kustbevakningen Kärringön. Detta lär kosta Nord West ägarna 1000000 tals kronor i olika form av skdestånd. Dom skall dock vara glada att dom kom undan med livet i behåll och inte blev dränkta av alla uppretade båtägare. Dessa två svenska Nord West båtar ( en vit och en blå) är nu portade på livstid från Kärringön och lär få svårt att få ligga i många andra gästhamnar. Nu är det en Norsk Windy som spelar för hela hamnen så stämningen är inte den bästa. Normalt är det fint med för och efter säsong men just nu undrar jag varför vi är här? Enda trösten är att de tre nämda båtarns lär vi intr möta här igen. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Helgen gikk til Vindön. Stopover i Kungshamn gjestehavn, en håndfull båter kanskje. Marina som solgte diesel var open, en hyggelig dame solgte meg villig vekk 35 liter samt hadde tid til en lengre prat om løst og fast. Flatt vann og nydeligeforhold på turen. Lite folk i Kungshamn, men fint i Smögen, nesten alle butikker åpne. 1/2 fullt på kafeer og brygger. Men det var nesten ingen norske båter. Vanligvis er det en og annen svensk båt der, nå var det kanskje to Norske. Søndag tok jeg veien gjennom Strömarna på veien fra Lysekil til Vindön. Det var en trang og fin tur, men litt mye strøm i de trange passasjene. Særlig ved Gassholmen var det trangt og strømt. Her nede møtte jeg ingen norske båter, men en stim av svenske. Alle SXK bøyene var opptatt. Mye folk ute. Det er ganske trangt i Strømarna pluss etpar knop strøm i mot. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Gunga Din Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Det er ganske trangt i Strømarna pluss etpar knop strøm i mot. du trenger ikke o gå opp o runde den faste staken, som seilbåten på bilden, du håller tett intil berget istellet her er samme stake olews da det er lit mer strøm. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Er det slik du mener Gunga? Her er vi på vei til å gå langs fjellet som de andre båtene lenger fremme har gjort. Litt dårlig billedkvalitet, skannet papirbilde med dårlig scanner for mange år siden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 (redigert) jepp, helt rett, det er den veg, de fleste lokaltjente tar......... Redigert 9.September.2013 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
olews Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 (redigert) Jeg tok midtgrunnemerket om babord, men det var mest tilfeldig, siden det kom flere kajakker i møte på den andre siden. Det er bare 2 meter på den siden jeg gikk. Alle andre gikk på den andre siden. Jeg så bunnen og det var litt ekkelt, men trøstet meg med at hadde det vært grunnere ville det vært merket. Dette er første gangen på de 21 sesonger jeg har seilt på Bohuslänkysten jeg gikk denne veien. Jeg gikk det andre løpet på vei fra Ellös en gang for mange år siden. Dette så ut til å være et veldig populært sted. Det lå flere titalls båter her nå i September. Alle SXK bøyene var opptatt. Skal legge opp en video (i x10 hastighet) som jeg tok gjennom passasjen, må bare klippe og editere først. Redigert 10.September.2013 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.