Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Jeg tok midtgrunnemerket om babord, men det var mest tilfeldig, siden det kom flere kajakker i møte på den andre siden. Det er bare 2 meter på den siden jeg gikk. Alle andre gikk på den andre siden. Jeg så bunnen og det var litt ekkelt, men trøstet meg med at hadde det vært grunnere ville det vært merket.

jeg tok også det midtgrunnemerket om babord i sommer på grunn av at det lå masse kajakker der leden egentlig går. litt for nære grunnen, og vi fikk en klassisk grunnstøting hvor kona så grunnen og jeg prøvde tappert å stoppe to tonn seilbåt på sekundet med kremvisp...

litt tapt stolthet og en erfaring rikere :wacko:

Uansett, til forskjell fra tidligere, så virker det nå som at stadig fler får øynene opp for at vår og høst kan være flott ute i skjærgården. For oss er begrensende faktor at båten fryser fast. Untatt i år, om tre uker går Hulda til Son for å bli tatt på land. Og kommer ikke uti det våte element før midten av mai. Det skal males og utøves omfattende omsorg.

En liten miniferie på Arholmen i Kosterarkipelet torsdag til lördag. Helt alene på denne flotte plassen! Det kom tre båter til sent på fredag.

dsc_3033.jpg

Akkurat på samme sted lå jeg og ungene i sommer, da var det helt umulig å få plass i noen av vikene. Det gikk en HR31 når vi kom (kl 11) og vi overtok hans plass, som kanskje var ledig i 2-3 min. Moro å se Kosterskjærgården i sensommer/høstlys. Ta jolla til Ølskjær og nyt en bokk eller noe annet fyldig øl som kan drikkes lunkent. Til sommeren skal jeg stå på "Normannen" og skåle! Det rakk jeg ikke i sommer.

hvis man liker litt tøffere navigasjon i Nordstrømmarna......så er denne boken bra,

står en masse overettlinjer etc ...denne boka plus kartbladen/flybilder fra SXK

det finnes en del snarveger, men man bør ha en båt som tåler litt 'nærkontakt' av tredje graden :wink:

146161110_1.jpg

Kom igår, bestilte den fra et antikvariat i Stockholm, 200 NOK totalt. En utmerket bok, her står mye detaljer og godsaker. Jeg la merke til at leia gjennom Nordstømmarna er tegna syd om midtgrunnestaken. Den er nord på nyere kart.

Boka anbefales på det varmeste.

Jeg husket at et skip tok med seg en bro her nede for mange år siden, og litt søkning gav masse om Tjørnbronkatastrofen i 1980 så jeg husket riktig mens jeg var på vei mot Vindøn, litt lengre syd, men tett på.

Ole
S/Y Algol

Helgen 20 - 22 sept. Guttetur fra Strømstad via Ramsø og Väderöarna til Lysekil.

Fint vær, vind og temperatur men litt ubehagelig sjø.

Kveld på Ramsø. Hummerteiner okkuperer deler av brygga.

bilde

Morgen på Ramsø:

bilde

På vei mot Väderöarna. 15 nm og 7,5 knop i snitt

bilde

bilde

Storö på Väderöarna. 5 båter i havna.

bilde

3 timer utaskjærs mot Lysekil. Sidesjø og motstrøm!

bilde

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Gikk 175 grader 29 knop ut Oslofjorden i dag. La om kursen til 119 grader S for Väderöarna. Teinefri rute i nydelig vær. Inn mot Hunnebostrand var det hundrevis av teiner. Slik er det i Hunnebostrand nåbilde

Nu är det inte många hummertinlr då skulle du sett för 3-4 veckor sedan.

Var det du som gick under Smögenbron i dag vid 17.30 tiden ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...