Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Litt annet vær i dag. 8-11 SV. Et par meter sjø. 2-3 knop strøm

 

Kurser her VSV ut fra Hunnebostrand for utaskjærs seilas til Marstrand. Er her omtrent ved Skägga og sjøen begynner å dra på. Fart rundt 20 knop.

 

Hver gang jeg går utenfor Sotekanalen skjønner jeg hvorfor den ble gravd. Det er mye rar strøm som gir mye krappsjø. Dette er på mellom Smøgen og Måseskär. Fart rundt 15 knop. Myk gange, for det meste....

Dro av til 12 knop... :smiley:

 

Gikk på Auto på autoploten, ikke mot wp. Dvs at jeg selv må korrigere kurs for strøm og vær. To ganger opplevde jeg at jeg måtte korrigere 10-15 grader på kursen for å holde samme COG. Været var stabilt, men strømmen varierte mye. Interessant.

 

Ligger nå i Marstrand der Ringens Varv åpnet ny "damebutikk" i dag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Gikk på Auto på autoploten, ikke mot wp. Dvs at jeg selv må korrigere kurs for strøm og vær. To ganger opplevde jeg at jeg måtte korrigere 10-15 grader på kursen for å holde samme COG.

 

Men hvorfor setter du ikke kursen mot WP dersom du har mulighet mot det? Da slipper du å følge med og båten legger seg selv opp disse 10 - 15 gradene mot vind og vær. Dette er fast prosedyre ombord på Trudelutt dersom en har slike forhold.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Latskap Lars :smiley: Tre grunner:

Gidder ikke programmere ruter på plotteren. Rutene blir fort ganske lange i vår fart. Holder ikke med ett wp.

Det er så mye annet rask der vi går, i dag teiner, supertanker for anker, seilbåter og teiner at jeg ofte må avvike kursen. Da er det enklere med Auto.

Ruta er satt opp på ipad, og enklere å følge i Auto. Ser poenget med nyere utstyr der ipad kobles til plotter

 

Også synes jeg det er litt OK å følge aktivt med

 

 

Takk SAP. Flotte dager dette. Er aleine ombord, og trenger ikke å ta så mye komforthensyn :smiley: båten skal overvintre her

 

Kan noen forklare poenget med sorte flagg på garnmerker?

 

Noen som har strømkart for Vestkysten?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg brukte tidliger å programmere ruter, men nå setter jeg stort sett bare opp et WP om gangen og det er fort gjort enten det gjelder et langt eller et kort strekk. Og jeg synes det er fint til en hver tid å sammenligne observert posisjon med hvor båten befinner seg i forhold til den opptegnete streken på plotteren og angitt avvik, XTE fra denne linjen med en tallverdi. Men OK, jeg tusler avgårde i 7 knop uten erfaring med hastigheter i 20 - 30 knop. Og jeg har ikke noen form for "padder" med i systemet, kun en Interphase 11" dedikert kartplotter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det med humpingen i dårlig vær i en stor tung båt kontra en snekke på 27' kan nok diskuteres, men nok om det. Og det med at det er mye å følge med på i høy hastighet, er vel ikke noe problem? Du går vel ikke i 20 - 30 knop i trange uoversiktlige innaskjærs leder? Utaskjærs er det jo ikke mye å følge med på, enten en går i 7 eller 20 knop?

 

Og hva fordelene med en liten ipad i tillegg til kartplotter på 10 - 12 tommer er, skulle jeg gjerne fått forklart. For oversikt over lengre strekk må vel et stort papirkart være mye bedre enn alt annet?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå lurer jeg på hvilken kartplotter du har som du har problemer med å zoome inn på. Og for egen del, ser jeg ingen fordel med å kline til en skjerm med fettede/skitne fingre. Jeg foretrekker en kartplotter med gode knapper til å trykke på som reagere umiddelbart. Ellers forsod jeg jo at du brukte ipad'n til oversikt? Det har vel ingenting med zoom å gjøre?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er litt mer å passe på og litt mer humping i større fart for å si det litt forsiktig :wink:

 

 

Bitteliten vet hva han snakker om her.

Sjåførlivet er svært forskjellig i våre bedagelige noen få knop mot hva det er i over tyve knop og sjø.

 

Og hvorfor har vi sånne langsomtgående båter som vi har.? Vi har vel bevist at vi kommer oss et stykke allikevel!

Misforstå ikke, dette må ikke brukes mot Bitteliten, han vet akkurat hva han gjør og hvorfor, men det til tross, han har vel uttalt litt mer enn forbigående interesse for noe mer langsomtgående, som seil eller kanskje en Nordhavn?

Apropos det, Bitteliten, du vet at Egret er til salgs nå? Si ifra hvis du vil ha mer info.

Link to post

 

Kan noen forklare poenget med sorte flagg på garnmerker?

Noen som har strømkart for Vestkysten?

 

 

 

Sorte flagg er for at merkingen ikke skal synes så godt om natten. Regner med at 'Vestkysten' er Bohuslän. Stort sett renner vannet ut av Østersjøen. Nordgående strøm spesielt sterk og generende på strekket Marstrand og forbi Sote. Strømkart kan plukkes ned hos SMHI eller tilsvarnde danske met. Også WeatherOnline har brukbare kart. Blåser det, holder jeg langt av land, eller bruker Sotenkanalen. I sommer skulle vi fra Danmark og inn til Gullholmen, fruen kastat opp to ganger på veien inn.

Link to post

De sorte flagga synes ikke så godt om dagen heller :rolleyes:

 

Jeg satt i går og lurte på om det ikke hadde vært bedre å gå 2-3 nm lenger ut. Det er en linje der det blir markant grunnere, og der det naturligvis da blir krappere sjø

Min rute tegnet inn.

bilde

 

2-3 nm lenger ute er det 100m dypt. Jeg kikket litt på strømkart på dmi, og der ser jeg at det er noen "strømhøl" der strømmen setter tvers av min kurs.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

sid 75 og fremover står alt om hvordan du merker dine garn......

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

 

vedr strøm i Bohuslän

Jutska strømmen (en del av golfstrømmen, ½ - 1 miljon kubikmeter vatten/sekund )

kommer utmed Danmarks vestkyst opp mot Skagen og går sedan østerut mot Pater Noster og viker nordover, i tillegg kommer også den Baltiska strømmen, vannet som kommer nedenfra Øresund...

 

strømmen er nordlig o føljer kysten nordover, viker av oppe rundt Koster o drar Sørlandet ned.

 

strømmen utenfor Bohuskysten kan sette med 2-3 knop.....så før oss som tar oss frem med naturens krefter så utnytter vi dette, sejler vi nordover så prøver vi o finne strømmen og sørover prøver vi o undvike den, da ligger vi lenger ut til havs eller innaskjærs :smiley:

 

bilde

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Takk Gunga. 2-3 knop strøm passer bra med hva jeg observerte i differanse mellom sog og fart gjennom vannet

 

Mon tro om jeg traff jutska strømmen der hvor cog plutselig gikk 15 grader mer øst enn styrt kurs

 

Neste gang går jeg ute ved 100 meters dypet

 

I kartene står det merket tre gule bøyer noen steder. Disse har jeg aldri funnet der de er merket. I går så jeg tre gule bøyer et nytt sted ikke merket på kartet. Dette kan være ny fare som er merket, men hvorfor er de tegnet i kartet?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg forstår at hummertejner og ruser er et problem på denne tid af året ved Svenskekysten, men er det også et problem indenskærs? Jeg forestiller mig at der er færre garn og ruser i leden indenskærs og at man på denne tid kan sejle med stort set samme fart ad den indre led, så hvorfor sejle udenskærs hvis der er mere sø og flere tejner?

Link to post

Å neida, MajorAndy, det er enda tettere i leden innaskjærs. Jeg har, eksempelvis i Fjällbacka-skjærgården, hatt kurs mot passasjer der det er ledestrek i kartet hvor det var umulig å komme gjennom grunnet teiner. Jeg kan ikke fatte at en eneste hummer kan slippe unna. Jeg gikk nordover for et par år siden sent om høsten. Ren flaks gjorde at jeg ikke fikk mer enn ett teinetau i propellen. Det var til og med teiner i Sotenkanalen.

 

Den eneste muligheten er å følge leden til yrkestrafikken ut og inn fra kysten, og så ligge så langt ut at det er for dypt for hummerteiner.

Link to post

Låter lite märkligt men den stämmer oftast bäst. På utsidan soten och söderut på utsidan Hållö och ner mot Måseskär är allt västa strömen

husker en gang vi lå ute o dro makrell ved Sørgrundsberget...det riktig forset om bojjen :smiley: sikkert 3 knop

I kartene står det merket tre gule bøyer noen steder. Disse har jeg aldri funnet der de er merket. I går så jeg tre gule bøyer et nytt sted ikke merket på kartet. Dette kan være ny fare som er merket, men hvorfor er de tegnet i kartet?

kan det vare en sånn her bøy, som måler bølgehøyde, ligger en utenfor Væderøarne

eller hvor så du dem??

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/havsboj-vaderoarna-1.33411

 

bilde

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...